Gå till innehåll

Hur spelar man in och redigerar bröllopsfilmer?


kalle112

Recommended Posts

Hur filmar man bröllop och hur går man tillväga när man gör filmen?

 

Jag menar, det här är ju ingen vanlig film direkt där man skriver ett manus, gör en storyboard och sätter igång och filmar. Istället går man till bröllopet filmar (improviserar) och sedan tar man med sig materialet och gör en video...

 

Men hur arbetar de som håller på med sånt? Alltså filmteknik, redigering, effekter, rubbet...? Var kan man läsa om sånt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kortfattad bröllopsguide

 

Jag har varit på många bröllop och filmat. Det jag kan rekommendera dig är att du besöker kyrkan iförväg och studerar ut olika platser du kan stå och filman på. Du bör även räkna in att musikanter, släktingar och annan plågsam ohyra kan ta upp din sikt när du filmar. När du ändå är i kyrkan kan du lokalisera olika föremål som kan vara intressant att ha med på film såsom statyer, blommor m.m.

 

Filmingen

Gällande filmningen hade det var bra om ni är två stycken som filmar.

En fast kamera framme vid altaret och en annan som går runt och filmar.

Den personen som går runt och filmar kommer garanterat ha en del dåliga bilder (när han flyttar på sig från position A till B) då är det viktigt att kameran framme vid altaret har bra bild, helst hela tiden. Se även till så att båda kamerona har samma inställningar.

 

Altarkameran

Altarkamerans uppgift är egentligen att fylla ut då den "flygande kameran" filmar dåligt.

Att tänka på om man filmar med den fasta altarkameran är att variera sig så mycket som möjligt allt från helbild-halvbild-närbild-och eventuell extrem närbild. Dessutom kan denna kameran plocka upp präst och publik. Det viktiga är att kommunikationen mellan er fungerar.

 

"Flygande kamera"

Personen som springer runt bör befinna sig i centrum, men ändå utan att synas. Diskret.

Håller brudgummen på att sätta på ringen på fingret är det lämpligt om man befinner sig i närheten. Även om någon sångare/musikant spelar bör man finnas på plats. Även denna som filmar bör tänka på helbild-halvbild-närbild-och eventuell extrem närbild.

 

Ljusförhållande

Problematik då filmning sker i kyrka är oftast att kameran ganska lätt under-överexponerar då standardkyrkan har stora fönster som släpper in mycket ljus.

Försök filma manuellt.

 

Ljudet

Om du vill ha din film extra bra kan du kolla upp om du skulle kunna spela in prästens ljud för att kunna mixa in de ljudet i filmen.

Har du möjlighet så försök att fånga ljudet framme hos brudparet. Visserligen så kommer dem inte prata så mycket, men det lilla dem säger är säkert kul för dem själva.

 

Tilläggas kan även vara att filma gärna lite för länge på ett objekt än att filma snabbt och stirrigt.

Kyrkan erbjuder vanligtvis ingen actionscener (tyvärr) så därför är det väldigt långsamma klipp och långa övergångar som gäller.

 

De viktigaste rekommendationera jag skulle ge dig.

 

  • Planera noga och var beredd på att det inte kommer fungera planenligt.
  • Känn kameran väl och prova gärna iförväg.
  • Inga snabba panoreringar i kyrkan med kameran
  • Var beredd på präster som ska jävlas med en och inte låta en få ha kameran vid altaret

 

Jag brukar ungefär gå till väga enligt denna modell och det har fungerat bra för mig. Brudparen har alltid varit nöjda.

 

Lycka till med ditt bröllop!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=kalle112]tack för ditt svar! Har nu en fråga till dig! Hur lärde du dig att filma bröllop? Gick du i någon kurs kanske? Läste nånting? Självlärd? Väldigt intresserad att veta![/citat]

 

För det första så är jag mycket intresserad av filmning och vad de erbjuder. Det gör att man lär sig bättre.

Jag kan ju säga att första bröllopsfilmen jag gjorde var inte speciellt bra (i mitt tycke som jag ser på det idag), men bröllopsparet var ändå nöjda med tanke på hur det hade sett ut om någon släkting filmat.

 

Någon kurs har jag inte gått, utan jag är självlärd.

Det jag möjligen har tagit hjälp av är inspiration från TV.

Finns många gånger då man av misstag har fastnat mitt i någon direktsänd gudstjänst eller något kungabröllop och studerat i några minuter.

 

Ge dem du ska filma en ärlig bild av vad du går för.

Visa något du gjort innan.

Sedan är det bara att filma så många bröllop som möjligt, så blir du bra till slut. Dessutom kan du fundera på vad som eventuellt blev fel och korrigera till nästa gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

jaha...kul o veta faktiskt! Själv ligger jag typ på det första stadiet kan man säga. Gör jag en bröllopsfilm lär brudparet tycka att den är bra oavsett om jag själv anser att den är dålig...för vad vet dom om bröllopsfilmer, effekter osv.

 

Jag hade faktiskt hoppats på att det borde finnas en sajt som lär ut lite grann som t.ex. filmskolan här på voodoofilm...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Instämmer helt med vad simonranster säger. Själv har jag bara filmat ca 10 bröllop under en 15-årsperiod, men har fått en del erfarenhet av det.

 

Mycket viktigt är att filma exteriör och interiör innan eller efter bröllopet. Glöm inte att få med klockringingen från rätt kyrkklocka som kan spelas in vid t ex en begravning som kommer ganska ofta och det är ju samma klockor.

 

Sedan måste du eventuellt övertala prästen att få placera åtminstone någon kamera mycket nära och mycket diskret.

 

Jag brukar vara med vid repetitionen och passa på att spela in den person som eventuellt skall spela under ceremonien. Om det gäller spelning på ett instrument så kan man bara filma händer och instrument från olika håll eftersom de oftast ej har samma kläder som vid vigseln.

 

De två största problemen är som jag ser det ljus och ljud. Använder i regel en fast och två rörliga kameror. Två av kamerorna hänger jag externa mikrofoner på för att kunna få hem ljud från bättre plats än vad kamerorna står på. Ett annat skäl är att vara säker på att ljudet inte ändras när jag vrider kameran.

Altarljudet har jag oftast fått genom att placera en mikrofon mycket diskret nere i eller vid altarringen.

 

Alla kameror måste stå på stativ men bör kunna flyttas till en förutbestämd position snabbt t ex inför uttåget ur kyrkan. Då måste minst en kamera finnas beredd utanför kyrkporten.

 

Ett problem vid det tillfället när alla skall gratulera och kasta ris är att hålla folk borta från att skymma kameran. Ha hjälp av en person som föser undan folk - det är nödvändigt.

 

Själv har jag också i regel haft med middagen i filmen. Det är jobbigt. stökigt och håller på till och med bruddansen och slutar i regel sent. Att få med ljudet från alla talare är ett jätteproblem och det gäller att ha gott samarbete med toastmastern eller den som styr över sällskapet. Kameror och stativ måste flyttas till rätt ställe och startas och det behövs minst en minut för detta. Det riktigt stora problemet är ljudet och där har jag ibland använt en liten bandspelare som jag springer fram och lägger fram vid talaren när det är dags. Men det blir inte särskilt bra pga alla störande ljud från bestick och glas som skramlar, skrapande stolar och viskande grannar och hostningar.

 

Vid efterarbetet är det första du gör efter att ha läst in allt material i datorn att lägga ned klippen från kamerorna och med hjälp av ljudspåren försöka synkronisera klippen så att allt ljud ligger synkront. Dels kan man någorlunda se detta på ljudspåret även om kamerorna står på olika platser men man kan också höra på mixen så att det inte finns någon ekoeffekt som uppstår om något klipp ligger några bildrutor fel i förhållande till den man valt som referenskamera.

 

Själv använder jag Canon kameror och vid ett tillfälle fick jag använda ett annat fabrikat för en kamera som använder en annan färgskala. Det brukar kunna skilja mellan olika fabrikat hur färgerna faller ut. I just det fallet var jag tvungen att korrigera för olika färgåtergivining som märkten bl a i färgen på brudklänningen.

 

Ett annat problem är ljuset under middagen när det ofta skiftar från en ljus eftermiddag till kväll. Här är det viktig att korrigera färgerna försiktigt så att en del av stämningen inte försvinner med för kallt ljus.

 

Vad gäller klippning med flera kameror så klarar man det lätt med det jag använder Canopus Edius Pro 4 men jag tror att Adobe Premiere Pro 2 har detta inbyggt.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pehrbau]Själv har jag också i regel haft med middagen i filmen. Det är jobbigt. stökigt och håller på till och med bruddansen och slutar i regel sent. Att få med ljudet från alla talare är ett jätteproblem och det gäller att ha gott samarbete med toastmastern eller den som styr över sällskapet. Kameror och stativ måste flyttas till rätt ställe och startas och det behövs minst en minut för detta. Det riktigt stora problemet är ljudet och där har jag ibland använt en liten bandspelare som jag springer fram och lägger fram vid talaren när det är dags. Men det blir inte särskilt bra pga alla störande ljud från bestick och glas som skramlar, skrapande stolar och viskande grannar och hostningar.[/citat]

 

Dessa middagar och kvällar som håller på i tråkiga ändlösa timmar. Man tröttnar fort. Just när det gäller talen har jag investerat i en trådlös mygga som fungerar hur bra som helst. Dock är problemet att de toastmasters jag träffat inte förstår den viktiga uppgift som man ändå har. Man förevigar brudparets viktiga dag.

Senaste bröllopsmiddagen jag var på glömdes man bort helt och hållet, så man fick springa fram i all hast och slänga upp kamera och myggan ett par gånger. Riktigt irriterande...

Man ställer sig då frågan "Varför gör jag det här egentligen" åtskilliga gånger.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...
Plockar upp en gammal tråd då jag ska filma bröllop...

Pehrbau och simon, brukar ni ljussätta nåt?

Nej, det brukar jag inte.

Dels för att det skulle ta för lång tid, dels för att jag inte har kunskapen och framförallt för att det är inget som har önskats av brudparen än så länge.

Många har tyckt att det skulle "förstöra stämmningen".

 

Dessutom använder jag mig av en ljuskänslig kamera, vilket har underlättat i många situationer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

När vi filmade mitt och min hustrus bröllop för två år sedan använde vi fyra kameror.

 

Huvudkamera var en DSR-D30, andrakameror var en PD100 och en PDX10. Sen hade vi en fast kamera riktat på organistern, en TRV50. Speciellt D30 är ju tämligen ljusstark kan man säga. PD100-skötaren sprang ut för att fånga oss utanför, medan PDX10 filmade innifrån när alla gick ut.

 

Alla kameror startades med nya band när cermonin började. Det var nått lurigt med PD100 att man inte kunde vitbalansera när den spelade in, så den var lite strulig.

 

Annars lade jag ut alla banden på var sitt spår på tidlinjen, de olika delarna från PD100 synkades mot övriga.

 

Sen klippte jag och valde bästa scenerna för att få bra tempo, när allt var klart så tidsförkortade jag och klippte ned vissa saker delar lite mer.

 

Allt blev en DVD tillsammans med fotogalleri som gästerna fick i julklapp ett par månader efter bröllopet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag filmade två väldigt nära vänners bröllop på kort varsel. De hade två vokalgrupper som sjöng, samt en kille från The Real Group. De hade fantastiska kläder, designade av en kompis. Jag hade inga nya band och spelade över ett gammalt, och kamerans tonhuvud var lite smutsigt. Resultatet av världens vackraste bröllop - rutten, hackad film. :(

 

Alltså: KÖP NYA BAND!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är svårt att få tillstånd till ljus både i kyrka och vid middag. Prästen protesterar ofta och vissa av middagsgästerna protesterar för att det blir varmt och besvärande. Enda tillfället jag alltid använder ljus är vid bröllopsvalsen och då med kameraljus och rörlig kamera.

 

Självfallet alltid nya band som är förformaterade så att det finns tidskod en bra bit in på banden.

 

Jag har använt XL1 och XM1 med extra kameror ibland då helst också Canon.

 

Ingen av dessa kameror är särskilt ljusstark men bra i övrigt så har inte haft några problem med störande brus.

 

Som jag ser det är ljudet det i särklass största problemet och som någon sade ovan att få kontroll på toastmastern! I kyrkan är väl prästen nyckelpersonen som man ibland måste övertala. En präst tillät med tvekan filmning men inte av brudparets ansiktsuttryck på nära håll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Instämmer helt med vad simonranster säger.

 

Jag med, en jättebra guide som borde spikas upp tydligt både här på voodofilm och på varje kyrkport! Jag håller också med Pehrbau att tre kamror är att rekomendera där en är mycket mobil.

 

Vid efterarbetet är det första du gör efter att ha läst in allt material i datorn att lägga ned klippen från kamerorna och med hjälp av ljudspåren försöka synkronisera klippen så att allt ljud ligger synkront.

Jag filmade min systers bröllop i somras och hade två kamror, skulle i efterhand velat ha en kamera till. Men sedan det här med att synka ljudet tog jätte lång tid och var svårt, jag vet inte om jag hade tur men fick ihop det mycket snyggt till slut i alla fall. Hade jag gjort om det så skulle jag dock ha skaffat en filmklappa. Jag skulle ha samlat kamrerna ca:5 minuter före sermonin och låtit banden gå och klappat till inför alla kamrorna.

//Min syster blev mycket nöjd med den DVD jag gjort åt henne!//

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjabba, blivit bjuden på brölopp och jag ska filma det, Har rätt bra utrustning, det enda är väl då en bra mikrofon som jag saknar. Har ingen aning om hur de kommer se ut, men kan tänka mig att de kommer vara i en kyrka med en massa folk ;), Alltså ett "vanligt" bröllop. Så Vilka vinklar vill man få ut? Vad vill man igenkligen se på filmen för att de ska värka intresant? Vad ska jag speciellt filma?

 

Ja ös på med tips, första gången jag filmar detta så vill ha de så bra som möjligt eftersom de är ganska nära vänner till mig som ska gifta sig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Rikta in dig på de olika "ögonblicken".

Ringen på fingret. Kompis som sjunger. Kommer ur kyrkan. Förberedelser. Osv. Byt vinklar. Och ta kompletterande närbilder och miljöbilder.

Tänk på ett det ekar mycket i de flesta kyrkor.

 

Filma INTE hela akten från en punkt med stativ. Det blir så oerhört långtråkigt att titta på. Var rörlig.

 

Lycka till

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...