Gå till innehåll

frågor om ljudupptagning


Mr.Man

Recommended Posts

Jag har kommit till fasen i min tecknade film där ljudet skall läggas på. Det jag behöver är ljud som bussljud (interiör) droppande vatten, osv, min idé är att spela in dessa själv med hjälp av en extern mic kopplad till min dv kamera.

 

efter som jag är helt novis på ljud så:

 

fråga1: är det en bra idé?

fråga2: vad för mic behöver jag? Det får gärna va en mic som går att använda lite allround o inte för dyr.

 

Ge gärna tips på hur man gör en bra ljudupptagning, tips o idéer uppskattas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenis! Tecknad film är kul! :-)

Sen till svaren enligt mig:

Nja, inte nödvändigtvis. Att spela in ljud är inte helt lätt om man inte har god koll på det man gör, & risken finns, när ljuden ska samsas om ljudbilden, att du kan få en hel del problem med allt ifrån krockande frekvenser, omatchad rums-akustik, & otrevligt bi-ljud.

Det är helt klart den roligaste delen att göra helt själv, & något jag håller benhårt på själv. Men jag har jobbat med det i 10 år & lärt mig en hel del om vad som kan kuka sig.

Det här är ett dilemma, inte minst eftersom de flesta ljud jag lyssnat på från samplingsskivor & nätet sugit nåt rent kapitalt.

Jag skulle då förmodligen helst rekomendera att blanda vilt faktiskt! :-)

 

Låt ljudläggningen ta den tid det tar, & spela in så mycket du kan, för att sen komplettera & byta ut ljud du inte är nöjd med mot SFX-skivor!

Att ljudlägga professionellt är svårt, & det är inte utan viss orsak som ljudläggare har en lön man trivs med, men med det inte sagt att man inte kan & gärna får experimentera sig fram vilt!

Allt beror på hur höga krav du har på projectet i fråga & om du gör det för att du tycker det är kul eller för drömmar om snabb rikedom & berömmelse.

Den första kategorin vinner vad man än gör, den andra kategorin är dömd att misslyckas....kapitalt.

 

En väldigt bra början är att köpa billigast bästa mick för pengarna, vilket jag rekomenderar Röde NT-3 till.

Den är långt ifrån bäst på marknaden, men den tål mycket stryk, har egen phantommatning, är äkta kondensator (electretmickan KAN ha sämre livslängd), har väl så god ljudkvalitet till vad som helst, mycket bra pris, & är väldigt trevlig att jobba med över huvud taget :-)

 

Vad jag kan tipsa rent inspelnings-tekniskt om just nu, är droppandet.

Spela gärna in på DV:n! Gör det inte sällan själv när jag inte har tillgång till DAT eller Fieldrecorders. Kostnadseffektivt även om det inte kanske är så professionellt, men föredrar det vilken dag som helst framför MD :-)

När du spelar in, använd lurar du verkligen kan lita på & använd dom på bra volym genom hela inspelningen, men var försiktig med hörseln.

Krävs iof en del för att verkligen torska dit, men Tinnitus är helvetet på Jorden, & hörselnedsättning är dödsstöten för en ljudtekniker.

Micka upp den så att det blir minimalt med reflektioner från vasken, men utan att det skvätter upp i micken.

Ett par hörlurar för referenslyssning jag rekomenderar varmt är Beyerdynamic´s DT-250, som jag sitter med själv. Men finns många bra, välj sånna som passar dig, & lägg gärna uppåt en 2-3.000, det vinner man på :-)

Kom ihåg att vi lyssnar stereophoniskt, dvs med båda öronen. Det kan lura oss att inte höra exakt hur mycket reflektioner som finns i rummet av orsaker jag inte orkar gå igenom just nu, skulle ta för lång tid, men kortfattat så gör inte en mick det.

Du kommer förmodligen att märka att det låter mycket med eko i lurarna. Det är av den orsaken, & är det för mycket så måste du avskärma delar av rummet.

Exakt hur man avskärmar är en vetenskap i sig, men generellt kan jag säga, klä allt du kan, speciellt väggarna 6 helst taket, med tjocka gärna veckade tyger.

Blir inte nödvändigtvis perfekt, men lär hjälpa upp en hel del om du endå måste skärma upp :-)

 

Som avslutning så finns det en hel del användbara ljud att hitta på samplingsskivor om man bara letar, & då rekomenderar jag att gå till bibban & låna där. Låna allt du kan komma över & var selektiv.

En site jag kan rekomendera åsså är http://www.independent.nu !

Där finns mycket fria ljud, & jag kommer lägga upp en artikelserie där snart som förklarar ljudläggning lite mer omgående, där jag försöker gå igenom grunderna & förberedelserna framför allt för att arbeta independent även med låg ekonomi :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt uttömmande svar Christian!

 

Ju mer jag lär mej om ljud ju mer förstår jag att jag inte förstår. Projektet är inte något kommersiellt men jag är helnöjd med resultatet so far så det vore trist om man sabba det med dassigt ljud.

 

Jag ska följa dina råd och och göra mitt bästa, blir jag inte nöjd får jag leja bort den biten, som jag gjort med musiken redan..

 

följdfråga: om jag ska ha olika ljud i ett kök, tex droppljud, kaffekokare, fluga mm. kan jag spela in dem samtidigt eller är det smartast att ta var och en för sig?

 

Tack än en gång, fler frågor lär dyka upp när jag väl börjat med ljudupptagningarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt bidrag i denna tråd är nog ett klassiskt exempel på nerskräpning i ett forum, men jag vill i alla fall uttrycka min uppskattning på ett bra inlägg. Jag läser och noterar och tackar också för informationen.

 

Att spela in ljud i hemmiljö blir en spännande utmaning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du spelar in varje ljud för sig. I många olika varianter. Tex när du spelar in dropp ljud så ta några versioner där det droppar så långsamt så du kan klippa emellan och klippa ihop till den hastighet du vill ha, även på olika avstånd är bra. Sedan tar du några varianter där det droppar lite fortare etc. Så har du mer att välja på och lättare att få det att limma när du väl sitter vid datorn sedan. Själv tycker jag att det oftast är lättare att spela in de ljuden man ska ha, de blir som man vill ha dom och man behöver inte klippa å klistra från nått arkiv i en hel dag. Men vissa saker måste du plocka från arkiv. Till att börja med kan man leta på internet och independent.nu är en av många sidor där man kan hitta gratis sfx. I denna post hittar du lite fler sidor..vet dock inte hur uppdaterade dom är : http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=3942

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kommer inte jättelångt om du köper EN fx skiva. Man köper ofta ett helt arkiv eller delar ur ett arkiv. Det är inte jätteovanligt att endel arkiv är lite taffligt inspelade med mycket atmosfär och brus etc.

Här är några av de arkiv som jag använt mig mycket av på senaste tiden och de tycker jag ändå låter väldigt bra.

 

-Digiffects A (city), B (domestic), F (office), G Leisure), I (Human), J (special), Vintage FX (gamla prylar) och X (atmos)

- Soundideas 6000

- Soundideas 5000 (bara transport)

- Soundideas 9000 (open & close)

- De Wolfe (bara gamla prylar tror jag?)

- Foley footsteps (bara fotsteg)

- Crash and burn (bara explosioner och krockar etc).

- Sounds from a different realm (skumma ljud å atmos)

- BBC sound fx library

 

Vill du ha mer anpassade ljud till tecknade barnfilmer så finns det massa sånna cartonarkiv. Jag har dock aldrig ljudlagt nån tecknad barnfilm så jag kan dom arkiven inte så bra.

Tror inte man direkt går å köper ett arkiv på en höft, men du kan ju kolla om du kan få "låna" några skivor från någon filmskola eller så. Dom brukar ha köpt in i allfall lite effektskivor så det finns att plocka i till klipp / efterbearbetning.

Jag har även hört att SF arkivet och Danska radio arkivet skall ha mycket matnyttigt men de har jag inte kollat igenom själv än.

 

Edit: Kollade du förresten dom andra sidorna på nätet där det fanns ljudeffekter, ALC har jag för mig hade ganska mycket, tar lite tid att "länsa" där... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

[citat=Luzer]Du kommer inte jättelångt om du köper EN fx skiva. Man köper ofta ett helt arkiv eller delar ur ett arkiv. Det är inte jätteovanligt att endel arkiv är lite taffligt inspelade med mycket atmosfär och brus etc.

Här är några av de arkiv som jag använt mig mycket av på senaste tiden och de tycker jag ändå låter väldigt bra.

 

-Digiffects A (city), B (domestic), F (office), G Leisure), I (Human), J (special), Vintage FX (gamla prylar) och X (atmos)

- Soundideas 6000

- Soundideas 5000 (bara transport)

- Soundideas 9000 (open & close)

- De Wolfe (bara gamla prylar tror jag?)

- Foley footsteps (bara fotsteg)

- Crash and burn (bara explosioner och krockar etc).

- Sounds from a different realm (skumma ljud å atmos)

- BBC sound fx library

 

Vill du ha mer anpassade ljud till tecknade barnfilmer så finns det massa sånna cartonarkiv. Jag har dock aldrig ljudlagt nån tecknad barnfilm så jag kan dom arkiven inte så bra.

Tror inte man direkt går å köper ett arkiv på en höft, men du kan ju kolla om du kan få "låna" några skivor från någon filmskola eller så. Dom brukar ha köpt in i allfall lite effektskivor så det finns att plocka i till klipp / efterbearbetning.

Jag har även hört att SF arkivet och Danska radio arkivet skall ha mycket matnyttigt men de har jag inte kollat igenom själv än.

 

Edit: Kollade du förresten dom andra sidorna på nätet där det fanns ljudeffekter, ALC har jag för mig hade ganska mycket, tar lite tid att "länsa" där... ;)[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...