Gå till innehåll

Super8 till annan media


trezpasser

Recommended Posts

Arbetar med en ordinär smalfilmsscanner, till ett överkommligt pris som ger ett fantastiskt resultat.

 

Hasse

 

 

Hej Hasse!

Vad är och var kan man köpa "ordinär smalfilmsscanner"

 

Jag har cirka 12 timmar dubbel 8-film vilket skulle bli ganska mycket pengar för att få överfört till DVD. Därför kan man ju först undersöka om det på den svenska marknaden finns någon typ av scanner som inte kostar för mycket, då kunde man kanske göra jobbet själv.

 

Vet alls inte hur prisläget är på smalfilmsscanners.

Har skrivit till MWA Nova i Berlin för prisuppgift på Flashscan8, men de besvarar inte frågan

och den kostar troligen för mycket.

 

Har tidigare lagt över en del av filmerna med hjälp av spegelburk o videokamera, men detta gav ganska dålig bildkvalité.

Fö redigerar jag filmer i Studio 10,5, men det är lite visset att göra film med dålig bildkvalité.

 

Mvh

Kecke

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte att MWA besvarar frågan eftersom de vet att det inte leder till något.

 

En Flashscan8 kostar typ 300.000:- + moms, så det blir lite billigare att anlita någon som redan har en Flashscan till digitaliseringen. ;)

 

Alla "hemmavarianter" bygger på att du använder en gammal projektor (ombyggd eller omodifierad) ihop med din befintliga videokamera. Prova att fiffla med hastigheten på projektorn för att minimera flimrandet, det där "pumpande ljuset" eller hur man nu ska förklara det.

 

Om du projicerar smalfilmen på ett vitt A4 ark på väggen, fifflar med hastigheten på projektorn och filmar av med din videokamera så får du troligen bättre kvalitet än du fick med din spegellåda.

 

Gör så här: Ta en av dina filmrullar och skicka in för scanning med en Flashscan8, (ehhrmmm egenreklam.... men tex till Uppsala BildTeknik....) och greja sedan med en egen uppfinning/avfilmning och jämför. Tycker du att skillnaden i kvalitet är så pass stor att det är värt pengarna så kan du anlita någon för scanningen. Tycker du inte att skillnaden är så stor att det är värt pengarna så filmar du av filmerna själv.

 

Då vet du ju att du väljer rätt i alla fall, och slipper fundera på det i framtiden och grubbla "Tänk om jag ändå borde ha gjort så där..."

Sedan är det ju så att med 12 timmar film så får du säkert lite rabatt ochså. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sedan vill jag bara komma med ett litet tillägg i den här "hårdvara vs hårdvara" diskussionen, och det är att allt inte BARA hänger på utrustningen heller. ;)

 

Sätter man ett ägg framför en Flashscan8 så betyder inte det att man automatiskt får kanonkvalitet. Det beror på hur bra personen är på att hantera maskinen, hur bra "färg-öga" man har, om man har en bra referensskärm osv.

 

Färgkorrigerar man efter scanningen för att få till finlirandet eller kör man bara en korrigering on the fly? Använder man bara den vanliga datorskärmen för färgkorrigering eller har man en extern skärm till det? Osv.

 

Hur resultatet blir i slutändan är mycket beroende på om personen som hanterar scannern är skicklig eller inte, allt hänger inte bara på maskinen. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

det här var lätt den roligaste tråden jag någonsin sett här. speciellt gillar jag argumentet att lång erfarenhet av elektronik skulle göra att man förstår en maskin man aldrig sett bättre än en som äger en. :-) själv skulle jag självklart aldrig någonsin skicka min film till någon som kallar sig scannerist och samtidigt hävdar att man kan färgkorra efteråt med "datakraft". jämförelser således helt överflödiga.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

56e onödiga inlägget på denna långa tråd.

Kent: din bild...........ser du ut så? eller vill du inte ha kunder?

/nils

 

 

Jaså, du har räknat de? ;)

 

Min avatar har en egen historia:

 

Jag tog den på mig själv när jag var riktigt irriterad på en bredbandsleverantör som ljög, klantade sig och fixade så jag blev utan bredband i flera veckor. (de lovade mig snabbare uppkoppling om jag böt leverantör, men det visade sig att de inte kunde leverera något alls...).

 

Jag tog bilden och skickade till min kompis för att visa hur glad jag var över att behöva ringa upp internet flera gånger dagligen. Sedan tyckte jag att bilden blev så himla bra att den fick bli min avatar på alla forum jag är med i.

 

Jag ser ju ut att vara helt skogstokig! Fast jag egentligen är en väldigt trevlig person. Lite rolig motsägelse sådär. :)

 

Och jag är inte på detta forum för att jaga kunder, det är väldigt få som filmar med super8 nuförtiden. Om jag lade ihop precis alla "nybeställningar" jag haft hittils genom åren så tror jag inte ens att det skulle räcka till en veckas jobb...

 

Om någon tycker att min avatar är för skrämmande så tja, synd. Men jag tycker att den är rolig. Den är inte tänkt som "företagsreklam", jag är inte här för att sprida reklam. Skulle jag räkna ihop alla de timmar jag lagt ner på att svara på frågor här på forumet och delar upp "inkomsterna" från den arbetstiden så skulle det inte bli många ören per timme. ;) :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Mattias

 

Om du menar kameran så är det en gammal Chinnon av nåt slag som en arbetskompis till mig använde för ca. 30år sedan. Vet tyvärr ej vilken modell eller lins.

 

Vid överföringen används en bastard-lins. Från filmplanet via en Leica f=75mm, sen en egenbyggd bländare från en gammal Praktika kamera, sen en raynox macrolins, allt i en svarvad aluminium tub med justeringsgängor. kameran vid dessa tre bilder var en LU-170. (Jo jag vet, jag skulle vilja ha en 3ccd men pengarna styr lite).

 

Kom gärna med mer feed-back. Tips om bättre lins mottages gärna. Planen är att flytta kameran närmare om det går...

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du menar kameran

hmm, det är väl scannern vi pratar om? :-) jag skulle tro att om du tar bort lite glas så får du mindre flare. makrolinser (diopter menar du va?) är sällan ens i närheten av skarpa till exempel. borde det inte räcka med en vanlig glugg med extension?

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det finns en Nikkor f=50 här som är tänkt till detta, men min drivmekanism är i vägen. Men det kommer att byggas om snart. Har tyvärr ingen adapter heller till denna lins än så jag har lite problem att fixa en ext.tube.

 

Har förresten testat med RGB-dioderna fullt ut nu, återkommer med resultat. (det blev grymt, och man behöver inte färgkorrigera för hand :) ).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...