Gå till innehåll

Frank Miller's 300


_nemo_

Recommended Posts

louis cyphre

jag skrev det innan - snyggt våld är vad jag tror på. för mej förvånar det inte att nånting som e skit blir en hit, folk köper och ser vad som helst, spana in boten anna eller crazy frog.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade inte att den blev en hit pga snyggt våld. Bara att våld säljer.. Men utan solid story blir det aldrig så här stort. Det är skillnad på att sälja och bli en av årets största filmer.

 

Crazy Frog sålde pga att den var en grymt irriterande ringsignal, köpt av människor som ville jävlas. Den riktade sig även till barn, och som barnlåt är den säkert jävligt bra. Så med tanke på målgruppen slog den jävligt rätt. Men det går inte att jämföra med bra musik.

 

Det är som med Pokemon. Det är det ingen vuxen som gillar men fungerar jävligt bra för barn. De älskar de där grejerna. Det bygger på något slags spel också, det finns leksaker osv. Svinsmart. Typ som Crazy Frog.

 

Den här filmen var riktad till tonåringar och uppåt och kan inte jämföras med det. Själv tycker jag filmen var grym..

 

 

Sen det där med perserna... Suck! Undrar om PK-ivrarna kommer att vara lika snabba med pekfingret när Pathfinder kommer och framställer skandinavier som monster.

 

När ska folk förstå att alla filmer är visad från någons pov, annars fungerar de inte. Och speciellt den här som bygger på Dilios överdrivna berättelse med 3 meter lång Xerxes, jätteelefanter, monster osv. Klart perserna är svin. Bah!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det lustiga är att filmmakarna gjorde en kraftig missbedömning när dom gjorde den här filmen. Dom trodde att dom gjort en film för mestadels tonåringar och yngre killar - men dom hade helt fel. Filmen har funkat bäst på målgruppen 25-40 och lika bra på båda könen med en liten övervikt på tjejer vilket ingen hade väntat sig som stod bakom filmen.

 

Förklaringen enligt branschpressen är att den dels är en stark berättelse mitt i alla effekter och att det är en typisk 70-talistfilm. Vi som växt upp med dataspel. En köpstark grupp som vant sig vid estetiken från dyra och avancerade TV-spel och som lätt tar till sigb looken i 300. Vi 70-talister har också en annan relation till vuxenseriemediet. Frank Miller är vår husgud. Yngre biobesökare har i regel inte någon relation till den eran av vuxenserier som han representerar.

 

Det är en väldigt intressant filmproduktion på det sättet. Den första som upptäcker den här publiken men det kommer framöver inte att vara den sista. Vi kan vänta oss mycket fgilmatiseringar av hårda 80-talsserier nu framöver. I dyr TV-spelstappning.

 

Rabies: För att vara någon som hela tiden sticker pekpinnar på andra som du inte tycker lyssnar och tolkar dig ordentligt är du en mästare på att missförstå.

 

Visst, du tycker att filmner som inteb fungerar personlighetsutvecklande på dig och skickar dig mot ditt personliga nirvana är meningslösa och du stänger av efter fem minuter - men kanske är det så att t ex jag inte resonerar så. Jag har ingen aning om vad som kommer att utveckla mig down the road. Därför passar jag på att njuta av en tight berättad, skitrolig, cool och grymt snygg film som 300. Jag har noll ambitioner att nå personlig utveckling när jag konsumerar kultur. Aldrig. Samtidigt säger erfarenheten att allt utvecklar mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Pekpinnarna vet jag inte vart du fått ifrån. jag uttalar mina åsikter kring filmen precis som du. att mina åsikter sen e en pekpinne i ögat på dej kan jag inte hjälpa. du behöver inte ta det så personligt att filmen har en tunn story och egentligen bara bygger på effekter och våld. hey inte undra på att filmaskaparna är förvånade att filmen gick så bra eftersom dom e medvetna om att manuset inte va nån oscars-vinnare. som jag har sagt tidigare så kollar jag på vissa skräpfilmer i utbildningssyfte. 300 kollade jag på för att det verkade va en schysst rulle men enligt min mening så är den långsamt berättad, tråkig, töntig och grymt snygg. haha nu pallar jag inte va mer irriterande som boten anna, crazy frog eller 300 så jag drar mej ur den här diskussionen. ledsen om jag upprört era känslor ni som tycker att filmen verkligen är asgrym, det är inte förbjudet, bara kul att höra era åsikter om varför.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fantastiskt vad filmen 300 kan stötas och blötas och vridas och vändas och diskuteras! Vi är uppe i drygt nio sidor nu!

 

Antagligen är det precis där orsaken till dess succé ligger. Det är en film man förhåller sig till, vare sig man gillar den eller inte. Filmer med blodslask, fascistiska antihjältar och grymt foto är självklart ingredienser som, före biobesöket, skapar en påtaglig "måste se"-känsla, och efteråt en "måste tycka"-känsla.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...