Gå till innehåll

Hur kommer man på namn på karaktärer


Nicklas

Recommended Posts

Hepp!

 

Jag håller på och funderar på ett manus till en nollbudgetfilm som jag hoppas kunna spela in tillsammans med lite blandade kompisar någon dag. Storyn är något av en standardaction, en skurk, en hjälte, en bomb med röda siffror som räknas ner osv...

 

Nåja, jag har en liten fråga: Hur kommer ni på namn till karaktärerna när ni skriver manus. Jag är helt nollställd när det gäller vad jag skall kalla personerna i min film. Det måste vara svenska namn som passar in på personligheten och inte låter töntiga. Men vad heter t.ex en heltigenom ond svensk filmskurk med lite tysk påbrå?

Länk till kommentar
Share on other sites

med risk för att låta lite besserwisser, men det brukar oftast kännas rätt till rätt karaktär nästan på en gång.

 

för att ta det alltid återkommande exemplet med kristendom så kan man gärna kalla t ex utmärkande kristna karaktärer för namn som Josef, David, Samuel eller Maria. Klart beroende på personernas bakgrund också. Säg att lille Josef har superkristna föräldrar, då vill de naturligtvis att deras son ska ha ett bibliskt namn. Om lille Josef själv blev kristen utan föräldrarnas inblanding kanske han heter Peter istället.

 

Hoppas jag inte trampar någon på tårna med mina namnstereotyper, men t ex finns det ju namn som Kenta som gärna hamnar bland tjuvar och Elisabeth blir en överklassflicka.

Det förstärker karaktärernas drag med namn som människor enkelt kopplar samman med personligheterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ibland kan det vara så att man kommer på namnet först, sedan handlingen, eller tvärtom.

Här är några förslag att komma på namn:

 

* Kolla kalendern!

* Titta på slutet av svenska filmer, så ser man massvis med namn som har varit med och gjort filmen!

* Hitta på ett eget!

* Läs böcker, titta på teve, surfa på nätet!

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sadulet]Vem vill ha ett vanligt namn? Försök å vara lite nyskapande nu va?[/citat]

 

Därför om man gör en film som utspelar sig under en viss tidsepok är det mer trovärdigt att använda ett tidsenligt namn än ett icke-tidsenligt. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla ex Die Hard. Bruce Willis karaktär heter John McClane som inte lite påminner om en amerikansk ikon och hjälte... John Wayne.

Det är ingen slump...

 

Brad Pitts karaktär i Seven heter David....

 

 

Maria är ju en jungfru...

David.. kämpade mot Goliat.

Josef...

Judas...förådde Jesus...

 

Gör en bakgrund för varje karaktär i manuset.

Den sociala statusen är väldigt viktig.

 

I Danmark finns vissa killnamn som är stämplade som problemområdes namn. Kommer inte på vilka de är.

Namnet på en karaktär har stor inverkan på hur publiken tolkar karaktären.

 

Kolla historien. Vilka namn kan man använda för tex en girig person, en snäll och godhjärtad person, en hjälte....

 

/Daybreak

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

När vi på Film 50 gör filmer brukar vi ta namn som Erik eller John.

Vi har svenska namn i våra filmer. Förutom i Wild West filmerna på sommaren.

Då använder vi amrekanska namn som t ex: George eller Luke.

 

Man får helt enkelt ta dom namn man känner för.

 

MVH Film smurfen från Film 50.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Bara använd fantasin lite. Tänk på vilka influenser din film ska ha, dvs om du jämför filmen med någon annan actionfilm du gillar. I typiska Hollywood-action-rullar (på engelska) så är namn som Jack och John vanliga - namn som börjar med en utmärkande och stark konsonant. Kane är ett annat exempel. Men så är ju inte fallet här, utan du vill ha namn som inte e så fjantiga och i svensk film. Exempel på svensk "hjälte" är Carl Hamilton, ett perfekt namn på en svensk film. En ond karaktär (med tysk påbrå) skulle kunna heta Kristoffer Zwart. Namn på nån mer "gatukriminell" än filmskurk är typ Harry Olsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Att komma på namn på karaktärererna är bland det svåraste med att skriva manus tycker jag. Är inte alls bra på det.

 

För några år sedan såg jag en bok i en bokhandel där man kunde slå upp vad olika namn betydde. Har sedan dess försökt att leta efter ett sådant namnlexikon utan resultat. En sådan bok skulle ju vara guld värd när det gäller att namnge sina karaktärer. Om någon vet var jag kan hitta en sådan bok så tipsa gärna mig.

 

Men jag har trots allt två tips om hur man kan komma på namn:

- Kolla almanackan

- Gå till kyrkogården och läs på gravstenar. Där kan du hitta ganska många namn eller inspiration.

 

Ha det bra!!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Tänk på vad karaktären symboliserar. I Witness spelar Harrisson Ford en nitisk polis som heter John Book, vilket säkerligen inte är någon slump. En nitisk polis som "goes by the book".

 

Skurkar brukar ha intressanta namn. Mason Storm, Frank Liamores, Tony Montana ...Push Dakota... Skojar bara. Titta på film så får du massor av inspiration - dock inte svenska där de heter "Johan Andersson" eller något liknande föga upplyftande...

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...