Gå till innehåll

Intresserad av att testa på 16mm


Zapper

Recommended Posts

Har suttit och kollat lite här och blev helt plötsligt väldigt sugen att filma en film på 16mm. Har alltid skjutit på video förrut och det skulle vara roligt att testa på film. Funderar på att göra en kortfilm cirka 2-5 minuter och undrar lite vad ni tror krävs för detta, vilka kameror som är bra.

 

Tänker hyra utrustning, inte köpa. Vill ha hög kvalitet på det jag gör då projektet kommer vara mycket ambitiöst. Betalar gärna de extra pengarna för det. Undrar lite vad man ska tänka på och så också. Vill helst inte köra 8mm utan är mer inne på 16mm.

 

Till sist undrar jag vad det skulle komma att kosta med framkallning, film och allt som hör där till för en film på cirka 2-5 minuter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kent ger dig där en bra länk, sen kan jag också langa mina två öre:

 

Vad det gäller kameror så är de flesta från Eclair eller Arriflex bra (så länge de är i ett okej skick). En fråga som höjer priset avsevärt är ifall du vill skjuta i vanligt 16mm-format eller i super16? Skillnaden mellan formaten är att en super16-kamera fått sin kamera "gate" utvidgad och har därmed en större bildyta (rätt och slätt, bättre kvalite; läs mer om super16 här: http://en.wikipedia.org/wiki/16_mm_film).

 

Filmcentrum hyr ut 16mm kameror för ett SJUKT bra pris, 700 kr. för en helg och då ingår (citat från Filmcentrum Stockholms hemsida):

 

Kamera: Arriflex SR1 16mm (ej super16)

Optik: 5.9mm, 8mm, 12.5mm, 16mm, 25mm och 50mm

Zoomobjektiv: Zeiss 10mm - 100mm

Ljus: 2 st 800W redhead med stativ

Övrigt: 2 magasin, laddare, laddsäck och 2 batterier, Sachtler stativ, Spectra ljusmätare, kompendium

 

Notera att kameran inte är en super16-kamera, ifall du vill ha en sådan måste du bege dig till http://www.litegrip.se alternativt http://www.dagsljus.se och då höjs priserna markant.

 

För att hyra från Filmcentrum måste man vara medlem, det kostar 300 kr. per år och är så sjukt värt det för en filmare att det inte är klokt. De är otroligt hjälpsamma och billiga. De har ett avtal med Kodak vilket ger dem 46% rabatt på 16mm film!

Detta leder till din andra fråga om själva råfilmens kostnad, vilket skiftar från svartvit till färgfilm.

 

En rulle (120 m) ger dig 11 minuters film och kostar ca. 1050 kr för svartvit film och 1350 kr. för färgnegativ. Framkallning för en rulle skulle kosta ungefär 756 kr. exklusive moms (6:30/m hos Sto.pp). Eftersom du skriver att du är beredd att lägga lite mer på kvalité så skulle jag rekommendera HD-scan. Det finns naturligtvis ännu bättre, t.ex. 2K eller 4K, men detta är bara nödvändigt om du skall printa filmen på 35mm, vilket inte är billigt eller smidigt för en 2-5 minuters film.

 

HD-scan kostar drygt 11 kr. metern exklusive moms, ifall jag kommer ihåg rätt, sen tillkommer kostnader för grading (färgkorrigering) och överföring till olika medier. Slutkostnaden för din film skulle kunna landa kring 5000 kr:- i helt tekniska avseenden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Njaeooe, ja det är nog svårt att säga något konkret annat än en litet större negativyta. Dessutom behöver du inte croppa bilden för att få 1.66:1 ratio (widescreen). Istället för vanlig 16mm:s 4:3 ratio. Om vi säger såhär, super16 är att föredra för något som skall visas på festivaler osv. Men du kommer definitivt inte bli besviken över det vanliga 16mm-formatet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom det är första gången du filmar med riktig film skulle jag rekommendera vanlig 16mm film. Dit är en tillräckligt hög tröskel i kostnad (från DV) för att de flesta ska lämna idén därhän och återgå till video.

 

Efter den första filmen, känner du att film är något för dig, kör nästa projekt på super 16 om du vill det. Då har du lite mer på fötterna, lite mer erfarenhet av att jobba med film. Efter detta projekt har du dessutom testat både vanlig 16 och super 16, och kan då välja rätt format för dig i fortsättningen baserat på egna erfarenheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...