Gå till innehåll

Flykten, Kortfilms manus ca 6 min


Bleckert

Recommended Posts

 

funderar på att ändra titeln till "Gråter du Mange?". bra förslag???

 

 

Väldigt nyfiket namn, får mig iallfall att vilja veta mer!. men när jag läser manuset kan jag inte sätta genre på filmen riktigt, ifall det ska vara humor stälplat eller tragiskt och mörkt, om du förstår vad jag menar :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Har följt din tråd lite i kulliserna, men nu börjar det likna något. Jag ser däremot inte filmen som en 6 minuters film, i mitt huvud så spelas den upp snabbare än så, för jag antar att det är en "snabb" film du vill berätta. Jag skulle kanske till och med rekomendera att ta bort lite mer av den överflödiga dialogen, jag menar, du behöver ju inte nödvändigtvis förklara att pistolen är köpt på Lekia. Jag gilllar idén, för det här är något jag själv skulle vilja filma. Kör hårt, Kill you darlings...

 

///Henks

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan grej jag kom att tänka på...

 

Han sliter tag i Pistolen på instrumentbrädan, öppnar dörren och rusar ut. De har inte märkt att polisbilen som står vid landsvägen!

 

Varför rusar han helt omotiverat ur bilen, och framför allt, varför tar han med sig pistolen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att höra att ni gillar det. känner själv att det börjar bli en intressant historia. var i möte idag med en dramaturg, som jag nämnt i tidigare inlägg, som läst manuset och han är också positiv till det. han nämnde även han det där om lekia och förslog i stället att det skulle skarammla plastigt om pistolen när han kastar upp den på instrumentbrädan.

 

svar till bezeimer: ja, det är en ironsk mening men jag tänker överlåta skådespelet till skådespelarna och regissören. i detta fallet måste jag säga att jag tycker det är tillräckligt uppenbart för att inte skriva ut det.

 

hur vida filmen är på 6 minuter vet jag inte heller. håller på med en nedbrytning och vet ej hur lång den blir. de 6 minutrarna jag satt är mest längden på manuset, som man brukar säga är 1 sid = 1 min.

 

tack för att ni läser och hoppas ni fortsätter läsa mitt manus och min tråd. ska försöka uppdatera vid alla händelser. hoppas på att kunna sätta en kille på storryboarden så snart som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att höra att ni gillar det. känner själv att det börjar bli en intressant historia. var i möte idag med en dramaturg, som jag nämnt i tidigare inlägg, som läst manuset och han är också positiv till det. han nämnde även han det där om lekia och förslog i stället att det skulle skarammla plastigt om pistolen när han kastar upp den på instrumentbrädan.

 

svar till bezeimer: ja, det är en ironsk mening men jag tänker överlåta skådespelet till skådespelarna och regissören. i detta fallet måste jag säga att jag tycker det är tillräckligt uppenbart för att inte skriva ut det.

 

hur vida filmen är på 6 minuter vet jag inte heller. håller på med en nedbrytning och vet ej hur lång den blir. de 6 minutrarna jag satt är mest längden på manuset, som man brukar säga är 1 sid = 1 min.

 

tack för att ni läser och hoppas ni fortsätter läsa mitt manus och min tråd. ska försöka uppdatera vid alla händelser. hoppas på att kunna sätta en kille på storryboarden så snart som möjligt.

 

Men en fråga kvartstår: varför rusar han helt omotiverat ur bilen, och framför allt, varför tar han med sig pistolen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen känner jag inte att det måste finnas ett svar på det i filmen. en kille i den situationen skulle väll kunna göra vad som hellst! han insåg att situationen är hopplös, vet att han förmodligen är efterspanad. han kanske ska ut till vägen ochtvinga med sig en bil. de har ju egentligen ingen ide att sitta kvar i bilen heller. anledningen jag inte vill att de ska veta att poliserna är där och medvetet attackerar dem är att jag inte vill att killarna ska förefalla onda och kallblodiga utan snarare rädda och desperata. men som sagt tycker inte att man måste veta det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kände bara att det inte fanns någon anledning för honom att plocka med sig pistolen om han sekunderna innan kastat den på instrument brädan, för att det är en leksakspistol. Jag skulle snarare skriva om delen, där han säger till polaren: Vad då ska jag skjuta honom med knall pulver?

Om han inte slänger ifrån sig pistolen, utan sitter och håller kvar den genom hela dialogen, så har han ju redan pistolen i handen när han rusar ut, eller hur? Mer logiskt om du frågar mig, annars känns det bara påtvingat!

Lycka till...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kände bara att det inte fanns någon anledning för honom att plocka med sig pistolen om han sekunderna innan kastat den på instrument brädan

 

Det är inte Mange som slänger den på instrumentbrädan utan max medan det senare är Mange som plockar upp den. Mange kör ju och har därmed ingen pistol från början.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte Mange som slänger den på instrumentbrädan utan max medan det senare är Mange som plockar upp den. Mange kör ju och har därmed ingen pistol från början.

 

Ahaaa, nu förstår jag, helt plötsligt kände jag mig väldigt dum...

Länk till kommentar
Share on other sites

När har du tänkt filma manuset då? Ser fram emot att se om våra visoner överensstämmer! Tråkigt att du bor "ända" i trollhättan, annars hade jag mer än gärna ställt upp om du haft behov av hjälp, som jag allt för ofta själv behöver...

Länk till kommentar
Share on other sites

Läser till producent på högskolan i trollhättan och har för avsikt att producera den i en kurs som heter filmproduktion 3 i aprill-maj! håller på att söker sponsring och stöd och spånar lite lätt efter en regissör och fotograf, gärna från regilinjen på göteborgs universitet eller liknande. Håller på med lite andra projekt vid sidan av, plus skolan så nu går det på halvfart. räknar med att sätta full fart i februari-mars någon gång!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

vi skulle gjort den i en kurs i skolan men vi 4 producenter var inte överrens om manuset och utformningen. det blev för stora ändringar som jag som författare inte ville gå med på, så vi kom överrens om att lägga ner! men manuset och projektet finns ju kvar så det är möjligt att det blir till fasst i framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Bleckert, jag måste säga att du har skrivit dig ett soft manus. Allt går ju alltid att göra liiite bättre, men jag tycker att du ska vara nöjd! tycker inte att du ska byta namn på den iaf, tror att det kan få folk att tro att den e skit utan att ens ha gett den en chans.

 

lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...