Gå till innehåll

Dålig bild vid capture


viktim

Recommended Posts

Hej, har nu lånat skolans kamera(en Canon MV600i), men när jag filmat klart o ska lägga in det i datorn så blir det ytterstdålig kvalitet?, bilden blir 640x480....och snyggt blir det inte heller

 

 

kan man få bättre kvalitet?

Länk till kommentar
Share on other sites

har du fört över filmen via firewire eller via videoingång? låter som det senaste, och då blir nog kvaliten därefter. finns program där man kan ställa in kvaliten på det man spelar in. typ som en vidospelare. men jag rekomenderar starkt att du för över filmen via firewire och får det digitalt direkt. då kommer du inte ha några problem med kvaliten längre.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, men jag har använt "firewire", och när jag kopplar kameran till datan som kommer det fram en ruta som det står att om jag vill lägga in filmen idatorn, då får man välja ett antal program, tex, Windowsmoviemaker, och ett program som jah fick med när jag köpte datorn o det heter "NTI Home video maker", o när jag trycker typ fånga video, o kollar på det sen är det sämre kvalitet än vad det är på min analoga kamera?:S

 

här är filmen om ni vill se, jag tycker det är ytterstdålig kvalitet:S

 

http://www.youtube.com/watch?v=sAkb9eFdTks

(det blir lite sämre kvalitet på "youtube", men inte mycket sämre än orginalet)

Länk till kommentar
Share on other sites

det kan mycket väl bero på att just det programet som du använder för att "fånga in" videon med komprimerar den till en sämmre kvalité. vilket program redigerar du i? jag föreslår att du "fångar in" filmen i premiere/avid/final cut/vegas..eller vilket program du nu redigerar i.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag redigerar i vegas, och när jag kopplar in kameran så kommer det att man kan öppna med vegas med,(glömde säga det), men när jag tryckt att jag vill göra det så går den bara in i vegas och inget händer:S?

 

 

EDIT: nu när jag tästade öppna det med vegas, så öppnas vegas arbetet som jag har hållet på med(The Rånet)

Länk till kommentar
Share on other sites

när du är inne i vegas som måste köra en "capture", dvs fånga in från dv-kameran via firewire, kortkommandot för det i premiere är f5, om du inte redan provat det. för det solklara problemet som du har är att programet som "fångar in" komprimerar materialet till en sämmre kvalité. så, testa alla möjliga varianter så kommer du lyckas tillslut. men, om du inte redan kört "capture" via vegas så skulle jag starkt rekomendera det. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

jag överför filmen från Dvkameran in till datorn genom Vegas Video 5.0

 

MEN (den stora MEN) MEN bildkvalitet är fruktansvärt dåligt! Filmen överförs genom USB (vet inte om det är en USB 2.0) ....... SNÄLLA HJÄLP MIG!

Länk till kommentar
Share on other sites

...förmodligen för att det följer med en USB-sladd i kameralådan. Det brukar även följa med programvara för att skapa VCD.

 

Tillverkarna skulle ju få rätt så mycket bättre rykte om de erbjöd ett simpelt DV-DVD program samt en FireWire kabel.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Hej!

 

Tänkte "ta tjuren i hornen" och se till och lära mig det här Elements...!!

Skulle hämta video från en vanlig dv-kamera. Bilderna blev alldeles suddiga och konturerna var svarta och trasiga liksom. Precis som dom hade superkass upplösning.

Någon som vet vad som är fel?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Jag har samma problem som många ovanstående, men nu är det så att jag använder Capture-funktionen i Vegas Video 4.0, men filmen blir ändå inte så bra som jag vill ha den. Jag har en Samsung VP-D31i, mini-DV Digitalkamera. Jag vet inte om kameran där dålig i största allmänhet, men det blir lodräta streck på filmen både innan jag komprimerat filmerna och efter. Jag misstänker nästan att Vegas komprimerar filmerna lite under överföring, men har inte lyckats hitta ens en sån funktion. Är jag noob på vegas, eller är nåt annat fel?

mvh / Niclas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...