Gå till innehåll

Filmhämtning till Premiere Elements från Panasonic NV-GS55


Hjälp tack

Recommended Posts

Jag har problem att hämta film från min Panasonic NV-GS55 till Premiere Elements via min Fire-wire.

 

Det fungerar bra att hämta till Windows Movie Maker så det är inget fel med fire-wire. I utforskaren syns kameran som en enhet.

 

När jag skall hämta till Premiere elements så kommer det upp ett meddelande "ingen enhetskontroll". Programmet påstår att min kamera är är off-line. Om jag trycker på knappen hämta (under bildskärmsrutan) så startar DV-kameran men inget syns på skärmen, och inspelning har uppenbarligen inte startat.

 

Jag har prövat de olika alternativen som på panasonic-kameror som finns

under inställningar/enhetsinställningar men inget funkar.

 

Någon som har något tips???

 

/Nisse

Länk till kommentar
Share on other sites

Till att börja med hade jag prövat att stänga av både kamera och Premiere Elements. Sätt på kameran och sätt den i VCR-läge och vänta tills Windows har hittat kameran, gärna några sekunder till. Dra sedan igång Premiere Elements och se om det fungerar nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge]Till att börja med hade jag prövat att stänga av både kamera och Premiere Elements. Sätt på kameran och sätt den i VCR-läge och vänta tills Windows har hittat kameran, gärna några sekunder till. Dra sedan igång Premiere Elements och se om det fungerar nu.[/citat]

 

Jag försökte med detta men det fungerade inte. Ovan bildrutan står "Det går inte att aktivera inspelning. Återställ kameran"

 

/Nisse

Länk till kommentar
Share on other sites

Premiere har alldeles för många gånger problem att fånga, eller att öht kommunicera med DV-kameror och DV-bandare. Det finns många olika orsaker till vad som skapar problemen. Här är några länkar, alla på engelska, så det blir lite svårare när du har en svensk version av Premiere Elements tyvärr.

 

- http://www.adobe.com/support/techdocs/330682.html

- http://ppro.wikia.com/wiki/Software#Capture

- http://ppro.wikia.com/wiki/Errors#Can.27t_activate_recorder._Try_resetting_the_camera.

 

Själv avskyr jag att fånga i Premiere just pga av det och använder Scenalyzer LIVE 4.0 för att fånga all video. Det är aldrig några problem att fånga och är nog den bästa investeringen jag gjort när det gäller videoredigering. För 39$ är den din och du kan ladda ner en testversion innan du köper den. Gör det så kommer du se att fånga video går som smort och att blodtrycket sjunker till en låg och hälsosam nivå. :)

 

Lite off topic:

Det finns två saker jag verkligen stör mig på med Premiere - Att capture är så förbannat krångligt och trögt många gånger pga diverse felmedelanden ibland och att kameror helt plötsligt inte hittas av Premiere längre trots att Windows och andra program hittar kameran utan problem. Det andra gäller samtliga Adobes program som använder CD eller DVD-brännare och helt plöstligt påstår att "CD or DVD drive not recognized by Windows" vilket gör att man inte kan bränna något ur något Adobeprogram förräns man rotat i Windows Register och rättat till felet. CD/DVD-brännaren hittas och kan användas av andra program utan problem vilket är just det som stör. Varför fungerar det inte i Adobe's program? *arrghh*

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag hittade felet. Jag studsar upp och ner. Nästan så admin får klistra tråden :-) Om man laddat ner Morgan Stream Switcher så funkar inte capture i Adobe Premier Elements och Adobe Premier Pro. Morgan Stream Switcher ingår i många codec-paket särkillt dessa "all-in-one". Spelar ingen roll vilken kamera man har.

 

Gör rename på

c:\windows\system32\MMSwitch.ax

c:\windows\system32\MMSwitch.dll

till MMSwitch._ax and MMSwitch._dll och saken är biff. Man behöver inte ens starta om.

 

Sökord är:

"Can't activate recorder. Try resetting camera"

"Det går inte att aktivera inspelning. Återställ kameran"

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...