Gå till innehåll

När Ni har köpt en Super8 kamera, testa den såhär.


Uppsala BildTeknik

Recommended Posts

Jo, alla kameror som finns är inte i så bra skick längre. Är det en Beaulieu Ni har köpt är det bara att gratuelera, vi har en suverän kameratekniker i sverige som ger service till just Beaulieus kameror. Nämligen bjorn.andersson@brevet.nu

 

Är kameran ifråga en Beaulieu skulle jag rekommendera att man kontaktar Björn Andersson och berättar lite om kameran, och kanske kan få en offert för en genomgång/service av kameran. En väl fungerande kamera är guld värt. Efter servicen så vet man att den ska fungera.

 

Är det inte en Beaulieu så finns det ett par saker man kan testa. Har man en extern exponeringsmätare (eller känner någon som har en) så kan man jämföra om den inbyggda i kameran fungerar och visar rätt.

 

Sedan är det väldigt bra om man filmar en testsnutt på sin första filmrulle med stativ. Detta för att kontrollera bildstabiliteten. Filma en 15 sekunder med stativ eller så, gärna den första scenen på filmen så vet Ni vilken scen det är som ska vara stabil. När Ni ser på filmen med en projektor så ska i alla fall den scenen inte hoppa omkring som om kameramannen hade myror i brallan.

 

Skickar Ni filmrullen till scanning till någon så kan Ni säga till att det är en testrulle och att den första scenen är filmad med stativ. Då vet den som ska scanna filmen att den första scenen bör vara stabil. Är den inte det så kan man scanna den scenen två gånger, dels "som vanligt" (första försöket) och dels med frameline synlig i bild om man inte är nöjd med stabiliteten.

 

Varför ska man scanna frameline då? Jo, är scenen filmad med stativ stabil så är allt frid och fröjd. Hoppar den upp-ner-upp-ner-upp-ner så är allt inte frid och fröjd. Då är det intressant att se hur frameline ser ut.

 

Den ska ju logiskt sett vara lika bred mellan alla filmrutorna på filmremsan, men om bilderna har exponerats med lite olika avstånd mellan rutorna så händer två saker:

 

1- Bilden kommer att hoppa upp-ner-upp-ner vid projicering och vid scanning, bildstabiliteten är inte bra.

 

2- Frameline kommer att expandera och krympa om vartannat, beroende på hur avståndet mellan de exponerade bilderna ändras.

 

Varför och hur kommer det sig att bilderna exponeras med olika avstånd då?

Svårt att svara på. Dels så kan det bero på att kameran inte mår så bra, den kanske behöver smörjas/rengöras/bytas batterier på/justeras?

 

Sedan så KAN det bero på att filmrullen inte var 100% frisk och "lättuppspolad". Jag skulle kanske inte kassera kameran efter första testrullen. Kör en till testrulle, är även den hoppig så bör det bero på kameran, och då kanske en annan kamera är den enklaste lösningen (om man inte vet vart man kan få kameran servad).

Länk till kommentar
Share on other sites

Har för mig att jag läste att någon hade mer stabilitetsproblem med tryckplattan med någon kamera, och/eller någon filmsort? Det var kanske att motorn på kameran var rätt svag och att det blev ett högre tryck med tryckplattan = motorn orkade inte dra fullt = hoppig bild.

 

Men en del säger att den är bra. Kan vara värd att testa?

 

Någon som har köpt en sådan här tryckplatta kan väl filma en snutt med tryckplattan och sedan en snutt utan tryckplattan (på samma filmrulle). Det är väl bara att ta ut rullen och plattan och sedan köra vidare (tänk på att film-mätaren nollställs när man tar ut rullen mitt i, och att en del bildrutor överexponeras, såklart).

 

Förslag: Filma 15 sekunder med stativ, med tryckplatta. Filma 15 sekunder med stativ, utan tryckplatta. Filma resten av rullen fritt. Kostnad för scanningen av den rullen (meterkostnaden) ger jag 50% rabatt till, jag scannar frameline de första 30 sekunderna, backar och tar om allt "normalt".

 

Så får vi se ett opartiskt test, i alla fall med en kamera och en emulsion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är dyrt kilopris på den metallbiten... ;)

Sök/fråga på Filmshooting, där finns det säkert folk som har provat den och har åsikter.

 

En annan sak man kan göra är att skaffa en Single8 kamera istället för en Super8. De har en riktig tryckplatta inbyggd i kameran, bättre filmkassett och har således bättre stabilitet än Super8... ZC1000 är den tokbästa Single8 kameran, om någon lyckas lägga vantarna på en sådan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska jag byta format nu när jag blivit kär i super8 menar du. Det är nog inte aktuellt just nu, iof skulle jag snubbla över billig en singel8 så.. HUr är det med priser jämnfört med s8. högre gissar jag?

 

Dessutom verkar ju singeln framtid mer oviss än super8 även om det ser ljusare ut just nu.

 

ang metallplattan så är den tydligen ett patent, så det kan ju förklara lite av priset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, retades mest lite grann... Gräset är alltid grönare på andra sidan vet du väl? ;)

 

Kollade priserna lite på kul. R25N på Single8 från Retro Enterprises, framkallningen inkluderad, all frakt utom frakten TILL framkallningen (som är i Japan) är inkluderad, har jag för mig. Kostar €24.2 per rulle (5-pack, framkallas i 5-pack), antar att det är utan moms.

 

64T från Andec med framkallningen inkluderad kostar €22.5 per rulle, utan moms (för rättvis prisjämförelse). Vet inte hur det är med frakten, tillkommer den så är det ganska exakt samma pris för bägge formaten. Lustigt när den ena kommer från Japan!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Skitbra tutorial. Införskaffade mig just en Beaulieu 6008S och fick den servad hos Björn. Men kort därefter tappade jag den (SÅ JÄVLA KLANTIGT!!!!), och nu sitter jag här och gråter. Men den verkar iof intakt men man blir ju skitskraj. Linsen fungerar som den ska och är oskadad. Men dock så verkar det som om "den röda action-lampan" i viewfindern har hoppat upp och lagt sig lite in i bild. Jäkligt surt. Hoppas det inte syns allt för mycket när jag scannar min första film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det tycker man ju. Men jag vet inte om det är garanti ifall man pajjar den sådär klantigt själv.

 

Jag tror att du har helt rätt här, även om det känns tragiskt just nu. :( Det är ju det enda rätta egentligen, han ska ju inte behöva jobba gratis för att kunden tappar kameran i marken...

 

Ingen garanti gäller väl om man har haft sönder apparaten ifråga på egen hand, genom att tex slänga den i väggen och stampa på den? (för att ta ett väldigt grovt exempel, ta inte illa upp!).

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite goda nyheter och nytt hopp då, jag tror inte att den där lampan kommer att synas på bild alls, om man tänker logiskt så borde den ju finnas någonstans längs vägen till sökaren. Efter att ljuset har skickts mot sökaren av spegeln. Den borde väl inte vara i optiken eller "före fillmremsan"?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej precis, jag är hellre ärlig mot Björn och säger att jag pajjat den genom total klantighet. Jag har mailat honom om saken och han beklagar och lovar att han ska kolla på den ändå. Jag tappade den inte från så hög höjd och den verkar ju fungera (eventuellt önsketänk). Jag ska framkalla mina filmer och hoppas på det bästa, som du säger så verkar det bara som om kameran är skadad bakom bildplanet, vilket inte borde ha någon negativ effekt hos den slutgiltiga filmen. Håller tummarna!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...