Gå till innehåll

Frank Miller's 300


_nemo_

Recommended Posts

Jag har gillat slaget om thermopyle (som 300 baseras på) ända sedan jag såg en dokumentär om det på Historychannel.

 

Jag blev glatt överraskad när jag hittade den där sidan...

 

dock är jag inte så impad av det jag sett. Det handlar mer om hur häftigt det är att träna med stuntmännen än om hur dom ska göra filmen bra...

Länk till kommentar
Share on other sites

_nemo_: eh host... hade missat att det kommit en trailer... förlåt... host...

 

efter att ha sett trailern. njaaaa... jag har visserligen inte läst frank millers serietidning, men allt utom slagfälten har den där hemska Hallmark-looken på nått vis, jag vet inte riktigt varför, men jag stör mig så hemskt på det...

 

Frank Miller... innan Sin City filmen hade jag inte ens hört hans namn... efter filmen blev han världskändis. Och ja, jag har läst delar ur serietidningen sin city, och det har varit skitbra... Men jag känner ändå att det bör kommas ihåg att han också skrev manuset till Robocop 2 och 3 och dom är jag definitivt inte förtjust i...

 

Det hör ju också till saken att min version om vad som försiggick under slaget och innan troligtvis inte stämmer då jag endast sett om det på ovan nämnda dokumentär. Och om jag inte missminner mig så utkämpades större delen inne i dalgången just för att spartanerna där hade fördelen att kunna kämpa i överläge och inte kunde bli omringade... i trailern såg jag nästan bara öppna fält, ungefär att dom utkämpade allt ute på stranden...

 

Men visst det är bara en trailer och den baseras på Frank Millers version och inte min ;) Men ibland blir jag lite fundersam, så fort någon säger Frank Miller så flockas människorna...

 

bara för att nyansera... Frank Miller skrev även Robocop 3 http://www.imdb.com/title/tt0107978/fullcredits#writers

 

visst jag har hört historierna om att det var bland annat därför han stängde dörren för hollywood fram tills Sin City men jag har blivit besviken förut när jag hoppat efter filmer som framstående filmskapare gjort... (G.Lucas... host host...)

Länk till kommentar
Share on other sites

så fort någon säger Frank Miller så flockas människorna...

 

bara för att nyansera... Frank Miller skrev även Robocop 3 http://www.imdb.com/title/tt0107978/fullcredits#writers

 

Men det är väl för att han är en av de absolut största inom amerikansk seriekultur. Utan honom hade inte Daredevil o Batman varit de karaktärer de är idag. Sen med sina egna serier så visade han ju tydligt att serier inte bara är för barn. Om jag tillåter mig att spekulera fritt skulle jag också kunna tänka mig att han lite banat väg för mangans intåg. Då hans stil ju är ganska influerad av japansk serietecknarkultur.

 

Att han sen skrev manus till Robocop 2 & 3 kan vi väl glömma efter den fantastiska Sin City. Stäm nu in i lovsången till Miller! :) Jag är övertygad om att det mesta den killen rör den närmsta tiden kommer förvandlas till guld.

Länk till kommentar
Share on other sites

bränt barn skyr elden... jag säger fortfarande George Lucas... ;)

 

Men ok, jag har insett att jag totalt missat den amerikanska seriekulturen, jag gick in i den japanska direkt efter sedan wendros och peter harrysson frälste mig. För mig har amerikanska serietidningar aldrig varit mer än just "illustrated novels"... bilden var mest ett bihang till texten... Jag missade Frank Millers frälsning och vägbanande för mangan. För mig gick jag direkt från disneydags till Robotech, Silver Fang, och största elddopet; Akira, jag satte i halsen när jag såg den första gången och såg potentialen för teknat,,,

 

Jag försöker inte skapa en debatt om vilken serietidningsform som är bäst, utan mer förklara att jag känner mig som om jag tittade åt öst när alla tittade åt väst, och nu när frank miller slagit stort på filmmarknaden så börjar jag titta lite åt väst igen...

 

eller en annan liknelse, tänk er att ni övertalas att titta på ett avsnitt av en såpopera när den har gått flera år. Alla är insatta och prisar serien, medan jag själv försöker reda ut vem som gjorde vad...

 

summa sumarum, Frank är säkert en sjuhelvetes serieskapare och filmmakare, men det kommer ta lite tid för mig att hinna ta igen erat försprång ;) för mig är det fortfarande bara en film, som för mig påminner lite om en hallmarkproduktion i trailern...

Länk till kommentar
Share on other sites

Star Wars 3, 5, Willow & allt Indiana Jones ;-)

Att producerat Labyrith får han f**emej stilpoäng för åsså!!!

Bob Dolman skrev manuset till Willow, och Ron Howard regisserade.

Lawrence Kasdan skrev Raiders of the Lost Ark, Willard Huyck och Gloria Katz skrev Temple of Doom, och Jeffrey Boam skrev Last Crusade. Spielberg regisserade alla tre.

Leigh Brackett skrev första versionen av Empire strikes back innan hon dog, och sen tog Lawrence Kasdan över. Irvin Kershner regisserade.

Terry Jones skrev första versionen av manuset till Labyrinth (fast hans version var mörkare och innebar att man inte träffade The Goblin King förrän i slutet), Jim Henson regisserade.

 

Lucas skrev och regisserade SW3, men ärligt talat är den långt ifrån ett mästerverk i regi och manussynpunkt.

 

jag bara menar att visst har han producerat mycket bra och populär film, men det är just producera och marknadsföra som är hans grej. någon författare eller regissör av kvalite är han inte. Inte som Frank Miller är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Star Wars 3, 5, Willow & allt Indiana Jones ;-)

Att producerat Labyrith får han f**emej stilpoäng för åsså!!!

 

Frank Miller är tillsammans med Alan Moore & Dave Gibbons tveklöst mina största favorit-serieskapare :-)

Väntar fortfarande spänt på att få se Dark Knight Returns filmatiserad!!!

 

Instämmer, men vill tillägga John Wagner och Pat Mills. Jag älskar deras verk och förstår faktiskt inte varför inte mer filmats av dessa herrar. När kommer ABC Warriors filmen? Kanske blir något om Transformers slår stort. Det enda man har idag är ju en glimt i den usla Dredd filmatiseringen.

 

För er som vill fördjupa er i engelska serier rekommenderas varmt följande; ABC Warriors, Rouge Trooper, Nemesis och så klart Judge Dredd. Trevliga samlingsvolymer finns att köpa på bl a http://www.sfbok.se Kärnvapenkrigsnojja och framtidsdystopier när de är som bäst. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

men vad har han gjort som är bra förutom American Graffiti, THX 1138 och Star Wars: A New Hope?

 

Detta ensamt tycker jag räcker för att han skall hedras som en stor filmskapare. Har iofs inte sett American Graffiti men många hyllar den som den bästa ungdomsfilmen. STAR WARS Ep. IV har en egen magi och kvalitet som ingen annan STAR WARS-film har. Den är ett mästerverk i sin egen rätt. THX 1138 är ett mästerverk av helt andra orsaker.

 

Se bara på Ridley Scott. I ett svep (från 1976-1982) regisserade han DUELLANTERNA, ALIEN och BLADE RUNNER. Även om LEGEND är helt o.k. så har han inte gjort mycket som är speciellt intressant i jämförelse, med undantag av GLADIATOR. Men trots att han har gjort mycket dynga under 80- och 90-talet så är han i mina ögon fortfarande en av de främsta regissörerna. Jag försöker att minnas en regissör efter hans/hennes bästa filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

ojoj... jag menar inte att George lucas aldrig gjort någe bra... bara att jag är lite försiktig med att hoppa efter en film bara för att någon i filmteamet gjorde ett par skitbra filmer. Det som stör mig med Lucas är att han tagit sig så stora friheter med orginaltrilogin (nu har vi ju fått orginaltrilogin i orginalutförande på dvd, 4:3 letterbox och 2.0 surround) och att det byggdes upp en aura runt hans kommande prelogi att när han väl, efter över tjugo år satte sig i regissörsstolen så hade han glömt det mesta.

 

gladiator och kingdom of heaven var ju förresten inte helt fel... så ridley har ju kommit upp sig igen... och han har suttit i regissörsstolen titt som tätt hela tiden, så folks förväntningar är lite mer realistiska. Med GL så blev det mer som en profetia från en legend som stod och stampade och när han väl gjorde något så hade han väntat för länge tror jag.

 

THX 1138,,, den felande länken. I alla intervjuer om Star Wars så hävdar han att anledningen till att han ändrade en massa var för att han ville få den så som han ville folk skulle se dom (och regissörerna till ep 5 och 6 ignorerades tydligen helt...) men plötsligt fanns THX 1138 på DVD, och den var också fullproppad med nya CGI-effekter, förklaring till detta går ej att få...

 

Det blir som om Da Vinci skulle komma på att Mona Lisas horisontlinje är lite knasig och rätta till den efteråt. Eller att räta upp det lutande tornet i Pisa. om ni förstår vad jag menar.

 

Men nu var det ju inte GL tråden handlade om, utan mer Frank Millers 300... Jag verkar ha lätt för att glida över i annat...

 

Man ska ju komma ihåg också att här så sitter Frank Miller i en Producentstol och inte som Medregissör som i Sin City;) det kan funka sketabra som i SWep5 och 6, men det kan ju också fungera mindre bra som i tarantinos Modesty Blaise;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...