Gå till innehåll

Hur bra dator ska man ha för att redigera HDV?


pinto

Recommended Posts

Framför allt RAMen verkar för dålig.

 

Sen angående processon så är inte hertz talet ensamt så viktigt, beror vilken av pentium processorena som du syftar. Pentium M använder sig av en effiktavare processor (precis som AMD) där man utnyttjar hertzen bättre.

 

Men enligt Vegas är minimum specen för HDV redigering 2,8 ghz 512mb RAM.

 

Har du pentium M så kan du nog klara dig på 1,8 - 2,0

 

AMD så står ju hertztals motsvarigheten redan med den riktiga inom parantes.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack så mycket för hjälpen!

ja hade lite fel på RAM ja har Intel pentium® 4 CPU 1.71GHz 256mb RAM

 

ja moste uppgradera de, så ja kan ju upgradera eller köpa helt nytt, får se hur ja gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skall man vässa sin dator på en enda punkt så är det minne. Jag har i åratal enbart använt gamla datorer hemma, datorer som kasserats av andra och därför inte kostat mig något. Jag har monterat allt minne som går att få i datorn och sen har det dugt utmärkt till att köra internet på, riktigt billigt.

 

En annan sak jag märkt när jag skall hjälpa bekanta med datorer är alla extra toolbars i Internet Explorer som annonserer skit, trackers och spionprogram och tusen olika program som smyginstallerats. Program som realplayer och andra snabbstartsprogram nere vid klockan drar mycket resurser. Man behöver inte heller fildelningsprogram, mediaspelare och chattpropram/skype i bakgrunden heller.

 

När hårddiskens utrymme börjar bli mindre än en femtedel av totalvolymen så blir det snabbt fragmenterat och är svårt att defragga om man inte tar ur hårddisken och sätter den i en annan dator. FAT tycker jag är sämre än NTFS, särskillt på större volymer.

 

I övrigt vill jag påminna om att alla gamla datorer går exakt lika fort som när de var nya. De går inte långsammare med tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det inte så att om man har dålig data så hackar filmen på vilken dator man än försöker köra den? Om den ens går att spela....

 

Data=information som lagras

 

Dator=maskin för att bearbeta data

 

Eller vart nu tråden håller på att ta vägen!? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har redigerat matrial från Xm2 två på en G5a, det gick bra. Sedan så gick det relativt bra på min gamla dator som var på 2,8 GHz, och 1024MB RAM (gamla minnen) Det går alldeles utmärkt att redigera på min nya dator, 4GHZ intel, 4GB RAM DDR2 minnen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...