Gå till innehåll

Hur har ni gjort miljöer och rum för lerfilm?


joli91

Recommended Posts

[citat=swempa]En sak fattar jag inte... Det är hur man ska kunna göra en himmel med moln, skymmning!

Hur har ni gjort?

Tips på sidor?[/citat]

 

Det har jag inte tänkt på!? Jag tänker nog inte filma så himlen syns. I wallace and gromit har de handmålade bakgrunder med himmel eller hus.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=BadSeed]man kan ju även hänga upp bomullsmoln i trådar tex och sen retuschera bort trådarna. Eller en greenscreen med en riktig himmel som bakgrund.

Bara fantasin sätter gränser[/citat]

 

Jag skulle nog inte använt bomull i trådar då dessa troligen kommer röre sig en del under animeringen...

 

Jo, sillikonet funkar hyffsat. Det blir ganska starkt, men precis i slutet av produktionen kände jag att de var på väg att gå sönder lite. Men det är ju bara att ha flera i reserv. Det är väldigt segt och klibbigt i konsistensen men man vänjer sig. Risk för luftbubblor dock. Prova det och se vad du själv tycker! Mycket hänger ju också på gipskvalliteten. (ultracal 30 rekomenderas...) Glöm inte att göra plats för överflödet (slarvade själv med dessa två dock =)) men det känner du nog till från arbetet med skumlatex. Visa gärna upp något resultat om du provar!

Länk till kommentar
Share on other sites

fast använder man ståltråd eller aluminiumtråd eller rent av blomsterpinnar eller likn så kan man nog få det stilla.

 

Jo jag använder ju ultracal 30 till mina varmskumsformar. Samma som till silikon

Absolut ska jag visa upp om jag testar

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=swempa]Jag kommer också försöka göra händerna till mina nya gubbar.

Skriv gärna ned vad jag behöver för material till händerna!

Vart köper ni dessa saker?

Jag hittar inte...[/citat]

 

Jag tror att det har skrivits ett par gånger nu men här kommer en komplett lista då:

 

*Glassillikon - byggvaruhandel

*Färgpigment (täckvitt, guldocker, röd, ogange/gul) - färgaffär

*Gips - hobbyaffär / färgaffär / http://www.mapont.com

*Fil/mjölkpaket (för att göra väggar runt formen jag hällde gips i) - mataffär

*Skulpey/fimo (lera som man bränner) - panduro tex.

*Vaselin - i princip vart som helst (ICA / Åhlens mfl.)

*Modellera - leksaksaffär / mataffär / panduro

*Ståltråd ( ca 1 mm) - byggvaruhandel / Clas Ohlsson mfl.

*Fyrkants profil i mässing som passar den du har i änden av armen på övriga dockan - hobbyaffär / leksaksaffär (Wetzels hobby i Sthlm har tror jag, du kan beställa) Storlekar som 1/8" och 5/32" tror jag passar men mins inte helt säkert. Kolla upp det innan!

* Diskmedel och vatten - ...

*Glasspinnar, plastmuggar, gummihandskar bra vebntilation och tålamod.

 

Det var nog vad jag använde.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hagwall]Tack!

Adda mig på msn så kan jag skicka den.

 

Snygg groda! Jag sak testa skumlatex i ett projekt under sommaren, ska bli spännande. har du några tips ang. hanteringen?[/citat]

 

Jagskulle också vilja se filmen. Vad har du för epost?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Leranimatör: Bra jobbat! Vad ska du täcka skelettet med sen? Lägga gärna upp mer bilder när dockan är klar.

 

Swempa: Jag använder fyrkantsprofiler av mässing... Alltså små fyrkantig rör kan man säga. Jag använder två storlekar så att den mindre passar exakt i den större. På så sätt är det lätt att ta bort händerna om man vill komma åt bättre eller om man måste byta ut dem för att de gått sönder. Dock kan det ibland var lite svårt att få händerna att sitta kvar, de kan ibland glida ur... Då brukar jag göra så att jag försöker att skeva till den mässing del som sitter fast på själva kroppen. Detta innebäer att det kommer sitta tajtare när man sen sätter fast handen. Kanske lite diffus förklaring, säg till om jag ska försöka förtydliga något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Anhool: Sorry hade glömt bort detta...By The way här är lite bilder.

 

Husen:

Gör jag av ganska stora kartonger (sko, makaroner, cornflakes, vinkartonger etc.)

Balsaträ använder jag till dörrar samt lister runt fönster. Nätet som är på balkongerna har jag köpt i en hobbyaffär i Majorna i GBG. Ett hett tips där jag hittade en jäkla massa användbara saker.

 

Detaljer på husen: Gjort tak genom att skära ut i hård kartong sedan häftat ihop det och sedan sprayat taket i svart. På taken har jag satt spikar som ser ut som antenner. Små runda vita tavelhängare som ser ut som någon form av fläkt.

Spryat på husen har jag också gjort för att få en mer skitig stil på husen samt smutsat ned utsidan på huset med hjälp av en kolpenna.

 

Gubbarna: Jag gör inte alla gubbar som på bilderna. utan jag kommer att göra 8 stycken med hjälp av mässingtråd och tyg till kläderna. resten av gubbarna är av lera och funkar mer som statister.

Jeans tyget finns på panduro och jag tycker det blev bra.

 

Om det är något ni undrar, så bara skriv så ska jag försöka att förklara.

Jag kan posta fler bilder på olika saker jag gjort som t.ex. olika saker som är utanför affärerna.

gubbe1.jpg

gubbe2.jpg

husproduktion.jpg

färdigt-hus.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...