Gå till innehåll

Hur skapar jag flera kloner (kopior) av en person?


kalle112

Recommended Posts

Hur kan man skapa en scen som den i matrix reloaded då alla agenter (smith) möter neo, fast på ett noll-budget sätt? Jag har en bluescreen hemma, så klonerna lär inte vara några problem. Men hur ska jag fixa det här snyggt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kollat runt lite på internet och hittade en sida där de berätta om hur de gjorde fightingscenen mellan Neo och alla Smith agenter...Med hjälp av motion-cap så skapade dom en 3d animerad smith.

 

Kan man göra det här på ett billigt sätt? Då tänkte jag t.ex. genom att ta kort på en person från alla vinklar (360 grader, dvs runt personen) och därefter göra en "digital människa" i datorn?

 

Just nu funderar jag på att skapa en massa kloner med hjälp av bluescreen. Men problemet är att datorn blir väldigt trög när jag lägger 20-30 stycken klipp bakom varandra...

 

Har även provat att rendera klippen och lägga alla "video-klipp" bakom varandra (alltså lager) men det blir fortfarande väldigt trögt...Hur ska jag lösa det här?

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriv en enklare scen? Fundera på om scenen du ska göra verkligen behöver 1000 kloner. Behövs scenen överhuvudtaget? Vill du ha den bara för att den är cool?

 

Jag skulle gissa att du inte kan göra den scenen med nollbudget, du kanske KAN, men det kommer se ut som skit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade för mig att jag sett en dokumentär om hur de gjorde alla smiths i matrix.

Där hade de ett par skådisar och masker, självklart var ju de flesta fighting scenerna datoranimerade men när "smithsen" bara stod där eller pratade så var det masker.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Skriv en enklare scen? Fundera på om scenen du ska göra verkligen behöver 1000 kloner. Behövs scenen överhuvudtaget? Vill du ha den bara för att den är cool?

 

Jag skulle gissa att du inte kan göra den scenen med nollbudget, du kanske KAN, men det kommer se ut som skit.[/citat]

 

Scenen är en separat scen...(kalla den för kortfilm eller nåt). Det ska bara vara fighting i den scenen. Och JA det är nödvändigt med väldigt många kloner...

 

Håller med om att det inte kommer bli jätte bra men jag tror inte det blir dåligt faktiskt. Behöver bara hjälp med att göra det på snabbaste sättet som finns. Datorn kan som sagt inte hantera så många lager väldigt snabbt direkt...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=kalle112][citat=_nemo_]Skriv en enklare scen? Fundera på om scenen du ska göra verkligen behöver 1000 kloner. Behövs scenen överhuvudtaget? Vill du ha den bara för att den är cool?

 

Jag skulle gissa att du inte kan göra den scenen med nollbudget, du kanske KAN, men det kommer se ut som skit.[/citat]

 

Scenen är en separat scen...(kalla den för kortfilm eller nåt). Det ska bara vara fighting i den scenen. Och JA det är nödvändigt med väldigt många kloner...

 

Håller med om att det inte kommer bli jätte bra men jag tror inte det blir dåligt faktiskt. Behöver bara hjälp med att göra det på snabbaste sättet som finns. Datorn kan som sagt inte hantera så många lager väldigt snabbt direkt...[/citat]

 

Du behöver helt enkelt en kraftfullare dator. Eller har jag fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

hoppades inte. Har precis köpt en dator.

3200+

512mb grafik

1gb ram

 

Men finns det inget bättre sätt än mitt? Så här tänkte jag göra:

 

1) Filma personen som bråkar med "luften".

2) Filma en person (som ska spela kloner) framför en bluescreen där han tänker sig att han träffas av slagen

3) Lägga ihop alla klipp. Personen som bråkar med "luften" träffar nu istället alla kloner som faller och dör...

Länk till kommentar
Share on other sites

Om datorn blir trög kan du alltid lägga in ett fåtal kloner först, sen exportera filmen och sen börja om och lägga in lite fler.

 

Men det kommer aldrig se snyggt ut, din idé, tror jag. Skillnaden är att matrix är filmad i "3d" med flera kameror samtidigt. Det är därför bilden kan pareras när tiden står still. Det gör det också lättare att maska in "Smiths"

Länk till kommentar
Share on other sites

varför kommer det inte bli snyggt? Alltså vad beror det på?

 

Som jag ser det är det svåra att skapa så många kloner. Men om man filmer alla kloner steg för steg där de faller på olika sätt åt alla möjliga håll...varför skulle det inte bli snyggt?

 

Jag försöker inte göra exakt samma scen som den i matrix! Det är både för avancerat och omöjligt med tanke på vad jag har för utrustning. Men snyggt kan det väl bli ändå? Mitt största problem är att det kommer ta otroooligt lång tid...

Länk till kommentar
Share on other sites

jo, jo. Det blir väl snyggt efter väldigt lång tid. Tänker bara på att det kommer bli svårt att synka alla slag, få dem att träffa rätt o.s.v. Jag har faktiskt själv gjort en actionscen där det var typ 100 fiender mot en kille. Vi var två stycken som spelade in, men det såg ut att vara minst 50 efter redigeringen. vi körde då helt utan greenscreen och gjorde snygga klipp istället. Det är mycket smidigare.

 

T.ex.

 

Klipp 1

Huvudkaraktären står och sloss med två killar, A&B. Han slår till den ena, B, så att denne flyger iväg.

Klipp 2

Bild då B hamnar på marken med fruktansvärd kraft och dör.

Klipp 3

huvudkaraktären fortsätter kampen med A. "B" byter om till "C" och springer in och börjar fajtas i bild.

klipp 4

Ställ kameran på stativ. Låt A och B springa förbi. Bryt, men rör inte kameran. Repitera. Om ni gör det snyggt ett antal gånger och omgivningen inte förändras kommer det se ut som om hundratals kloner springer förbi för att slåss med huvudkaraktären.

 

Lite sådanna trix kan ni använda er av

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för hjälpen. Men jag tror att om jag använder bluescreen så blir det enklare att synka slagen med träffarna och få dom på rätt ställe. Tänk dig t.ex. ett slag som delas ut mot en klon. Klonen är gjord med hjälp av bluescreen så då blir det väldigt lätt att flytta klonen till rätt ställe så att han träffas av slaget...

 

Det här sättet är enklare men det tar nog längre tid p.g.a. den långa renderings-tiden...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=kalle112]Tack för hjälpen. Men jag tror att om jag använder bluescreen så blir det enklare att synka slagen med träffarna och få dom på rätt ställe. Tänk dig t.ex. ett slag som delas ut mot en klon. Klonen är gjord med hjälp av bluescreen så då blir det väldigt lätt att flytta klonen till rätt ställe så att han träffas av slaget...[/citat]

 

det kan du väl göra om du maskar ihop 2 klipp också?

Länk till kommentar
Share on other sites

ok. jag fattade fel.. jag trodde du menade att du skulle synka så att klonerna blev träffade i rätt tid. inte att du skulle flytta personen. men isåfall tror jag inte det blir snyggt jag heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

(orka inte läsa alla inlägg så någon kanske redan tipsat om detta, men det skadar aldrig att höra det två gånger.)

 

kolla in programmet combustion, där ska det vara väldigt simpelt att få till matrix effekten när du väl har lärt dig programmet ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

köpte ca 13 meter GRÖNT tyg för några dar sedan. Eftersom min bluescreen inte är tillräckligt stor (täcker inte golvet och därmed fötterna) så tänkte jag att en greenscreen som är lite större skulle göra susen + att färgen är den "rätta" den här gången...

 

Köpte även en lång trästav som jag tänkte rulla tyget runt. Så den här gången hoppas jag att det går väldigt bra. Men jag tror nog att jag kommer behöva flera lampor med tanke på att min greenscreen kommer att bli 2,8m bred och 6m lång...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag gjorde en LIKNADE effekt på min senaste film. Där var vi uppe i himlen och vi hade så att alla änglar såg lika dana ut. Vi löste det egnom att filma allt i himlen mot en greenscreen så jag tror mest på det. Maska är allt för jobbigt om du ska ha så många.

 

Träna först in fighten men så många du behöver ha som blir träffade precis i det klippet. Sedan är det bara att den kille som ska slåss mot sig själv eller hur du ska ha det får lära sig allas rörelser.

 

Så filmar du det i olika pass. Se till att ha ett bra stativ. Kameran måste stå stilla!!!! Håll också kollpå vinkeln och vilket håll folket springer o flyger. Träning ger färdighet. Sedan när alla lager med folk som slåss o flyger är klara så filma en massa folk till bakgrunden.

 

Vi lämnar bakgrunden tills senare.

 

Sedan är det dags att gå in i datorn. Jag använde AE och keylight och är helt nöjd med det. OBS! Anävnd inte något av de key-pluginen i AE utan försök få tag i Keylight. Är bäst!

 

Gör en ny composition och börja lägga in o klista med dina gubbar. Maska bort det av greenscreenen du inte behöver, alltså klipp slarvigt runt figurerna.

Sätt inte på någon key-effekt än utan gör de bara lite genomskinliga så länge när di fixar rörelserna.

Vet ju inte hur duktig du r i AE men jag beskriver lite slarvigt.

 

I din första composition lägger du in de som träffas och han som slåss och INGEN bakgrund. Gör en ny comp. Lägg till dem i bakgrunden.

 

Nu är det helt omöjligt att det inte går segt. Har du inte inte en monsterdatorn, o det har du inte så går det segt. Bara att finna sig i det.

 

När jag gjorde detta så hade jag fördelen att det var i himlen och att allt var vitt i bakgrunden, alltså jag hade ingen. Då kunde jag sätt in en kamera i AE och röra den nästan fritt. (inte runt eftersom det är 2D-objekt, inte 3D) Men jag skulle tro att du funderar på att ha en bakgrund. Jag kan komma på tre alt.

1. Filma en bakgrund stillastående. Absolut enklast!!!

2. Filma en rölig kamera och tracka den i AE sedan. För hand eller med ett program.

3. Gör en 3D-omgivning. Antingen i ett 3D-program som Maya eller 3Dmax. Du kan annars gör en 3D omgiving av 2D bilder som du tagit av ett ställe och sätt in det i AE. Du kan röra kameran lite och du märker ingen större skillnad men du är lite låst, men jag skulle föredra der eftersom det är mycket enklare att vara i ett o samma program. Kompiera bara in kameran du gjort till gubbarna till det klippet på den omgivnngen och det ska vara klart.

 

Sätt solo på en figur. Lägg på din key-effekt på den och ställ in så det blir bra. Kopiera in det på alla figurer.

 

Sist lägger du ihop alla dina comp i en en ny och finslipar ditt mästerverk.

 

Nu kommer det gå riktigt, riktigt segt men allt ska ju vara klart nu så det är ju bara att ta och exportera som kommer ta ca ett år...

 

Det viktigaste du ska tänka på är bara att storyboarda alla scener. Det gjorde inte jag (suck) Det är ett svårt projekt du ger dig in på och du kommer ha blivit galen när di är klar. Men bli inte för besviken på resultatet. Bakgrunden gör allt så mycket svårare. Och håll ner antalet gubbar til ca 20-40. Det räcker för att folk ska tycke det är otroligt många. Jag lovar.

 

Ska se om jag kommer att lägga upp et klipp på de scener som jag gjorde. Kanske hjälper.

 

 

Hoppas detta hjälper. Det funka för mig. Tog lång lång tid men det gick. Önskar någon kunde ha skrivit detta till mig innan jag satte ingång.

 

Ha det!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

tack så mycket för hjälpen. Men jag skulle gärna vilja veta mer om din greenscreen...

 

Jag vet exakt HUR jag ska filma, var personerna ska stå m.m. men problemet är att jag fått ett stort problem med min greenscreen. Den är inte tillräckligt bra. Jag vill kunna filma en HEL person framför duken men tyget är väldigt dåligt (upptäckte det i efterhand).

 

 

Vill gärna veta mer om hur din greenscreen ser ut och väldigt mycket gärna hur din färdiga produktion ser ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...