Gå till innehåll

Hårdare regler - kontinuerliga tillsägelser


Pace

Recommended Posts

Den 1 oktober kommer vi att ta bort varningar som vi nu känner till dem. Det innebär att du inte längre kommer att kunna bli varnad för grovt och/eller återkommande regelbrott på forumet (vilket till slut kan leda till avstängning).

 

Kontinuerliga tillsägelser

 

I stället kommer vi att kontinuerligt utdela straffpoäng för förseelser.

 

Det innebär att så fort du gör något som bryter mot reglerna kommer du även att tilldelas antingen en varning eller tillsägelse. Du kommer att få tillsägelser även för mindre saker som att du skrivit en rubrik som är otydlig. Om det upprepas kommer tillsägelsen övergå till en grövre förseelse och därmed ett regelbrott (§ E) som ger en varning.

 

Vi har delat upp förseelserna i två delar:

 

1. Varningar (ger straffpoäng)

2. Tillsägelse (ger inga straffpoäng)

 

De gamla varningarna delades ut väldigt sällan och endast för återkommande/grovt regelbrott. De kommande varningarna kommer att delas ut för minsta lilla förseelse, men läggs till den totala straffpoängen. Dessa varningar kan också försvinna efter en tid.

 

Straffpoäng

 

För varje brott mot reglerna tilldelas du en varning och följdaktligen ett antal straffpoäng. Om du når 15 straffpoäng kommer alla dina inlägg att granskas av oss innan de visas för andra. Om du når 30 straffpoäng kommer du att stängas av från forumet (så kallad banning). Straffpoängen försvinner efter en viss tid, men vi kan också dela ut poäng som är permanenta. Alla börjar självklart med 0 i straffpoäng. Tillsägelser ger inga straffpoäng. Straffpoängen är anonyma och endast du kan se dem i din kontrollpanel eller profil (om du nu får några).

 

Säg hejdå till otydliga rubriker

 

Vi kommer att praktisera detta stenhårt när det gäller rubriker. Rubriker är en av de får saker som går att identifiera ett ämne med. Detta är i högsta grad ett diskussionsforum för utbyte av erfarenheter och tips, men för att kunna diskutera måste det gå att hitta ämnet. Därmed kommer vi också att bli ännu hårdare på att posta i befintliga ämnen i stället för att skapa ett nytt om samma sak.

 

Ny regel ska införas: tydliga rubriker

 

Vi kommer även att införa ett krav på att skriva tydliga rubriker samt posta i rätt forum.

 

Dessutom kommer en ny regel om att följa uppsatta instruktioner (gäller främst forum där särskilda regler har satts upp, till exempel Diskussioner, Kolla min film! samt Kolla mitt manus!).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Kan ni inte hitta på nåt sätt att höja nivån på inläggen istället. Jag tycker det är svårt att se skogen för alla träden. Det är för stor spridning på inläggen. Många är väldigt amatörinriktade alltmedan andra behandlar väldigt avancerade frågeställnigar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan ni inte hitta på nåt sätt att höja nivån på inläggen istället. Jag tycker det är svårt att se skogen för alla träden. Det är för stor spridning på inläggen. Många är väldigt amatörinriktade alltmedan andra behandlar väldigt avancerade frågeställnigar.

 

Varför skulle vi sålla bort amatörfrågor?

 

(För övrigt finns denna frågeställning diskuterad här: [thread=9102]"Detta forum"[/thread])

Länk till kommentar
Share on other sites

Det sa jag inte. Amatörfrågor är lika relevanta som mer avancerade. På samma sätt som ni vill värna om korrekta rubriker för att det ska vara lätt att hitta borde man även kunna vikta sina inlägg på något vis.

Jag upplever forumet som mer och mer ointressant pga detta och skulle snabbt vilja hitta till frågor med lite mera tyngd i skrivet av de mer erfarna debattörerna.

Men för all del, jag kan ha fel. (...) och nu har jag läst kommentarerna under Detta Forum och ser att det finns fler som tycker som jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, jag ser inte hur vi skulle trycka på en stor knapp och få alla att prata om "tyngre" och mer avancerade saker. Ni får prata om vad ni vill. Det är ni som sätter ribban (titta bara i forumet Filmteknik, där är debatten på en högre teknisk nivå till följd av att väldigt få initierade använder film).

 

Målgruppen är i första hand nybörjare som har passerat de första stapplande stegen. Men givetvis är det mer dynamiskt än så på ett forum (till skillnad från övriga webbplatsen).

 

Som jag sagt tidigare: Hjälp de som ställer (i dina ögon) nybörjarfrågor. Vem ska annars hjälpa dig när du har en fråga?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker inte det är något fel på nivån. Både avancerade frågor och nybörjarfrågor håller hög diskusionsnivå. Nån enstaka gång kan det kanske bli inlägg som ser lite tjafsiga ut, men jag tror trivselnivån sjunker om man inför kadaverdisiplin. Bäst är det om man inte svamlar när man skriver inläggen. Det kan jag nog själv synda med ibland tyvärr.

Som sagt, bonuspoäng för ovanligt begåvade inlägg är kanske inte så dumt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Imorgon börjar det :)

 

Jag tror att det börjar bli en större tillströmning av medlemmar nu, och då ökar kaoset. Kaoset tränger många gånger bort det kloka och kvalitativa, så på det sättet ser jag i alla fall som en förbättring att förmoderera manus. Gör rätt från början så blir det bra. Alternativen finns ju för utkast i manusdelen som då kan innehålla i stort sett vad som helst för de som inte har full koll på formatering eller bara vill testa en idé.

 

Vidare tror jag vbulletin mjukvaran kommer ge inspiration till många andra forummjukvaror och tillsägelsefunktioner, som då blommar upp på all världens forum.

 

Jag tror att den växande storleken på voodoofilm också drar till sig de element som är mindre seriösa, och de förstör för andra.

 

Så jag tror det blir bra, så länge det inte missbrukas utan används berättigat.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan ni inte hitta på nåt sätt att höja nivån på inläggen istället. Jag tycker det är svårt att se skogen för alla träden. Det är för stor spridning på inläggen. Många är väldigt amatörinriktade alltmedan andra behandlar väldigt avancerade frågeställnigar.

Ett problem är att avancerade användare svarar nybörjare på en för hög nivå. Frågar någon om ett bra nybörjarprogram och anger att man är nybörjare och har en kamera värd några tusenlappar kommer ofta förslag på program för tiotusentals kronor, vilket gör frågeställaren än mer fundersam och tråden spårar lätt ur.

Det är väldigt bra, och tacksamt, att de som kan mer än man själv ställer upp och hjälper till i den snåriga djungeln men svara gärna på frågeställarens nivå så man förstår vad ni säger, då blir nog trådarna intressantare och inte så vingliga.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...