Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Spela in dialog

Besatt medlem
    Reg.datum
    apr 2005

Fråga Spela in dialog

Hur gör ni när ni spelar in dialoger och andra ljud? Använder ni "myggor"?
    Med vänlig hälsning Gustaf Lindborg

Se min samling av filmprylar på
    http://hobbyrum.wordpress.com/

Läs mina artiklar, krönikor och recensioner på
    www.filmfrossa.se
    gustaf.lindborg@filmfrossa.se

Besatt medlem Christian van Caines avatar
    Reg.datum
    jul 2004

Standard

Myggor är en nödlösning & låter skit.
    Jag säger inte att dom är värdelösa, tvärt om, rätt använda så är dom som fyllan i biran, men i de flesta fall så fungerar boom mä schysst lätt-mick absolut bäst.
    Generellt gäller; är man inte helt säker på vad man gör ska man alltid använda boom. Myggor är svåra att arbeta med för att få det det minsta bra.
    Senast redigerad av Christian van Caine den 2006-07-23 klockan 19:17.
    Pax Vobiscum! Christian

Besatt medlem
    Reg.datum
    apr 2005

Förvånad

Och vad är det?
    Med vänlig hälsning Gustaf Lindborg

Se min samling av filmprylar på
    http://hobbyrum.wordpress.com/

Läs mina artiklar, krönikor och recensioner på
    www.filmfrossa.se
    gustaf.lindborg@filmfrossa.se

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2006

Besatt medlem Jonyverses avatar
    Reg.datum
    jun 2006

Standard

Christian van Caine skrev:
    Myggor är en nödlösning & låter skit.
    Jag säger inte att dom är värdelösa, tvärt om, rätt använda så är dom som fyllan i biran, men i de flesta fall så fungerar boom mä schysst lätt-mick absolut bäst.
    Generellt gäller; är man inte helt säker på vad man gör ska man alltid använda boom. Myggor är svåra att arbeta med för att få det det minsta bra.

Håller med helt.
    Och så skall man gå så nära man kan. När fotografen skriker ofta vet man att man ligger på ett någorlunda bra avstånd :-)
    Man behöver vara närmre än man tror för att det ska låta i miken så som det gör med örat liksom. Kryp nära och lirka dig fram med mikrofonen, hitta bra positioner som inte stör bilden men gör att du kommer nära. Var inte rädd för att kräla på golvet om det behövs.

Många "öppna kanalen"-filmare har mikrofonen på aldeles för tryggt avstånd så man knappt hör vad som sägs. Tydlig dialog är ett minimikrav på ljudarbetet för en film tycker jag. Enkel ljudläggning kan man förlåta.

(förlåt alla entusiaster som jobbar med Öppna kanalen, men det är verkligen sämst ljud i världen)

Medlem
    Reg.datum
    aug 2006

Standard

håller med boom låter nästan alltid bäst, myggor ska användas som komplement eller när man inte kan använda en boom mikrofon! det är helt enkelt mycket enklare att kontrolera ljudet vid inspelningstillfället!

Besatt medlem gorses avatar
    Reg.datum
    jul 2004

Standard

Jag har en följdfråga: Kan man inte ställa mickarna nära men bakom föremål så inte micken syns? Säg att man spelar in en konversation över en bardisk, och man gömmer micken bakom ett ölglas eller blomvas? Då borde man kunna komma riktigt nära, nästan rakt framför munnarna?

Besatt medlem Luzers avatar
    Reg.datum
    okt 2003

Standard

gorse skrev:
    Jag har en följdfråga: Kan man inte ställa mickarna nära men bakom föremål så inte micken syns? Säg att man spelar in en konversation över en bardisk, och man gömmer micken bakom ett ölglas eller blomvas? Då borde man kunna komma riktigt nära, nästan rakt framför munnarna?

Jo gömmen används flitigt också, speciellt om man fjäskar och får mycket hjälp av rekvisitan. Funkar ju när skådespelaren är still men oftast väljer man ändå att bomma om man kommer lika nära för att kunna parera om dom vänder huvudet etc.
    Man får dock vara noga vid ljudläggning när man använt gömmen eftersom perspektivet oftast blir helt fel och man har inget möjlighet att ens vrida miken för att vara halvmed. Klassiker är ju en mik som man gömt en bit bort från kameran där saker och ting låter. Sen går någon iväg mot kameran medans ljudet försvinner bort. Funkar ju oftast att trampa om om man har möjlighet men värre är det om dom pratar. Då vill man ha en mik till nära kameran som man tar stegen iväg med, och får rätt perspektiv och sparar några timmar i ljudläggning.

Besatt medlem Swe__s avatar
    Reg.datum
    jun 2006

Standard

Någon som vet om man kan köpa en Boom mikrofon någonstans? Eller en mik med puffskydd åtminstone

Besatt medlem Film smurfens avatar
    Reg.datum
    feb 2006

Standard

Själv kör vi med den gammla klassiska saken. Två pratar en mikrofon hänger ovanför huvudet på dem. Kan också spela in med micken under personerna.

swe__ skrev:
    Någon som vet om man kan köpa en Boom mikrofon någonstans? Eller en mik med puffskydd åtminstone

www.jam.se har de mesta. Och så har en kille på Blocket en sån mikrofon du pratar om + boom.
    Tobias Genberg
    Utvecklare och hobbyist
    https://lorceroth.com/

Besatt medlem trezpassers avatar
    Reg.datum
    okt 2005

Standard

Swe__ skrev:

Kollain Röde videomic på www.scandinavianphoto.se kostar 995:- och ska va riktigt bra tydligen. fast man får köpa "dead-cat" tror jag de hette som tillbehör. alltså en stor fluffig sak att trä över =)
    "Ett tips: Säg åt alla som inte ska vara i bild att stå tio meter bakom kameran" citat från pld - voodoofilmforumet

SteerBear productions. www.steerbear.com

Besatt medlem D_Odells avatar
    Reg.datum
    sep 2006

Standard

Ändamål har jag märkt är viktigt att ha i åtanke, har hyrt trådlös Lectrosonic utrustning och DPA myggor och ljudet är verkligen bra. Dock vid ett tillfälle körde vi med en mygga på personen som intervjuar och med den andra XLR intaget körde vi med mickbom på gruppen som intervjuades. Och det var bra, det krispigga ljudet infann sig ibland, men mickbomma är en teknik som inte lärs ut så snabbt.

Men manuskriptet köres i ett isolerat rum med en friktionsfri Sennheiser mick.