Gå till innehåll

Söka tillstånd för filminspelning


00Bengtsson

Recommended Posts

Hej!

Vi håller på att planera en film som kommer omfatta en större biljakt. Biljakten kommer att innehålla en rad stuntscener, kraftiga u-svängar osv.

Vi har funderat på ett industriområde här i närheten, där ingen obehörig trafik får vistas under natten.

Mina frågor till er är: Hur ska man lättast söka tillstånd för att få filma på platsen. Vad tror ni? Inte behöver man en hel insatsstyrka för att ingen ska beträda området? Var får man tag i varningskyltar för filminspelning? Vilken bevakning krävs? Måste specíell-personal ifrån polisen och vägvärket spärra av området? (Isåfall skulle det spräcka våran tunna budget).

 

Vi filmar givetvis under natten med kunniga förare :)

 

 

 

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Man behöver inget tillstånd (av polisen) för att filma på allmän plats. Om det är inne på privat mark så är det ägaren som ger tillstånd för att uppehålla sig på platsen. (vilkoret för att få vara på platsen kan ju vara att man avstår från att filma)

 

Att spärra av allmän väg för trafik är det polisen som ger tillstånd till. Vi spärrade av vår gata för en gårdsfest och det var bara att beskriva tiden och ändamålet så var saken klar. Jag tror polisen kan låna ut trafikmärken som säger fordonstrafik förbjuden men vi hade inga. Vi satte bara upp bräder med reflextejp på. Men det kanske polisen kan svara på?

 

Skyltar textar man väl själv? Det kanske någon annan kan svara på. Jag tror inte det finns någon formelt krav på skyltar vid filminspelning.

 

Vårdslös bilkörning på allmän väg vete tusan hur man söker dispans för? Det kanske polisen kan svara på. De brukar inte uppskatta tex överskridande av fartreglerna. Dock är det nog bra om polisen vet om vad som är på gång så de slipper rycka ut om någon orolig åskådare ringer dem. Om det är inhägnat område kanske det också är polisen som vet rätta svaret, för stuntgrupper som Hell Drivers brukar ibland uppträda i ett nerlagt industriområde där jag bor.

 

Kanske inte så tvärsäkra svar men jag hoppas det kan vara till hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag vet och har erfarenhet av så är det väldigt individuellt om man får göra såna här saker för polisen. Vi frågade förut om vi fick spela in en scen med kameraman på släpkärra i motsatt körriktning. Detta var på en allmän då trafiken inte är särskilt hög. (I princip ingen alls.) Tydligen var det helt okej, sedan om det handlade om att se mellan fingrarna vet jag inte. Vi tackade och bockade, tyvärr genomfördes aldrig scenen som tänkt med släpkärran.

 

Däremot har jag hört av andra filmare att de ibland till och med är emot att man använder blåa saftblandare på personbilar på avspärrad väg.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Det är en sak att spela in på gator i en stad. då söker man tillstånd hos polisen eller gatukontoret. beror lite på hur samarbetsvilliga de är men det brukar gå. Värre är det med inspelning på vägar som sköts av vägverket (utanför tätbebyggt område). Vägverket är i princip omöjliga. men man får va lite snygg där. Vi spelade in en del scener på en landsväg och spärrade av vägen "olagligt". vi satte ut två flaggvakter med en stor skyllt om filminspelning. de fick var sin comradio och spärrade av trafiken några minuter åt gången när det var tagning, gick jättebra! polisen kom förbi men de frågade bara om det gick bra! så länge man sköter det snyggt och inte ställer till med något brukar det inte va några problem. Tror det faktiskt är lättare att få tillstånd till gator som inte är öppen för allmän trafik, speciellt när de inte jobbar där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det går att beställa skyltar från vägvärket med typ vad fan som helst (nästan)! oftast är det skylten för "annan fara" (ett svart lodrät steck på en triangelskylt med gul botten och röd ram) med en till läggsskylt för vad det är man varnar för, u det här fallet filminspeling med allt vad det innebär.

 

Men nu får vi nog snart smisk av moderatorn om vi svänger iväg mer från ämnet!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Vägverket lånat ibland ut västar, små trafikskyltar som varnar om allmän fara. Men de har inte den som du tänker på.

Den inspelningskylt som du tänker på går att köpa på Ata.se Vill du hyra den så kan du göra det hos bla dagsljus.se

 

Vi har den för att folk ska se vad vi håller på med. Många gånger ser det märkligt ut när man filmar vissa scener som kan få folk att undra vad vi håller på med. Det används även när man filmar i bostadsområden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kontakta polisen tillståndsenhet samt vägverket då får du svar på dina frågor.

 

Det låter ju nästan lite otroligt att ta på sig ansvaret för ett helt team och filma på vägar utan tillstånd. Om nåt skulle hända så åker den ansvarige fast och ingen försäkring i världen täcker. Vägverket är visst hjälpsamma om man lägger fram ett genomtänkt säkerhetsplan.

 

Ett tips bara, om någon myndighet ger dig tillstånd ska du ha den på papper, det räcker inte med att du får muntlig tillstånd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...