Gå till innehåll

Vilket program kommer man längst i?


ThirddOracle

Recommended Posts

Jag undrar vilket program man kan göra bäst filmer i?

Om jag vill lära mig redigera så vill jag lära mig det bästa programmet från grunden. Vilket har man mest möjligheter i?

 

Premiere Pro, Vegas, Pinnacle, Final Cut?

 

Jag har förstått att vegas har fina ljudmöjligheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man vill lära sig redigera göra man det bäst genom att kolla på mycket film och TV, inte genom att lära sig ett program. Det spelar inte så stor roll vilket program man väljer, skillnaden mellan de väletablerade, som du nämner, är inte så stor. Men som sagt, jag tycker det är viktigare med den teoretiska biten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle påstå att det i grund & botten står ganska jämnt mellan Premiere, Final Cut & Avid. Vilket man feredrar är i mångt & mycket en smaksak, men om man ska ta respektive fördelar:

Avid har bäst kvalitet ut, men är jobbigare att lära sig efterson det inte arbetar riktigt som något annat (modernt) program.

Final Cut är både bra & smidigt, men finns bara till Macintosh.

Premiere är lika smidigt som FC men inte fullt lika stabilt & förutsätter lite att man ska lägga alla effekter i After Effects.

Om jag skriver vad jag tycker om Vegas här så lär jag bli bannad av Admin.

Snällt skrivet så är det buggigt & har usla algorithmer, & ljudet är inte bra nånstans.

Det enda programmet med bra ljudkvalitet av dom alla är Avid, men i gengäld så är det pest att arbeta mä ljud där efterson det verkligen inte är gjort för det. Bra plugins (Audio Suite) & bra signalkedja men onödigt omständigt utan riktig inline editing (inte samma som online :)).

Bra till multiplexing är det though :-)

Till ljudläggning & mix är det närmast ett krav att använda ett riktigt ljudprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom flesta stora filmer redigeras med Avid som jag själv inte jobbat så mycket med men tycker det verkar väldigt bra, Har jobbat med både Premiere Pro och Final Cut väldigt mycket och jag tycker dom rakt upp och ner är exakt lika bra, båda har sina naktdelar men dom har också fördelar gentemot den andre som kompenserar, Det ultimata vore om man slog ihop programmen och tog det bästa från båda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hela beror väl på vad Du skall göra i framtiden.

Skall Du arbeta på proffsnivå med anställning inom filmbranschen så är det väl bara Premiere att välja på. Det anses väl som standard men har också sitt pris.

Skall Du jobba själv och ha stora möjligheter med bildbehandling av olika slag, bild-i-bild typ "24" med stora möjligheter till egna inställningar, slow/fast-motion som funkar och blue-screen med valfri färg skall Du titta närmare på MAGIX moviemaker.

Ett fantastiskt lättarbetat program som är för billigt för att tas på allvar och tusen gånger bättre än Pinnacle. Stabilt och bra.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Premiere är allt annat än standard i branschen. Avid är den rådande industristandarden. Långt, långt därefter kommer FCP som just nu tappar i försäljning mot Avid och en bra bit bakom FCP kommer Premiere.

 

Därmed ingenting sagt om mest kompetenta redigeringsprogram. Dom är ganska dåliga allihop. För mycket lull lull och för lite fokus på klippning. Texter, effekter och skit behövs inte i en hard core NLE egentligen. Det som behövs är ett snabbjobbat interface med god överblick över mediafilerna och starkt stöd för format som XML, AAF och EDL. Idag finns mig veterligen ingen sådan NLE på marknaden. Allt fokus ligger på att klämma in en massa larviga funktioner som man gör bättre i dedikerade program. Där har Premiere en liten "edge" eftersom det importerar/exporterar så bra till After Effects. Jag tycker lätt att man kunde fimpa alla viduella pluggar i Premiere Pro och låta AE sköta hela den biten. Och i förlängningen Audition för ljudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker Vegas är det bästa pga att det är så lätt att klippa och framför allt ändra saker som blivit fel i början på redigeringen.

 

Premiere känns mer som Photoshop för video.

 

Sen är ju vegas bra mycket billigare med tanke vad du får för pengarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=MovieSwede]Jag tycker Vegas är det bästa pga att det är så lätt att klippa och framför allt ändra saker som blivit fel i början på redigeringen.

 

Premiere känns mer som Photoshop för video.

 

Sen är ju vegas bra mycket billigare med tanke vad du får för pengarna.[/citat]

 

Brukar det vara svårt att ändra saker i början?

Sen är det väl mer After Effects som är som photoshop för video! :OO

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att förklara alla fördelana så här på ett forum. Men ta alla effekter man vill lägga på ett klipp. I vegas har du så du kan lägga effekter antingen på ett enskilt klipp, eller på alla kilpp i tracket eller på hela filmen. Otroligt enkelt. Efter ha testat klippa med premiere så märker man hur enkelt allt var i vegas. Dessutom så har jag märkt att 95% av det jag skulle gillade göra i Premiere+After effects kunde jag göra i Vegas6+DVD. Och det till ett betydligt billigare pris. Läg till en sådann sak som Dolby digital 5.1 encoding som ingår. Till premiere får man köpa en dyr codec.

 

De jag vet som gått över till Vegas byter ogärna tillbaka.

 

Testa ladda ner Demon och testa. Tar väl 2 dagar sen är man helt inne i det. Och så slipper man alla dessa krascher.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=MovieSwede]Svårt att förklara alla fördelana så här på ett forum. Men ta alla effekter man vill lägga på ett klipp. I vegas har du så du kan lägga effekter antingen på ett enskilt klipp, eller på alla kilpp i tracket eller på hela filmen. Otroligt enkelt. Efter ha testat klippa med premiere så märker man hur enkelt allt var i vegas. Dessutom så har jag märkt att 95% av det jag skulle gillade göra i Premiere+After effects kunde jag göra i Vegas6+DVD.[/citat]

 

 

Jag förstår inte vad du menar med det där sista du skrev. Påstår du att Vegas kan göra nästan alla saker som afx kan? Vegas effekter är ju inte mycket till effekter. Du drar in det du vill ha och petar i några slides.

 

"Efter ha testat klippa med premiere så märker man hur enkelt allt var i vegas"

 

Det är nog en smaksak. Är man van vid Adobes program så är Vegas inte enklare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sa inte att vegas kan allt AE kan men det kan göra 95% av det jag behöver från AE.

 

Sen var jag van med att klippa med Premiere. Men vegas är helt klart bättre när jag kört de två programmen. Tycker väl saker är mer logiskt där.

 

Men testa demon och använd den i 2 dagar så kommer du nog vilja gå över.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=MovieSwede]

Men testa demon och använd den i 2 dagar så kommer du nog vilja gå över.[/citat]

 

Om det där var menat till mig så kan jag tala om att jag använde Vegas en del för några år sedan men jag bytte till Premiere Pro som jag tyckte kändes bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, jag tror inte riktigt att detta var vad tråden handlade om... Det var version 4 har jag för mig. Inte för att jag kan mycket inom klippning och programmen man gör det i men jag tycker helt enkelt att ppro kändes bättre. Man har interfacet från dom andra Adobeprogrammen, finns en del pluggar som kan vara roliga även om man nog helst sköter sådant i afx. Dessutom så tycker jag att ppro har varit väldigt stabilt. Vegas hängde sig titt som tätt men sånt är ju ofta användarens fel. Men för övrigt så använder jag nu Final Cut Pro istället då jag har gått över till mac.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja alla trådar får väl spåra ut en aning om man håller sig inom ämnet detta är ju faktiskt en NLE tråd. Att diskutera Premiere, Vegas, FCP samt Avid är helt naturligt.

 

Fast det är ovanligt att folk går till Premiere för att det skulle vara stabilt för det är väl en av Premiere största nackdelar. Fast det är klart med rätt confad dator så skall det fungera, brukar ju alltid vara andra program som stör ut. Vad köre du för dator då? Kan ju vara intressant för andra Premiere användare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Adobe Premiere Elements är ett billigt och bra redigeringsprogram. I det kan du göra mycket mer än att klippa. Det föreslår jag. Fast det är klart, om du vill ha ett jättebra program, och lära dig det från grunden så kanske du skall prova någon annat...

Men Premiere Elements duger gott!

 

M.V.H.

Carbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag föreslår Vegas. Lätt, skoj och väldigt manuelt.

Vegas är det lättaste jag har klippt i och det är roligt på samma gång, det roliga är att man kan ha hur många video och ljud spår som hälst.

 

En fråga: Använder Sony Pictures programmet Sony Vegas???

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är väl Sony Pictures mer en distributionskedja som har hand release och marknadsföring. Produktionsbolagen som gör filmen kan ibland vara nått annat. Sen i slutändan kan det bero vem som klipper filmen. Inte alla klippare vill kunna 10 tals program. Beroende vem som gör filmen.

 

Avid är väl det mest använda inom hollywood av de digitala programmen.

 

Vegas är bra men det har några brister. Tex kan det inte klippa DVCPROHD.

 

Men andra sidan vad spelar det för roll man klipper med det program som passar en själv bäst. Inte vilket som passar Peter Jacksson bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...