Gå till innehåll

Vilken 35mm adapter funkar bäst?


cikura

Recommended Posts

Det är ett zoomobjektiv. Annars går det inte zooma.

 

Köpte en glidecam+35mm. Det resultera i allt allt blev för tugnt. Väntar nu på en väst jag köpt så vi kan använda det ordentligt. Lät fotografen gå ut o leka med glidecamen. Han kom tillbaka med perfekta tagningar. Så antingen är det väldigt lätt att lära sig, eller en väldigt bra fotograf. (han hade aldrig använt en förut)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att bara gå rakt fram lär man sig ofta utan större problem. Att göra perfekta start och stopp, snabba Don Juan tagningar (du går framför skådisen med kameran pekandes bakåt) där du samtidigt ska panorera mellan närbilder på personer som går osv är en helt annan sak. Finns inget mer irriterande än när skådisarna gör en klockren tagning och Steadyoperatören missar så mycket att tagningen inte går att använda.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ett zoomobjektiv. Annars går det inte zooma.

 

Köpte en glidecam+35mm. Det resultera i allt allt blev för tugnt. Väntar nu på en väst jag köpt så vi kan använda det ordentligt. Lät fotografen gå ut o leka med glidecamen. Han kom tillbaka med perfekta tagningar. Så antingen är det väldigt lätt att lära sig, eller en väldigt bra fotograf. (han hade aldrig använt en förut)

Ah okej, så du körde på båda två! Lycka till me dina filmer, dom lär bli snygga, lägg upp dom här på voodoo sen. Vidare undrar ja hur det kom sig (jag har läst att du var i tankarna på att köpa en XL2) att ni köpte Z1? Varför inte Sony HVR-V1E, eller Canon XH-A1? Köpte ni begagnat?

 

tack för alla svaren :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha. Vi lånar den gratis av Studiefrämjandet. Därför la vi pengarna på... 35mm o glidecam istället ;)

 

Här har ni ett testklipp jag la upp på våran blogg.

 

http://hardrock.crazypictures.se

 

eller direkt: http://www.crazypictures.se/hardrock/test1.m2v

Jaha okej, va bra för er, men känns de inte konstigt o äga en massa utrustning men ingen kamera? Jag läste på eran sida att ni hade problem med zoomobjektivet, varför sa du inget!? Funkar det inte? Va dåligt i så fall, blir ju mkt dyrare om man ska inhandla typ 3 objektiv.

 

EDIT: Jag läser ur erat rock n roll manus "?" och skrattar åt scenen när den där killens mamma luktar honom i skrevet! HAHA! klockrent... ja ska försöka ta mej tid o läsa hela...

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha. Kul att du läser manuset! Kommentera gärna sedan här på sidan, den finns upplagt där!

 

Zoombobjektivet stulade först. Vi trodde det var att linsen satt lite löst längstfram, eftersom den SKA kunna åka in o ut, när man zoomar. Men sedan kom vi på att det var bildstabilizatorn i kameran som stabilizerar kanterna från adaptern som skakar eftersom skivan roterar. Det gjorde att hela bilden skaka. När vi stängde av den så blev allt bra!

 

Har du sett testet? Vad tycks?

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha. Kul att du läser manuset! Kommentera gärna sedan här på sidan, den finns upplagt där!

 

Zoombobjektivet stulade först. Vi trodde det var att linsen satt lite löst längstfram, eftersom den SKA kunna åka in o ut, när man zoomar. Men sedan kom vi på att det var bildstabilizatorn i kameran som stabilizerar kanterna från adaptern som skakar eftersom skivan roterar. Det gjorde att hela bilden skaka. När vi stängde av den så blev allt bra!

 

Har du sett testet? Vad tycks?

Ah så det är bara o stänga av bildstabilisatorn *puh* tur... Ja det där med kalsongerna fick mig att vilja läsa mer! Jag ska försöka ta mig tid för det! PS går det att stänga av stabilisatorn på alla kameror?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken fet film det verkar bli. Värsta proffsiga produktionen. Går du på nån filmskola eller? Hur gammal är du?

 

När har ni planerat på att vara färdiga med den, alltså redigerad o allt? Lägg upp den sen, den verkar ha potentail att bli något väldigt bra. Jag har inte sett något test, kan inte hitta något. :S

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hahaha. Underbart rolig. Gillar de små in- och utzoomningarna hela tiden.

Riktigt bra kvalitet på både ljud och bild. Brevis är definitivt en av de bättre adaptrarna.

Vad är det för mikrofon (och fältmixer?) ni använder?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har läst hela tråden, försöker förstå och tänka igenom vad ni skriver.

jag har någon fråga som troligen kommer idiotförklara mig, i allafall lite.

 

man måste ha en dv-kamera eller liknande som man kan lossa objektivet på?

en letus eller bevis är bara adaptorer, och de gör att man sen kan sätta på nya objektiv utöver det som kameran hade innan man plockade av det?

kan man ta vilket objektiv som helst? kan man ta objektiv från en canon eos stillbildskamera, nikon d50 kanske? eller pratar ni om ett helt annat "eos"?

och om man nu har kamera, med adapter och objektiv, funkar inte zoomen på den vanliga kameran? eller kan man bara zooma med objektivet som sitter på adaptern?

 

jag tror det var allt, ha det bra boys!

Länk till kommentar
Share on other sites

nu är det såhär. jag är lat.

jag hade uppskattat otroligt mycket om någon (norbert) tog sig tid att skriva direkta svar på mina frågor. det är otroligt långtråkigt att gå igenom gamla trådar för att försöka få olika svar, speciellt efter att ha läst 50 trådar redan.

 

det kan inte ta lång tid för en person som har direkt fakta att bara skriva några rader liksom.

 

hoppas ni inte ser mig som en bitch.

 

// jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...