Gå till innehåll

Tips ang. semi-proffs kameror!


Veno

Recommended Posts

Tjena! Jag har länge velat göra en dokumentär på egen hand och har egentligen allt jag behöver för att göra det förutom en riktigt bra kamera.

 

Då kommer vi till poängen. Med "riktigt bra kamera" vill jag ju inte ha nåt 1-metersmonster á la Hollywood (fast om du har en extra kan jag väl ta en ;)), men någonting som är bra att börja med om man är hyfsat "ny" men inte alltför obekant med filmandet.

 

Hög prioritet har bildkvalitet tycker jag. Om du misstycker så säg. Jag kan dessvärre inte någonting om vad Super8 och 16mm är, så förklara gärna om det är en sån kamera ni skulle rekommendera! ;)

 

Tack på förhand folks!

Länk till kommentar
Share on other sites

16mm och super8 är filmkameror och inte videokameror. Och för en nybörjare skulle jag inte rekommendera filmkamera. Visst formatet s16 och uppåt ger trevlig bildkvalite, men det är bara en tidfråga innan det kommer vara ett döende format (nån blir säkert sur nu) ;)

 

Utan det du bör satsa på är en "prosumer" videokamera.

 

Vilken du bör köpa beror på.

 

Vilket pris.

Vilken look.

Vilket format skall du visa på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle kollat på XL-2 eller DVX100 för SD (Vanligt standard upplöst TV).

 

För HD, HVX-200 (HDTV upplöst TV). HVX-200 kräver att du kan lagra det du filmar externt. Typ på en hårddisk 1GB är ca 1min film. Ev. en HDV kamera för lite lättare arbetsflöde om du ska vara ute på "fältet" och filma.

 

För mera info ang DVX och HVX kolla http://www.dvxuser.com/V6/ de har även en forumflik med info om dokumentärfilmning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte en Panasonic DVC30 för ca 18.000 hos Lindqvists i Aspudden.

En kamera jag är mycket nöjd med.

 

Jag filmar mycket dokumentärt och har mycket gammalt material i VHS, S-VHS och DV.

De som tittar på mina filmer har vanligt TV och kommer säkerligen inte att byta till HD under överkomlig tid.

Inget blir bättre än det sämsta materialet så när jag var i valet och kvalet, HD eller DV så valde jag DV.

Nästa kamera blir säkert en DV mendet dröjer förhoppningsvis 5 år innan den byts och då kanske behovet ändrats.

 

Sedan gäller hur Dina produktioner skall visas. Huvudsakligen på TV och nyinspelat, då skall Du nog satsa på en HD, men är det DVD så kommer Du långt med DV.

 

En del kameror har mini-DVD eller hårddisk vilket kan vara bra om Du skall klippa det Du filmat samma dag som filmandet skett men filmar Du lite då och då är mini-DV-kassetter bäst då de är lätta att lagra.

DVD-skivor är för ömtåliga och kan skadas fysiskt eller av solen när Du är ute och filmar.

Hårddisk? Var lagrar Du materialöet inför klippning?

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Rekomenderad kamera efter ca pris.

Tidigare inlägg här handlar om proffskameror. 18.000 kr-60.000 kr

Proffskameror rekomenderas Sony,Panasonic och nya Canon.

Vilken är din budget ?

DV-kamera ska du köpa. Inte DVD-kamera som större varuhus lurar på folk.

DV-kamera med band alltså.

 

Enkel DV-kamera finns under 3000 kr. Glöm ljud.

Rekomenderas Panasonic 3CCD-kameror 5.000-10.000 kr

 

Semiproffs rekomenderas Sonys sortiment, Canon och Panasonic. Alla har bra bildkvalitet och ljud. Utbyggbart när det gäller optik och ljudinspelning.

Om du ska göra bra film, begagnad PD-100, XM-2 eller XL2, kommer du hyfsat billigt därtill.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=MovieSwede;71866]16mm och super8 är filmkameror och inte videokameror. Och för en nybörjare skulle jag inte rekommendera filmkamera. Visst formatet s16 och uppåt ger trevlig bildkvalite, men det är bara en tidfråga innan det kommer vara ett döende format (nån blir säkert sur nu) ;)

 

Utan det du bör satsa på är en "prosumer" videokamera.

 

Vilken du bör köpa beror på.

 

Vilket pris.

Vilken look.

Vilket format skall du visa på.[/citat]

 

Super 16mm är populärare än någonsin, och det ser ju så jävla vackert ut, skit i agdvx-en jag har haft den men nu har jag k3:an istället.. Kickass!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Meningen är väl att göra bra film.

Filmkameror 8-16mm är inte att rekomendera för den som inte är insatt.

Inte HDV heller, körs på dv-band-vanliga mpeg 2 format. Produkten ska bli 30% bättre i slutänden än vanlig dv 720p. Den ska bli 1080-1900 p. Vägen dit är lång och krokig. Problem till problem. Insticksprogram. Workstation dubbla processor 3,2GB minst 4GB minne samt snabba stora hårddiskar om du ska jobba i redigeringen på normalt sätt. Slutet på produkten behagar sig att i de flesta fall bli som vanligt eller sämre.

Filmningen kommer i 2:a hand och det är väl inte meningen.

Gör som de idag kända grabbarna. Börja med en vanlig dv-kamera.

 

Vi är inte HD-ready. HDV-filmningen är snart ett minne blott.

Svara gärna på detta.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är DV 576i inte 720P

 

HDV finns i två format. 720P, 1080i.

 

Sen tror jag du överdrev lite med kraven för HDV. Visst det är krävande men inte så krävande.

 

Problemet med HDV är att den använder sig av GOP. Vilket gör att bildrutorna blir beroende av varandra. En dropout drabbar alla rutorna. Även för mycket rörelser i bilden kan ställa till det.

Länk till kommentar
Share on other sites

det var ju själva...?

Det är inget pill med k3:an den funkar jättebra! (och jag har två stycken) en har jag lyckats paja genom att just pilla med det så INGET PILL alltså!

 

dv ser ju inte så bra ut, inte hdv heller (det ser ut som dv)

 

det bästa man kan göra med dv är att slänga på en kort skärpdjup-adapter.

och fixa med färgerna i kameran, så slipper man en del generationsförluster.

sedan kan man ju köra twixtor om man vill ha lite slowmotion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra att du rättade mej.

Vad jag ville med inlägget var att den moderna tekniken inte ska avskräcka nya filmare som inte har råd med det nyasta som ändå inte skiljer sig så mycket som t.e.x 3CCD-kamera och enkelt redigeringsprogram. Kvaliten är inte mycket, bra lite, bättre.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

det var ju själva...?

Det är inget pill med k3:an den funkar jättebra! (och jag har två stycken) en har jag lyckats paja genom att just pilla med det så INGET PILL alltså!

 

dv ser ju inte så bra ut, inte hdv heller (det ser ut som dv)

 

det bästa man kan göra med dv är att slänga på en kort skärpdjup-adapter.

och fixa med färgerna i kameran, så slipper man en del generationsförluster.

sedan kan man ju köra twixtor om man vill ha lite slowmotion.

 

 

Nja nu handlar det mer om att det finns så många som filmat på DV och HDV att för varje bra sak du sett på DV/HDV så finns det minst 1000 dåliga saker. Formatet används för flitigt. Spelar nån in på S16 så är det oftast i ett proffs syfte.

 

Det finns DVD tester där man jämnfört S16 på DVD och DV på DVD och det går att få det se likadant ut. Gäller bara att veta vad man sysslar med.

Länk till kommentar
Share on other sites

har länge velat göra en dokumentär på egen hand och har egentligen allt jag behöver för att göra det förutom en riktigt bra kamera.

 

---- någonting som är bra att börja med om man är hyfsat "ny" men inte alltför obekant med filmandet.

 

 

om du är relativt ny på det här med filmande kan det vara en bra lösning att hyra en semi-pro kamera till dom första filmerna för det är en ganska dyr investering om man inte använder den mycket. det finns givetvis en lång lista med nackdelar med att hyra oxå det sätter ju lite press på inspelnings schemat och sån't man kan ju inte bara svänga förbi och filma lite när det passar! man har ju ibland möjlighet att kliva upp ett steg på kvalitets stegen när det behövs. annars gillar jag panasonics DVX100 kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...
16mm och super8 är filmkameror och inte videokameror. Och för en nybörjare skulle jag inte rekommendera filmkamera. Visst formatet s16 och uppåt ger trevlig bildkvalite, men det är bara en tidfråga innan det kommer vara ett döende format (nån blir säkert sur nu) ;)

.

 

Jag antar att det är därför som Aaton precis har släppt en ny S16 kamera, man vill väl förlora pengar.

 

Ibland vet jag inte om man ska skratta eller gråta åt vissa av dina inlägg

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du kunde sluta blanda Äpplen och Päron hela tiden så kunde man kanske ha en seriös diskussion.

 

Att ett format är döende betyder ju inte att det inte går att tjäna pengar på det. Men det kommer försvinna så småningom. Titta bara på stillbildsidan. Digitalkamerona tar över mer och mer. Sen kommer det ta tid innan film försvinner för det finns ju en och annan hårdnackad konservativ filmare därute som kommer hålla fast vid film oavsett hur mycket bättre det digitala formatet kommer utveckla sig.

 

Men för den delen betyder det ju inte att de inte släpper nya kameror de tjänar ju pengar på det. Det är de personer som är investerar i att köpa kamerona man kan ifrågasätta.

 

Men så länge Spieiberg lever och frodas kommer det göras film på film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tung diskussion, alltså för den som producerar i sverige är väl sällan 35mm ett alternativ, och göra kortfilmer i 35mm och börja på det är ju tok meningslöst, inte allt för lätt att få det att se ut som man vill. Lika lätt jämföra digital fotografering och analog, visst digital har självklart saker som är bristande men det ÄR framtiden, ett utvecklande media. Nu försöker alla emulera film med sin videokamera (inkl mig själv..) men iställe tror jag man skall kika mer på andra fördelar, ex enkelheten, de ska vara så enkelt som möjligt för då blir det fler som sysslar med det vilket ger fler spännande projekt och framförallt mer film och intresse kring detta. För de då som känner sig hotad av att flera kan göra snygga filmer kommer snabbt att se att de blir en naturlig gallring iallafall när det kommer till filmteknik osv. Tror inget blir ersatt, läst på forumet flera anti HDV som säger att HDV snart kommer dö?? Ja klart det kommer dö men innan det ska 8mm High8 och DV stryka med så tror det ligger frammåt i tiden en del iallafall. Samma med 16mm, det har länge varit indie valet #1 men är sjukt bökigt när du idag kan få i princip samma resultat med en bra videokamera och lite fingerfärdighet i post, knappt det går att köpa 16mm film idag men likväl blir resultatet riktigt bra om man har bra filmteknik.

 

(långt inlägg men har inget att göra på jobbet ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...