Gå till innehåll

Vifta med bommen


joliam

Recommended Posts

Detta kommer säkert låta dummt, det gör inget, det är lite dummt.

 

Låt oss anta att om man filmar en film, så sitter två skådespelare tre meter ifrån varrandra i ett rum. Dem pratar i vanlig samtalston.

 

Ska bommen vara någonstans i mitten? ska man vifta fram och tillbaka till och från skådespelarna?

 

Man kanske ska hålla bommen över ena personen under en av tagningarna, sen nästa tagning kanske man ska hålla den över den andra?

 

Allting kring film ska ju göras med känsla och passion för att det ska bli kul, och det slut resultatet ska bli bra. Jag kan tänka mig att "boomkillen" boom operatorn också har ett stort ansvar.

 

Har ni tid så svara, det skulle vara uppskattat.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Om båda personerna är i bild och det finns möjlighet att "vifta med bommen" så gör man det. Men då får det ju vara en liten paus så man hinner över till den som pratar. Det gör heller inte så mycket om man får vindbummel mellan replikerna (pga de snabba rörelserna) eftersom detta är lätt att klippa bort, så länge det inte blir i nån replik. Sen när man går in på närbilder (som du ofta gör) där varje person har var sin bild så räcker det ju att du bommar den som är i bild (sen kan man sätta en motmick på den utanför bild om man vill kunna använda dessa repliker också, eller om dom måste hugga varandra pga nån skum regigrej :)

Om de sitter vid bord så finns det ofta massa kul grejer på bordet som man kan gömma mikar bakom, då kan man gömma två mikar på bordet och täcka båda två om man inte har möjlighet att bomma vilket givetvis alltid är att föredra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sitter dom för långt ifrån varandra för att kunna micka upp med samma shotgun/lobar-mick, & aukustiken inte tillåter rundtagande mickar eller det är för långt ifrån för sånna åsså, så använder man två boom:ar. En per skalle, med en vinkel på 90 grader sinsemellan :-)

Den metod jag använder oftast dock (då jag oftast är ensam på ljud) är att ta ljudet vilt under fullscreen & enbart ta ljudet "seriöst" under närbilderna.

Blir halvt omöjligt att både ta avståndsljudet bra från bara en & endå kunna klippa mot det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...