Gå till innehåll

Överföring S-VHS till datorn?


Recommended Posts

Jag har en massa gamla S-VHS-band, cirka 20-30 timmar film totalt (bortklippta scener samt färdiga filmer), som jag skulle vilja överföra till datorn för redigering. Sedan vill jag bränna filmerna på DVD med menyer och allt. Dessvärre vet jag väldigt lite om hur det ska gå till. Vad behövs? Vilket är det bästa/snabbaste/billigaste alternativet?

 

Jag har hört att man kan koppla en S-VHS-bandspelare till en DV-kamera (med analog ingång), som i sin tur är kopplad till en dator med FireWire-kort, och på så sätt föra över filmerna till datorn. Är detta ett smart eller ovanligt krångligt sätt att gå till väga?

 

Om sättet är bra, duger då vilken DV-kamera med analog ingång, eller måste det vara någon speciell (tänker på typ av kontakt, pris m.m.)?

 

Ett annat alternativ som jag hört talas om, är att lämna in sina band till en firma som kopierar dem till DVD, antingen i AVI- eller MPEG2-format. Kan detta vara något, med tanke på att varje minut kostar 4 kr plus skiva och frakt?

 

Vilket format är bäst, AVI eller MPEG2? Finns det andra format?

 

 

Dum som ett får, tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en massa gamla S-VHS-band, cirka 20-30 timmar film totalt (bortklippta scener samt färdiga filmer), som jag skulle vilja överföra till datorn för redigering. Sedan vill jag bränna filmerna på DVD med menyer och allt. Dessvärre vet jag väldigt lite om hur det ska gå till. Vad behövs? Vilket är det bästa/snabbaste/billigaste alternativet?

 

Jag har hört att man kan koppla en S-VHS-bandspelare till en DV-kamera (med analog ingång), som i sin tur är kopplad till en dator med FireWire-kort, och på så sätt föra över filmerna till datorn. Är detta ett smart eller ovanligt krångligt sätt att gå till väga?

 

Om sättet är bra, duger då vilken DV-kamera med analog ingång, eller måste det vara någon speciell (tänker på typ av kontakt, pris m.m.)?

 

Ett annat alternativ som jag hört talas om, är att lämna in sina band till en firma som kopierar dem till DVD, antingen i AVI- eller MPEG2-format. Kan detta vara något, med tanke på att varje minut kostar 4 kr plus skiva och frakt?

 

Vilket format är bäst, AVI eller MPEG2? Finns det andra format?

 

 

Dum som ett får, tacksam för svar!

Hej!

Jag kan ge dig tre olika lösningar för problemet;

 

1.) Det enklaste och snabbaste, men också det dyraste alternativet är som du själv nämnde att lämna in materialet till ett företag som gör det åt dig.

om det är värt priset avgör du naturligtvis själv...

 

2.) Alternativ som du också var inne lite på, nämligen att föra över materialet till en DV-kamera, men här måste du lära dig lite märkte jag...

Det går INTE till på det sättet som du skrev, utan du gör så här;

Koppla in Videomaterialkällan till DV-kamerans DV-In och spela in på REC på DV-kamerans band (Förutsätter att DV-kameran har DV-In, något som tyvärr blir allt ovanligare bland de billigare modellerna)

När materialet är överfört till DV-kameran kopplar du DV-kameran via Firewire till din dator och tankar över materialet (Fånga video kallas det), därefter redigerar du materialet i ditt redigeringsprogram för att slutligen bränna din DVD...

 

3.) Om du har TV-in på din dator eller om du köper en speciell "Överföringsdosa" (exempelvis kallad moviebox, och kan följa med i vissa videoredigeringspaket som tex från Pinnacle), så kan du föra över källmaterialet direkt in i din dator, men detta brukar vanligen ge ett sämre slutresultat än i alternativ 2. (Pga att risken är stor för många droped frames = förlorade bildrutor, dvs vid överföringen) MPEG2 är den komprimerade varianten av din AVI som du får på din DVD-skiva då du bränner över din färdiga film.

 

Hoppas att jag har hjälpt dig lite med detta svar.

Lycka till...

mvh

Joel.N

 

Slutligen svaret på din sista fråga; AVI är bästa alternativet av de du nämnde (och vad man får som orginal i en DV-kamera)

Länk till kommentar
Share on other sites

Liten rättelse: DV-in kan det ju inte vara frågan om eftersom VHS-banden är analoga. Alltså är det helst en S-VHS-ingång på kameran som gäller, för bilden alltså. Det brukar också gå att köra in med den enklaste kontaktvarianten, den där gula phonokontakten, men det är inte att rekommendera. Och ljudet kör man in med dom vita och röda kontakterna. På DV-kamerorna brukar det finnas ett uttag för en trepolig minitele för ljud och bild in. Finns inget sådant måste du nog köra på annat sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Liten rättelse: DV-in kan det ju inte vara frågan om eftersom VHS-banden är analoga. Alltså är det helst en S-VHS-ingång på kameran som gäller, för bilden alltså. Det brukar också gå att köra in med den enklaste kontaktvarianten, den där gula phonokontakten, men det är inte att rekommendera. Och ljudet kör man in med dom röda (alt. svarta) kontakterna. På DV-kamerorna brukar det finnas ett uttag för en trepolig minitele för ljud och bild in. Finns inget sådant måste du nog köra på annat sätt.

Nej, jag skrev inte fel!!!

Det SKA vara DV-IN trots att källmaterialet är analogt.

materialet omvandlas vid inspelningen till digitalt i kameran.

mvh

Joel.N

Länk till kommentar
Share on other sites

Det SKA vara DV-IN trots att källmaterialet är analogt.

Nej, efterssom materialet är analogt skall det vara AV-in och/eller S-video in. :)

 

Personligen hade jag skippat att öht spela materialet på DV-band, jag hade bara låtit kameran sköta analog > digital-konverteringen och fångat materialet direkt in i datorn för att spara tid. Att föra över en timme till DV-kamera för sedan lägga ner ytterligare en timme för att fånga in det till datorn är slöseri med tid, tycker iaf jag. Men skall man spara DV-banden så är det ju så man skall göra. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

2.) Alternativ som du också var inne lite på, nämligen att föra över materialet till en DV-kamera, men här måste du lära dig lite märkte jag...

Det går INTE till på det sättet som du skrev, utan du gör så här...

quote]

 

Är det jag som ser galet eller inte? Alltså det går superbra att köra in bild och ljud in i kameran och sedan direkt vidare till datorn, att först spela in på band är bara dumheter om nu inte kameran är skit och kräver det. Detta är ju mycket lättare då man slipper spela in allt en extra gång.

 

Men att spela in på eller via DV kamera skulle vara den bästa lösningen kan jag bara flina åt. Alltså nu vet jag inte vad grabben har för material, men de bästa tänkbara S-VHS:erna höll nästan samma kvalité som betorna och var ett system som byggde på komponent. Att då köra in materialet via komposit eller s-video in i en DV kamera som därefter skall nedkonvertera informationen till DV eller i värsta fall miniDV. Då är det i alla fall bättre att köra videon direkt in via ett grafikkort med TV in eller dylikt via s-video och slippa den extra komprimeringen som DV formatet skänker videon. Dock krävs ju rätt fin dator med bra diskar för att palla att tanka in 4:4:4 format.

 

Det bästa vore om du kunde hitta ett ställe med gammal proffsig utrustning. En gammal Avid redigering eller så som har komponent in och leta upp en Super VHS bandare. Det skulle ge dig bäst resultat. Kolla närliggande media skolor, eller någon gammal övergiven SVT redaktion eller dylikt.

 

Avi och mpeg är mycket olika. Avi är windows video format samma som quicktime är macs, alltså endelsen avi innebär i stort sett (lite mer komplicerat än så) att det är en videofil du tittar på, vilket kan innebära extremt mycket. MPEG2 är en komprimeringsstandard som används på DVD-video och Super VCD etc... Avi filer kan t.ex. vara komprimerade med just mpeg (högs ovanligt, men det går), DivX, Cinpack, Indeo samt DV. Alltså, om du tankar in via en DV kamera på något sätt, så väljer man i windows med fördel AVI med DV komprimering, brukar heta något i stil med ”Microsoft DV AVI”.

 

Men om du inte tankar in via DV, om du lyckas hitta ett ställa med komponentingång så sparar du filerna med fördel som QuickTime - Motion JPEG 2000.

 

Hoppas jag inte förvirrat dig nu bara, eller missförstått vad de andra skrev. Ha det fint i alla fall, hey.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, efterssom materialet är analogt skall det vara AV-in och/eller S-video in. :)

 

Personligen hade jag skippat att öht spela materialet på DV-band, jag hade bara låtit kameran sköta analog > digital-konverteringen och fångat materialet direkt in i datorn för att spara tid. Att föra över en timme till DV-kamera för sedan lägga ner ytterligare en timme för att fånga in det till datorn är slöseri med tid, tycker iaf jag. Men skall man spara DV-banden så är det ju så man skall göra. :)

 

 

Inspelningen kommer ju att vara digital i Dv-kameran endå, så vad spelar de för roll ifall han överför till dv direkt?.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inspelningen kommer ju att vara digital i Dv-kameran endå, så vad spelar de för roll ifall han överför till dv direkt?.

Vad menar du, föra över till DV-band eller föra över som DV direkt till dator?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 år senare...

jag lånar tråden lite. jag har köpt en easycap-grunka och håller på att spela in gamla vhsband med grejer som min familj har filmat. en timme in i en av filmerna avbryts inspelningen/överföringen och det står nåt om "kan ej spela in p.g.a. rättighetsskyddat material, men det är bara vanligt filmat material. nån som vet vad som är grejen med det?

 

mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
jag lånar tråden lite. jag har köpt en easycap-grunka och håller på att spela in gamla vhsband med grejer som min familj har filmat. en timme in i en av filmerna avbryts inspelningen/överföringen och det står nåt om "kan ej spela in p.g.a. rättighetsskyddat material, men det är bara vanligt filmat material. nån som vet vad som är grejen med det?

 

mvh

 

Det finns ett kopieringsskydd på vissa VHS-band (köpfilmer eller hyrfilmer hade det i sällsynta fall) som heter Macrovision. Det fungerar som så att videosignalen förvrängs på ett sätt så att det inte går att kopiera videon till ett annat videoband men det går att se den på en TV. Många capture-grunkor har detektering av denna signal och kan vägra fungera när signalen detekteras. Problemet är att har man dåliga videoband med störningar, alternativt om capture-grunkan har en dålig macrovision-detektor så kan den felaktigt få för sig att videosignalen har kopieringsskydd. Testa stoppa capture spola tillbaka lite och börja igen och se om det funkar bätttre vid andra försöket (du kan redigera ihop det i datorn sedan).

 

Ett sätt att få bort problemet är att koppla signalen genom en TBC (Time Base Corrector), de har bieffekten att de strippar bort makrovisionsskyddet. Alternativt prova någon annan typ av capture-grunka och se om den funkar bättre (exempelvis en DVD-inspelare eller videokamera med analog videoingång).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...
Vad menar du, föra över till DV-band eller föra över som DV direkt till dator?

 

Jo´som jag läste det,så i det ena fallet kan man föra över analoga videosekvenser fr. videobandare el. videokam. till din digitala videokamera och dess dv-band. Andra alternativet är att låta DV-kameran omvandla den analoga signalen till digital signal som går direkt till datorn. Där låter du bara DV-kameran vara passiv. Själv har jag en Canon XM2 som gör den proceduren möjlig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...