Gå till innehåll

HDV Redigering i Vegas


00Bengtsson

Recommended Posts

Hej!

När jag redigerar mitt hdv-material i vegas, hackar bilden fram då jag försöker spela upp den (vilket gör det förjävligt att klippa).

 

Tror ni att det hjälper om jag använder en extra monitor för att spela upp filmen eller måste jag byta något av följande? (eller nåt annat)

 

 

RAM: 2GB

Processor: AMD Athlon 64 3400+

Grafikkort: Nvidia GeForce 6800 GT

Moderkort: ASUS K8N-E Deluxe

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

När jag redigerar mitt hdv-material i vegas, hackar bilden fram då jag försöker spela upp den (vilket gör det förjävligt att klippa).

 

Tror ni att det hjälper om jag använder en extra monitor för att spela upp filmen eller måste jag byta något av följande? (eller nåt annat)

 

 

RAM: 2GB

Processor: AMD Athlon 64 3400+

Grafikkort: Nvidia GeForce 6800 GT

Moderkort: ASUS K8N-E Deluxe

 

Min erfarenhet säger mig att inte ens dom snabbaste datorerna på marknaden (Quad Xeon med RAID och 8GB RAM, FireGL) fixar att klippa native HDV friktionsfritt. De snabbaste maskinerna vi har här i studion klarar inte HDV i Premiere Pro (som skrivits om för att klara native HDV). Det hackar, blir synkdrift osv. Det som återstår rä att hitta en bra intermediate. Cineform Connect HD för Vegas är ett alternativ. En Mac med Apples Intermediate ett annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska man inte kunna göra en SD-kopia av materialet och klippa för att sedan exportera någon tidskod och få det klippt på exakt samma ställen i HD-materialet? Jag tycker jag har läst något sånt men jag har inte greppat det riktigt. Det vore ju onekligen bättre så att man slipper konvertera om HD-materialet eftersom alla konverteringar på nåt sätt innebär kvalitetsförlust enligt min logik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska man inte kunna göra en SD-kopia av materialet och klippa för att sedan exportera någon tidskod och få det klippt på exakt samma ställen i HD-materialet? Jag tycker jag har läst något sånt men jag har inte greppat det riktigt. Det vore ju onekligen bättre så att man slipper konvertera om HD-materialet eftersom alla konverteringar på nåt sätt innebär kvalitetsförlust enligt min logik.

 

Jo, det funkar nog. Men nackdelen blir att det blir mycket tänkande för att få det så exakt likt SD-Kopian. Isåfall skulle man i princip gjort en storyboard för att det ska bli enklare. Filmen jag ska klippa just nu är en cykelfilm, vilket blir väldigt många klipp och mycket tänkande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Utveckla gärna. Vad är det man måste tänka på? Klipps inte orginalet på samma ställen automatiskt med den metoden? Hur funkar det? Det borde väl vara samma sak som offline-klippning av film. Jag är dock inte alls insatt i det men det vore bra att veta lite om det eftersom min dator absolut inte kommer att stå sig om jag går över till HD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nobert, menar du att man skulle rendera ut en avi-fil ifrån råmaterialet och redigera den? Det där med du sa med att lägga en tidskod?, menar du då att man ska lägga tidskoden då man renderar ut avi-filen. Om man då redigerar avi-materialet måste man ju iallafall börja om ifrån början och redigera hdv-materialet. + ju mer klipp, desto jobbigare.

 

Jag vet inte riktigt hur du menar med att orginalet automatiskt skulle bli klippt. Det är väl helt olika filer, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte heller hur det funkar. Det är i alla fall så jag har tolkat metoden då man klipper "offline". Jag har inte läst så mycket om metoden så jag gjorde en sökning här nu men kunde inte hitta tillbaka till de inlägg som behandlar just det. Kanske har jag läst om det i något annat forum, men vilket skulle det isåfall vara? Jag tycker mig minnas att det var på svenska.

 

Någon kan säkert förklara det. Jag misstänker ju också att man manuellt får klippa orginalet med hjälp av något som är exporterat från SD-kopian (säg tidskod för stunden). Det var så länge sedan jag läste något om det och jag var uppenbarligen inte intresserad av hur det gick till vid det tillfället. Men nu vill jag veta. Vad är offlineredigering?

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta brukar hända för mig i Adobe Premiere Elements 1.0 också. Jag brukar bara starta om datorn och så brukar det fungera. Konstigt va. Det är när datorn är för överansträngd som detta händer. Kan det vara något liknande för dig också? Du kanske har för lite minne kvar i datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte heller hur det funkar. Det är i alla fall så jag har tolkat metoden då man klipper "offline". Jag har inte läst så mycket om metoden så jag gjorde en sökning här nu men kunde inte hitta tillbaka till de inlägg som behandlar just det. Kanske har jag läst om det i något annat forum, men vilket skulle det isåfall vara? Jag tycker mig minnas att det var på svenska.

 

Någon kan säkert förklara det. Jag misstänker ju också att man manuellt får klippa orginalet med hjälp av något som är exporterat från SD-kopian (säg tidskod för stunden). Det var så länge sedan jag läste något om det och jag var uppenbarligen inte intresserad av hur det gick till vid det tillfället. Men nu vill jag veta. Vad är offlineredigering?

 

Kallas förredigering respektive slutredigering (alternativt offline och online).

 

http://www.voodoofilm.org/artikel/forredigering-slutredigering.aspx

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha, det var inte mer avancerat än så. Med andra ord skulle det ju kunna tillämpas på HD om man klipper SD-kopian hemma och sedan klipper HD-materialet igen fast i en studio där de förmodligen har en bättre dator. Kanske inte aktuellt men det är ju ett sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...