Gå till innehåll

regissera en 6-åring


Recommended Posts

JAg håller just nu på att arbeta med ett manus till en kortfilm där en flicka i 6-årsåldern har huvudrollen. Jag har ambitionen att själv regissera filmen när manuset är klart. Men det måste vara väldigt svårt att regissera en 6-åring. Antar att mycket ligger i castingen. Att hitta en orädd flicka med oändligt tålamod och med rätt karaktär och utstrålning.

 

Är det någon som har erfarenhet av att regissera mindre barn? Någon som har något tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tre barn som jag regisererar dagligen, dvs jag försöker få dem att äta snyggt, inte svära och en massa andra saker. Mao, helt normal uppfostran. När barn är sex år är de sagoligt fantasifulla. Men jag har aldrig regiserat några barn för film, så jag talar enbart i egenskap av förälder. Så här tror jag att man skall göra;

 

Det går inte att regisera barn vettigt eftersom de tröttnar fort. Det får inte finnas någon väntetid alls. Barnen måste vara i centrum hela tiden. Barn leker kontinuerligt, och enklast tror jag är att berätta att vi skall leka det scenariot man vill ha. Man berättar ungefär vad vad leken skall handla om och sen leker man leken, allt i ett svep. Det blir antagligen mycket improviserat. De medverkande vuxna måste leva in i rollen och leka leken fullt ut hela vägen. Skall man ta om, så tar man om allt från början. Bäst blir det nog barnen inte är helt medveta om själva inspelningen utan lever sig helt in i det rollspel man spelar upp. Så det gäller att kameramannen är vaken hela tiden. Stäng inte av kamran efteråt; Det kan hända att barnet gillade leken och fortsätter skådespela på egen hand och har man tur så lyckas man spela in något riktigt bra när barnet gör något spontant. Sen får man klippa ut de partier man tycker är bra och som passar någolunda med det man önskade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan varmt rekomendera extramaterialet till ärkontakt av tredje graden. Där berättar Steven om hur han regiserade pojken.

Jag är lite för trött för att fortsätta skriva, sovit knappt 7 timar sedan i fredags pga köandet till SW. återkommer imorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det är värt att notera att skådespelarna mycket sällan har samma ålder som sina roller när det gäller barn/tonåringar. Du kan nog utan större problem få tag i en 10-12 åring som ser "barnsligare" ut, men mycket hänger på motorik och inlevelse hos utövaren också. Hellre en duktig 10 åring än flummig 6 åring m.a.o. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gremanz]Det är värt att notera att skådespelarna mycket sällan har samma ålder som sina roller när det gäller barn/tonåringar. Du kan nog utan större problem få tag i en 10-12 åring som ser "barnsligare" ut, men mycket hänger på motorik och inlevelse hos utövaren också. Hellre en duktig 10 åring än flummig 6 åring m.a.o. ;)[/citat]

 

Bra tips, men jag tror inte att en 12 åring kan spela en 6 åring...

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg filmen Timmarna (The Hours) med bland annat Nicole Kidman och Julieen Moore i huvudrollerna.

Den är baserad på en bok och handlar om tre kvinnor från olika generationer som alla har personliga erfarenheter av självmord.

 

I alla fall, så var det i filmen med en 6 åring som spelade något så underbart på miner, och även repliker.

På denna DVD:n fanns bonusspår med hur man regisserar i alla fall just den 6 åringen.

 

Och vad jag förstod så förklarade bara regissören för honom vad som skulle hända i scenen och vad hans uppgift var.

Tex: pappan ska blåsa ut ljusen på sin födelsedags tårta.

Då förklarar regissören för pojken att efter att pappan blåst ut ljusen

så ska pojken klappa händerna och ropa "happy Birthday!"

Regissören visar också själv med sina händer och så.

 

Resultatet i färdiga scenen: Pappan blåser ut ljusen. Mamman börjar klappa lite och sedan (kommer väl pojken på att han missat) börjar han klappa och säger sin replik.

 

Så det fungerar också. :) Om man gör det på rätt sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...