Gå till innehåll

Svart Städhjälp (14:14)


maxv

Recommended Posts

http://i51.photobucket.com/albums/f351/holydivers/SvartStsg.jpg

Billy bor ihop med sin lata polare Paul-Pierre. Billy börjar tröttna på att Paul-Pierre aldrig städar efter sig och för att få stopp på tjatet anlitar Paul-Pierre svart städhjälp. Problemet är bara att städaren är minnst lika lat och dessutom en bedragare...

Filstorlek 175 MB

 

Upplösning 384x288

Speltid 14:14

Codec MPEG-1

 

http://www.sprocket.se/media.php?id=1492

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

jag fattar inte att ni inte har fått mer kretik bra/dålig och ni som inte orkar se den så kan jag lungt säga att det e lätt värt att se klart hela filmen. än av de roligaste amatörfilmerna nånsin. såg proffsig ut dock ;) Du som hela tiden vill ha ut städhjälpen sök teaterskola du e den en av de bästa amatörskådisen jag sett. jag väntar på en uppföljare

 

lycka till i framtiden själv fick jag nått att leva upp till;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Den är ganska rolig (den förtjänar dock inga massiva hyllningar) jag har skrivit lite saker jag störde mig på i början av filmen som exempel:

 

Inzoomningen vid dialogen i början vid köksbordet var omotiverad. Att den dessutom zoomas ut igen käns helknasigt.

 

När man får reda på att person 1 har anlitat svart städhjälp är bilden på person 2 (den stående killen) fel exponerad. Anledningen är ju förstås att ni har ett fönster i bakrunden som har messat med bländaren. Detta klipp känns också som ett brott mot 180 graders regeln.

http://www.voodoofilm.org/ordlista/?term=180-graders-regeln

 

Vid meningen "Svert städhjälp innebär att man inte betalar skatt" har ljudet ändrats... har ni lagt på det efteråt?

 

Bilden på dören som stängs efter att svart städhjälp har gått in ligger nån sekund för länge. Klipp hellre precis när dörren stängs.

 

Efter det är det lite mörka bilder. Är det meningen?

 

Ursäkta men vad är anledningen till att ni har använt "titta ut genom titthål på dörren effekt" när snubben kommer för att sälja lotter. Effekten känns obefogad.

 

OCH TILL DET VIKTIGASTE:

Historien är bra men rent dramaturgiskt är filmen på tok för lång. Den kan lätt berättas på kanske fem minuter. Ni kan ta bort massa scener.

Länk till kommentar
Share on other sites

Först vill jag bara tacka för att du gillar våran film och du kommer med bra kritik...

 

Mycket av det du sa är tabbar och fel som vi gjort under inspeling och som vi sedan märkt att det vara det bästa vi kunde göra som tillexempel det där med fönsterrutan i bakgrunden och ljudet som (ja) är lagt på efteråt eftersom det blev nått lagg på bandet...

 

En del av de saker du säger håller jag faktiskt inte med om, först tycker jag inte att det är nått brott mot 180 regeln alls eftersom det fortfarnde är inom halvcirkeln, jag tycker inte heller att filmen är för lång och dramaturgiskt funkar den bra tycker jag (och alla andra som sett den hittills) utom du.

 

Det där med "titta ut genom titthål på dörren effekt" är ingen effekt, det kallas fisheye och är en speciell lins som vi anvämnt oss av i stort sett genom hela filmen (bara det att det är mer utzoomat just då, åxå det en liten tabbe).

Länk till kommentar
Share on other sites

Först vill jag bara tacka för att du gillar våran film och du kommer med bra kritik...

 

Mycket av det du sa är tabbar och fel som vi gjort under inspeling och som vi sedan märkt att det vara det bästa vi kunde göra som tillexempel det där med fönsterrutan i bakgrunden och ljudet som (ja) är lagt på efteråt eftersom det blev nått lagg på bandet...

 

En del av de saker du säger håller jag faktiskt inte med om, först tycker jag inte att det är nått brott mot 180 regeln alls eftersom det fortfarnde är inom halvcirkeln, jag tycker inte heller att filmen är för lång och dramaturgiskt funkar den bra tycker jag (och alla andra som sett den hittills) utom du.

 

Det där med "titta ut genom titthål på dörren effekt" är ingen effekt, det kallas fisheye och är en speciell lins som vi anvämnt oss av i stort sett genom hela filmen (bara det att det är mer utzoomat just då, åxå det en liten tabbe).

 

 

Ok, så ni har använt en lins. Fisheye finns i de flessta redigeringsprogram så jag antog att ni använde det när snubben sålde lotter. Men men, till det jag menade med dramaturgin:

 

Ni har ju nån form av upptrappning i filmen vilket är bra. Det finns dock endel onödiga scener samt scener som säger samma exakt samma sak. Nu var det ett tag sedan jag såg filmen men jag kommer ihåg att städkillen både spelar kort och pengar i burk med den andra snubben. Varför gör han båda delarna? "We get the point" så att säga.

 

Scenerna med lottokillen... Vad vill ni berätta med dem? vad tillför de till historien?

 

Vad jag menar är, att ibland kan scener vara roliga, men de säger ingenting eller tillför inte historien något. Kill your darlings.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen var det med kortspelandet var också en sorts upptrappning. Visar liksom på att städaren lurar killen gång på gång och vinner mer och mer pengar... Grejen med snubben som säljer lotter visar lite mer om den andra killen att han kan bli lite irriterad fast han är så löjlig och det är som en parallell händelse till själva filmen som är upplaggd lite på samma sett. Visst håller med om att man skulle klarat sig utan detta men vi tyckte dom var värda att ha med...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker film var skit skoj. Men jag tycker ni kör för mycket med fisheye det ger en lite konstig känsla och inte riktigt flytt i klippen när man variera så meycket mellan icke fisheye och Fisheye, sen undrar jag med vilken kamera ni kör.

Lycka till med nästa film mvh Jonas. Jag skulle kunna hjälpa till med lite vid den kanske, brist på syselsättning. Om ni vill förstås.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har lite sysselsätts brist när det gäller film ibland. Min kopmisar är inte så intresserade. Så jag skulle jätte gärna hjälp till med foto. Har precis köpt en Jvc gy-hd100 med en annan snubbe och vill få lite användning av den. Har lite annat i skolan på gång men är sugen på att skapa lite med personer som är intresserade.

Länk till kommentar
Share on other sites

OJdå, nice kamera... den var säkert dyr. Nej men vi borde helt klart göra något ihop nångång. Just nu har vi lite vi måste slutföra men senare absolut, hör gärna av dej till oss också om du har nått pågång och behöver lite hjälp / skådisar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, jag vill inte vara den negativa snubben. Jag tycker ni har gjort en ambitiös och skojig film, med trevlig plot.

 

MEN, jag blir så trött på folk som BARA berömmer, detta är långt ifrån en perfekt film. Ge vettig kritik så att folk kan lära sig av misstag istället för att bara hylla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...