Gå till innehåll

Upphovsrätt


EliteMachine

Recommended Posts

Hej!

 

Min fråga gäller upphovsrätten av diegetiskt filmljud i en miljö där man inte kan kontrollera ljudet.

 

T.ex. om man i en dokumentärfilm är ute och filmar på en klubb, i en affär, café eller dylikt och gör t.ex. en intervju. I bakgrunden så spelar dom någon slags hitmusik osv. Hur ser det ut med upphovsrätten i sådana situationer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Stim och upphovsrätt är inte samma sak. "Stimma" är de nersättning man betalar till upphovsrättsinnehavaren flr offentligt framförande, via organisationen STIM.

 

Musik och sorl som bara bildar ljudmatta kan väl knappast kallas för verk, och om det skulle göra det så blir det väl du själv som får den upphovsrätten i så fall.

 

Att ställa fram en teve eller radio för att få lite atmostförsmusik till sin inspelning är underkänt. Att spela in en gatumusiker likaså.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

hej

jag vet inte hur mycket ni har hållit på med rättigheter, men om jag som musiker har anmält ett verk eller inspelning till STIM äger jag den och upphovsrätten till detta verk, om radion spelar den är det avgift, alla restauranger, betalar en stimavgift för att få spela musik även om man "bara" har radio på i bakgrunden. En grundregel brukar vara att om du använder den (musiken) i kommersiellt syfte måste du betala stimavgift även som "bakgrundsmusik" i en film, o du kan alltså inte "anmäla en bakgrundsmatta från radio/gatumusikanter som ditt eget verk" för i grund o botten finns det en upphovsman som har skrivit den musik du använder. Förr var det så att det fanns olika tariffer för "framträdande" musik o "bakgrundsmusik". Men du bör nog kolla med STIM vilka regler som gäller..

Länk till kommentar
Share on other sites

gus, du äger upphovsrätten varken du anmält till stim eller inte. Stim är ingen myndighet utan en intresseorganisation som förvaltar ersättningen till artister vid offentligt framförande av verk. Om, bakgrundsmusiken berstår av bara massa blandade oljud är det inte framförande av verk. Om det är en enkillt verk som tydlig är avlyssningsbart så är det inte en ljudmatta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse, du är bra insatt i detta.

Då jag gör slutredigering i dator använder jag rippade cd-filer i wav-format för att testa om musiken passar in.

Om sedan musiken skulla passa är det kontakt med skivbolaget och lite byråkrati med stim som gäller. Om filmen ska visas offenligt vill säga.

 

Jag har vid några tillfällen varit i kontakt med artisten vilket bara är positivt. Vill gärna ha en demo. Skivbolaget artisten är knuten tycker det är OK, raka puckar. Frågar gärna vad det är för sort av film.

 

Gorse, det är väl steget mellan datorn och färdig film och HUR den ska visas som kan vara känsligt för många ?

 

Gorse, det finns ju filmbolag som har hela processen redan klar, eller hur ? Som man kan kontakta för mindre projekt.

 

Gorse, precisera gärna när/hur allt blir legalt. Vem eller vilka kan se filmen utan att vara olaglig. Kan man skicka demo till producenter ?

 

Tack till Gorse-hjälpsam person.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

hej gorse

om du har skrivit musik o inte skyddat den kan vem som helst komma o sno den, vilket har hänt i många fall.. om du inte kan bevisa att det är just du som har skrivit den. Så ett sätt är att "offentliggöra den" enligt upphovsrättlagen, ett annat är då att "Stimma" den

Om bakgrundsmusiken berstår av bara massa blandade oljud är det väl en sak, men om man kan urskilja specifik musik måste man som i Jernby Films fall kontakta artist/bolag för annars kan det bli Dyrt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jernby; Är det bara för eget bruk kan man ta vilken musik man vill. Grejen är ju vidarespridning och offentligt framförande. Lagligt är det när alla parter är överens. Att vara överens behöver inte kosta något. Det kan ju hända att man gjort ett avtal med en musiker att man använder dennes musik i en reklamfilm om Åtvidaberg för att säljar på turistkontoret, men om man då visar filmen på en festival så blev det fel om man inte avtalat om det.

 

Gus: Man innehar upphovsrätten i samma ögonblick som man skapar verket. Man behöver inte registrera verket någonstans. Principellt behöver man inte skydda verket alls, men vid tvist är det naturligtvis en bevisfråga. Men, bevisen är inte ristade i sten utan även motparten har samma bevisbörda vid tvist och då gäller det att ha högst trovärdighet.

Stim är en intresseorganisation som förvaltar ersättningen till artister vid offentligt framförande av verk och bevakar inte upphovsrätten, mao stim rör inte ett finger vid låtstöld.

Länk till kommentar
Share on other sites

hej

hämtat från STIM

Musikens upphovsmän och musikförlagen har givit sin organisation Stim i uppdrag att förvalta deras ekonomiska rättigheter enligt upphovsrättslagen.

Stim ger tillstånd till att framföra musik och Stim inkasserar och fördelar ersättningen individuellt.

Genom ömsesidiga avtal med systersällskap i hela världen ger Stimlicensen tillgång till en världsrepertoar.

 

Stim - Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå - är en ekonomisk förening som ägs av sina medlemmar. Stim bildades 1923 och har i dag cirka 50 000 anslutna medlemmar.

 

Stims uppdrag

Våra medlemmar har gett oss i uppdrag att bevaka deras ekonomiska rättigheter i samband med att deras musik spelas offentligt eller spelas in. Det gör vi genom att se till att de som använder musik i sin verksamhet betalar för ett tillstånd - en licens - från Stim. Ett tillstånd ger kunden rätt att använda musik inom ett visst område, till exempel på en servering, en konsert eller på en webbplats.

 

FILM O TV

Du som vill använda musik i en film-, video-, tv-, eller multimedieproduktion behöver tillstånd från Stim/NCB, en musiklicens.

 

När fakturan är betald har du tillstånd

att framställa din produktion med den musik som du har sökt tillstånd för och

att sprida upplagan på det sättet som du har angivit.

 

NCB är rättighethavarnas ekonomiska ombud. Vi är skyldiga att se till att den som spelar in musik verkligen har tillstånd. Därför bevakar vi marknaden och ingriper mot olagligt utnyttjande av musik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var ju det jag sa. På varenda punkt. STIM rör inte ett finger vid låtstöld/upphovsrättstvist. Däremot skickar de inbetalningskort om man spelar STIM-ansluten musik offenligt. Det står också att det är en intresseförenening (så det är ingen myndighet), vilket jag också redan sagt, dvs allt de säger är inte nödvändigvis ristat i sten, till skillnad från tex räkningen från radiotjänst.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tror inte att du har läst som det står.. STIM är en EKONOMISK FÖRENING som är ägd av sina medlemmar (typ coop)och inte en intresseförening (typ syjunta) det är vida skillnad juridiskt. men hur som helst, det viktiga är att dom (o NCB) kan gå in å kolla om du har rättigheter att använda musik i en filmproduktion. Dom FÖRETRÄDER alltså upphovsmännen som skriver o lever av sin musik.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, precis som vägföreningen i byalaget där jag bor. Jag läste och du behöver inte upprepa vad jag säger. Men det är fortfarande ingen myndighet utan verkar för sina medlemmars intressen.

(jag tror inte vi behöver forsätta argumentera i samma i riktning. Diskussionen vore mycket roligare om vi vore osams)

Länk till kommentar
Share on other sites

dit jag ville komma var att man ska vara noga med att kolla den musik man ska använda, o göra det INNAN man har redigerat klart..

en helt annan sak... vet du ett bra billigt sätt att göra Blue/green screen? (vad det nu är för skillnad förutom att en är grön o en är blå)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Alltifrån gratis och uppåt. Omöjligt att säga alltså. Det är upp till dej att kontakta artisten/skivbolaget och STIM om du funnit något på en cd t.e.x. När det gäller bakgrundsmusik finns ju flera här som komponerar musik och kan visa dej demoexempal på nätet. Kontakta för prisförslag.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...