Gå till innehåll

Det absolut bästa videoredigeringsprogrammet?


Bill

Recommended Posts

Vilket e det bästa redigeringsprogrammet ni vet?? Hört att Vegas e finnemang å pinnacle studios också. Men vilket e bäst? Är väldigt kräsen av mig och begär det bästa av det bästa.

 

mvh. den nye på forumet

 

ps: vill inte att alla ska rabbla upp just vad deras prog. är. vill ha det bästa!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tråden omdöpt från "videoredigering". Du har uppenbarligen inte läst nyhetsmeddelandet om att skriva tydliga rubriker? Gör det.

 

Någon av Avids Media Composer plus hårdvara torde vara "bäst" (vilket är en helt luddig term i sammanhanget för övrigt). Kanske Lightworks...

Länk till kommentar
Share on other sites

Bäst enligt vilka kriterier? Vilket redigeringsprogram som är bäst beror på vilka förutsättningar och behov man har.

Det som är bäst för mig är knappast bäst för klipparen som jobbar med en Tim Burton-film.

Tittar man på det som oftast verkar användas professionellt i Sverige, så verkar Avid och Final Cut Pro förekomma mest.

För min del som mest filmar dokumentärt och redigerar hemma, funkar Adobe Premiere Pro bäst, där många funktioner finns ihopbakade i ett program och fungerar utan någon extra hårdvara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl inte programmet som redigerar filmen? Det är väl den som sitter framför spakarna som redigerar? Jag har igårkväll ganska naivt erfarit att inget program i världen hjälper om man inte klarar av det för att det är för komplicerat (elller i mitt fall, saknar erfarenhet och rutin). Jag hade antagligen varit mer productive i moviemaker. Eller en vanlig sax och tejp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl inte programmet som redigerar filmen? Det är väl den som sitter framför spakarna som redigerar? Jag har igårkväll ganska naivt erfarit att inget program i världen hjälper om man inte klarar av det för att det är för komplicerat (elller i mitt fall, saknar erfarenhet och rutin). Jag hade antagligen varit mer productive i moviemaker. Eller en vanlig sax och tejp.

 

Så sant. Jag köpte ett par tränings DVDer från USA, dessa DVDer (ganska dyra) har lärt mig mer om redigering, CC, koprimering och att skapa DVDer än alla manualer och andra böcker jag läst. Otroligt bra att kunna se hur det görs och sen själv träna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så sant. Jag köpte ett par tränings DVDer från USA, dessa DVDer (ganska dyra) har lärt mig mer om redigering, CC, koprimering och att skapa DVDer än alla manualer och andra böcker jag läst. Otroligt bra att kunna se hur det görs och sen själv träna.

 

 

Har du några tips för FCP 5?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som det skrivits ovan så är det många kriterier som gör ett program "bäst" och det går inte att rakt av jämföra utan att dela in i grupper.

Det beror också på vad Du vill göra med Din film.

 

Är det visning på TV och komersiellt bruk så brukar prislappen hamna på ett antal tiotusentals kronor och då bör man väl jobba heltid som videoredigerare.

Sedan har man ett antal program i tiotusenkronorsklassen som också vänder sig till proffsen som lever på det dom gör.

 

Sedan har vi program som är alltifrån gratis till någon tusenlapp och är avsedda för "oss glada amatörer" som gör en dokumentär vilken läggs på en DVD och säljs i små eller medelstora upplagor.

Bland dessa program finns bl.a. Pinnacle, Ulead och en massa andra.

I denna kategorin finns också MAGIX som är ett mycket lätt-lärt program och som har "allt man behöver" inkluderat i priset från början. Man behöver inte köpa en massa plug-ins för att göra några skojiga effekter. Alla effekter går att påverka så man får exakt det utseende man vill.

Ljusår bättre än Pinnacle.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...