Gå till innehåll

Regissörerna (6:59)


_nemo_

Recommended Posts

Regissörerna

 

Vinnare av NOO-festivalen 2006.

 

Vi skulle göra en film på 24 timmar som skulle innehålla:

 

En idrottsplats

Ett bibliotek

Ett hörn

 

En glödlampa

En blomma

Ett kontokort

 

Temat var: Underbart är kort.

 

Filmen fick max vara 7 minuter, våran klocka in på 6:59 =)

 

Filmen handlar om ett kort och underbart samarbete.

 

http://www.sprocket.se/media.php?id=1673

 

http://img170.imageshack.us/img170/7447/regissernaup5.th.png

http://img170.imageshack.us/img170/7348/bild1gl0.th.jpg

http://img91.imageshack.us/img91/4808/bild2yf5.th.jpg

 

Format: MPEG-2

Längd: 06:59

Storlek: 133 MB

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitroligt. Erat koncept med de där dockorna är superbra - skitgulliga, råa och framförallt roliga. Filmen höll kanske inte alla 7 minutrarna, men jäklar så underhållande. En grej är technomusiken som inte alls passar in tyvärr även om man förstår syftet med den. Annars perfekt för att vara en film skapad på 24 timmar.

 

En undran bara, kornigheten är väldigt varierande, kör ni gain istället för att ljussätta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar! Japp musiken vid skuggboxningen är inte jag heller speciellt nöjd med, men den var den enda upp-tempo-låt jag hade tillgång till helt lagligt när jag redigerade, den funkar dock enligt mig.

 

Jag gillar också de här dockorna, jag menar de är simpla egentligen, men ändå så ser jag de som karaktärer när jag ser filmen, och inte strumpor med kläder på en hand. Så vi kommer garanterat göra fler små filmer med dessa.

 

En undran bara, kornigheten är väldigt varierande, kör ni gain istället för att ljussätta?

 

Helt enkelt. Dålig kamera och dålig ljussättning, hade bara en kass lampa att ljussätta med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket sommarkatze!

 

Jonkanon, några guldkorn där = vissa scener i filmen eller några guldkorn där = hela konceptets potential?

Jag är trött, jobbar morgonskift denna vecka, så jag är inte speciellt "bright" just nu.......=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man ska titta rent krasst på hur problemet är löst, så är egentligen detta sätt relativt vanligt. Inte muppar utan att bli intern och diskutera lösningen och göra problemet i sig till lösning.

 

För ni hade relativt enkelt kunnat byta ut objekten som skulle vara med till något annat utan att lösa det speciellt annorlunda.

 

Men det är underhållande :) Och jag har ingen aning vad en jury tittar efter i lösningen heller. För många gånger handlar det ju om att göra det bra, och då är många gånger den enklaste lösningen den bästa. Hmmm... Kan bli hur som helst beroende på vilket sätt man ser på saken.

 

Men som sagt, några guldkorn. Och de finner jag i enskilda repliker/skeenden omgivna av en helhet. Dvs utan helheten fungerar inte guldkornen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmen vann den västmanländska uttagningen. Så nu blir det final i sthlm nästa lördag. Skitkul!

 

Motiveringen:

 

en historia som tar metafilmen till en ny nivå. Jalaméns förståelse för filmskapande med bra kombination mellan kamera, dialog och text som lockar fram många sköna skratt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man får gratulera :)

 

Juryn tog den vändningen då?

 

Antingen är de oerfarna och blev förförda av idéen. Eller så var de erfarna och fann att det var en konstruktiv lösning, dock en vanlig.

 

Eller så gör alla andra skit ;)

 

Tack =)

 

Oerfarna kan jag inte tänka mig att de var, två av de var filmmakare och så en journalist. Plus att en av filmerna hade en väldigt annorlunda idé som jag tror oerfarna skulle bli mer förförda utav, den var gjord helt i stillbilder och var en av mina favoriter i tävlingen, dock så har jag sett såna filmer förr.

 

Om det är en vanlig lösning i såna här sammanhang kan jag inte svara på, har dock inte själv sett någon sådan film i tävlingssammanhang.

 

Sen vill jag tillägga att även fast alla skulle göra en film med samma idé så skulle det ändå bli väldigt olika slutresultat.

 

Var väl typ 4 av de 13 filmerna jag tyckte var bra, resten var....well...inte bra :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...