Gå till innehåll

Sämsta filmen...


maxv

Recommended Posts

Vilket skräp från Tarantino som helst. Med undag Kill Bill vol 1

 

Haha, ska du komma in i den här tråden nu också och tjafsa ;)

 

Att påstå att Tarantinos filmer kvalar in på de sämsta filmerna någonsin är bara dumt, och visar på brist av kunskap inom film. OK, att de inte faller dig i smaken, men att påstå att t.ex Pulp Fiction är sämre än "Wrecking Crew" med Ice-T och Snoop Dogg är ju bara......ja just det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, ska du komma in i den här tråden nu också och tjafsa ;)

 

Att påstå att Tarantinos filmer kvalar in på de sämsta filmerna någonsin är bara dumt, och visar på brist av kunskap inom film. OK, att de inte faller dig i smaken, men att påstå att t.ex Pulp Fiction är sämre än "Wrecking Crew" med Ice-T och Snoop Dogg är ju bara......ja just det.

 

Går bra så fort det är några filmer du tycker är bra, men kolla tidigare i tråden så nämns både Titanic och Steven speilberg filmer. Varför har du inte ens yttrat dig något om det eller?

 

Sen är denna tråd ganska så subjektiv så jag ser inte alls varför du ens ska kommentera vad jag tycker. Du vill inte att jag ska starta en diskussion, men du startar en själv nästan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Går bra så fort det är några filmer du tycker är bra, men kolla tidigare i tråden så nämns både Titanic och Steven speilberg filmer. Varför har du inte ens yttrat dig något om det eller?

 

Sen är denna tråd ganska så subjektiv så jag ser inte alls varför du ens ska kommentera vad jag tycker. Du vill inte att jag ska starta en diskussion, men du startar en själv nästan?

 

Andas....

 

När har jag sagt att jag inte vill att du ska starta en diskussion? Notera smilegubben i första meningen i mitt förra inlägg.......

 

Och jag yttrar mig när jag känner för att yttra mig, många har påpekat flera val av filmer tidigare i tråden och då har det inte känts nödvändigt för mig också att hoppa in och försvara. Som t.ex Bad Taste och Contact.

 

Men kan ju passa på nu att säga till Leviant som tycker att Eternal sunshine of the spotless mind är en av de sämsta....Jag håller verkligen inte med, se filmen igen, den är lååångt ifrån dålig. Snarare Jim Carrey's bästa film. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Andas....

 

När har jag sagt att jag inte vill att du ska starta en diskussion? Notera smilegubben i första meningen i mitt förra inlägg.......

 

Och jag yttrar mig när jag känner för att yttra mig, många har påpekat flera val av filmer tidigare i tråden och då har det inte känts nödvändigt för mig också att hoppa in och försvara. Som t.ex Bad Taste och Contact.

 

Men kan ju passa på nu att säga till Leviant som tycker att Eternal sunshine of the spotless mind är en av de sämsta....Jag håller verkligen inte med, se filmen igen, den är lååångt ifrån dålig. Snarare Jim Carrey's bästa film. :)

 

Sen är det lite nedvärderande att du ser mina diskussioner som tjaffs. Men det är inget jag vill utveckla något i. Tråkigt att du tycker det iaf.

 

Ja, men det känns inte bara LITE konstigt att du citerade just mig av alla då. Kanske beror på lite att vi inte delar samma syn på vissa filmer, och att du nu ser mina diskussioner som tjaffs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Anna_Dea!

 

Du får skylla dig själv om du sticker ut hakan på detta sätt. Om någon hade haft mage att påstå att BLADE RUNNER eller APOCALYPSE NOW var de sämsta filmer som de hade sätt (sådana troll existerar säkert) hade jag inte varit nådig ;)

 

För övrigt håller jag med Nemo helt i det han säger. Är det något jag har har svårt för så är det ytterligheter och ett obalanserat synsätt. Jag skulle ju aldrig påstå att TITANIC var den sämsta filmen genom tiderna, för det tycker jag faktiskt inte. Även om den inte är bra så är den långt ifrån den sämsta genom tiderna. Den är ju åtminstone intressant som ett historiskt reenactment.

 

Om du vill bli tagen på allvar i fortsättningen får du visa lite mer av ett sansat synsätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tittade igenom tråden igen och hittade ännu ett häpnadsväckande påstående:

 

Hm. Kom på att jag måste nämna allt Ingmar Bergman degisserat.

Teater ska framföras på scen, inte dumburken.

Sjunde Inseglet är dock lite kul, men i övrigt.....

 

Kom igen nu Christian! Du kan inte mena allvar! Jag tar det som att du driver med oss...

 

Vart hade svensk film varit överhuvudtaget utan Bergman? Vad hade film överhuvudtaget varit någonstans idag utan Bergman?

 

Jag håller med dig till viss del att det kan vara lite tröttsamt emellanåt att se teatraliskt spel i filmer, men med Bergman så blir det stilistiskt. Han är den ende som kommer undan med det, även om det är det enda jag kan invända mot i hans filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen är det lite nedvärderande att du ser mina diskussioner som tjaffs. Men det är inget jag vill utveckla något i. Tråkigt att du tycker det iaf.

Ännu en gång, notera smilegubben i ovanstående inlägg....

 

Ja, men det känns inte bara LITE konstigt att du citerade just mig av alla då. Kanske beror på lite att vi inte delar samma syn på vissa filmer, och att du nu ser mina diskussioner som tjaffs.

Men snälla......

Du kommer här och påstår att bl.a Pulp Fiction är den sämsta filmen som någonsin gjorts. Klart jag reagerar. Tidigare när bra filmer blivit trashade har jag inte sagt något för att:

 

1# Någon annan har redan påpekat det och jag har tyckt att jag inte behövt lägga till något mer.

 

2# Jag har inte själv sett filmen i fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom igen nu Christian! Du kan inte mena allvar! Jag tar det som att du driver med oss...

 

Vart hade svensk film varit överhuvudtaget utan Bergman? Vad hade film överhuvudtaget varit någonstans idag utan Bergman?

Nej, jag är fullständigt uppriktig.

Annars, en bra fråga! Jag tål inte hans filmer, men jag har stor respekt för honom som yrkesman & jag kan till viss del förstå varför vissa gillar hans filmer genuint.

Jag däremot mår illa av hans filmer eftersom jag tycker dom är överspelade, tråkiga & på tok för polerade. Att han enligt källor är som han är att jobba med lägger jag mig inte i så länge jag inte gör det själv.

 

Vad hade Sveriges, & till viss del andra länders, filmer varit utan Begman?

Det går att diskutera, enligt vissa så har han influerat allt, enligt andra inget speciellt alls. Jag skulle påstå att sanningen ligger någonstans på vägen.

Frågan för mig är inte vad världen hade varit utan honom alls, utan hur mycket lyckligare jag blir av att slippa se hans filmer, undantaget Sjunde Inseglet :-)

 

Steven Fiskmås är dålig på så många plan så min avsky för hans filmer tänker jag inte försvara, samma sak med Highlander 4 & Scanners 3, men vad gäller Bergman, 21 Grams & Titanic så är det mina högst personliga åsikter att jag verkligen inte gillar dom för att dom inte ger mig något förutom akut allergi.

Dom är alla gedigna hantverk av folk som vet vad dom gör, men exempelvis Titanic är enligt min fasta åsikt så sentimental & sötsliskig att jag blir fysiskt illamående av den.

 

Rent objektivt kan en film som är ett fullständigt värdelöst hantverk vara ett mästerverk rent underhållningsmässigt (Toxic Avenger & Plan 9 From Outher Space för att nämna några), medans andra fruktansvärt välgjorda filmer hantverksmässigt sakna vad som behövs för att hålla intresset hos vissa (Titanic, Deer Hunter, Bergman generellt för att nämna några).

Deer Hunter är ett bra exempel. Jag är djupt imponerad av både skådespel som manus & regi....men det tog mig fyra försök att ta mig igenom den & jag kommer aldrig mer se den frivilligt igen.

Så för att ta det kortfattat:

Jag uppskattar vad Ingmar Bergman gjort för filmen, men jag tål inte hans filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror faktiskt ingemar bergman har påverkat svensk filmindustri på ett negativt sätt. Istället för att göra filmer folk vill se så har man gjort djupa filmer som ingen annan än regisörren fattar vad den vill säga.

 

Filmmagi är nått som är brist på med svenska filmer.

 

För att återgå till tråden måste jag säga

 

The devils rejects är bland det sämsta som gjorts. Ingen handling bara en orgie i våld och blod.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror faktiskt ingemar bergman har påverkat svensk filmindustri på ett negativt sätt. Istället för att göra filmer folk vill se så har man gjort djupa filmer som ingen annan än regisörren fattar vad den vill säga.

Ingemar Bergman är nog den mest sedde svenske regissören, så det håller inte att hans typ av filmer inte skulle vara kommersiellt gångbara. Bergman är inte svår; han har substans. Vilket fall som helst så har hans filmer haft en djup påverkan på svensk film och även till viss del internationellt, naturligtvis på gott och ont.

 

Filmmagi är nått som är brist på med svenska filmer.

Jag tycker att det finns betydligt mer filmmagi i Bergmans filmer från 50- och 60-talet än 98% av allt som har kommit från USA de senaste 10 åren.

 

The devils rejects är bland det sämsta som gjorts. Ingen handling bara en orgie i våld och blod.

 

Har bara sett sista 1/3 av denna film, men det jag såg imponerade starkt på mig. Ser fram emot att se resten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi ska väl ändå inte överdriva här...

 

Kanske en viss överdrift ;) Men å andra sidan så tillhör Bergman de internationellt riktigt stora regissörerna, tillsammans med namn som Tarkovskij, Fellini, Truffaut, Welles, Kubrick, Ford, Kurusawa och några till som tillsammans har varit ledande inom filmutvecklingen. Så i ljuset av detta har Bergman påverkat den internationella filmen inte så obetydligt, helt enkelt för att han tillhör den absoluta eliten.

 

Sedan får man tycka vad man vill om denna elit av regissörer, men ingen av dem platsar ens att nämnas på en sådan tråd som den här (tycker jag).

Länk till kommentar
Share on other sites

nä, naturligtvis inte... Även om jag tycker att många av de där namnen är snäppet större än vår egen stora filmare när det gäller inflytande av filmen i stort... Ford tex. Men smaken är ju som baken även om det luktar lite sensationsförsök av vissa sågningar:) Inget fel med det iofs, alla behöver sågas lite då och då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror faktiskt ingemar bergman har påverkat svensk filmindustri på ett negativt sätt. Istället för att göra filmer folk vill se så har man gjort djupa filmer som ingen annan än regisörren fattar vad den vill säga.

 

Filmmagi är nått som är brist på med svenska filmer.

 

För att återgå till tråden måste jag säga

 

The devils rejects är bland det sämsta som gjorts. Ingen handling bara en orgie i våld och blod.

 

Det är ju bra att folk här på forumet vet vad dom pratar om. Eller rättare sagt, det hade varit jättebra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet med film är att det inte är en vetenskap det är smak. Men många gånger får jag intrycket att en stor filmare tillslut blir något som alla bara antar.

 

"Klassisk är en bok alla berömmer men ingen läser" - Nån känd människa.

 

Kanske börjar bli off-topic men jag har funderat lite grann över det där fenomenet. Idag är det inte så många som tittar på Bergmans filmer man det är uppenbart att hans filmer under en tid sågs av många (Vi får använda Bergman här som typexempel men det är ju tillämpbart på många andra av de stora regissörerna).

 

Kan det vara så att publiken hade "bättre" smak förr än de har nu? Ville folk ha mera substans förr till skillnad från action och yta? Vad som är kommersiellt gångbart då är ju inte riktigt detsamma idag. Undrar hur bra Bergmans filmer hade sålt idag om han hade gjort dem ungefär med samma form och innehåll ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle aldrig säga att Bergman har gjort en "sämsta film"-film, eftersom han har jobbat ganska länge med film - sisådär fem sex år var det va? - och han lär ju ha snappat upp ett och annat om filmskapande.

 

Däremot så tycker jag att hur inflytelserik och innovativ grabben än må ha varit, så måste gamla fans respektera att i de yngre generationerna så är det nästan alltid fullständigt ointressant att se en Bergman-film. Jag har ingenting emot svart-vitt, så det är inte därför jag ogillar hans filmer, och jag har ingenting emot långa, litterära (teateraktiga om ni så vill) dialoger. Jag tycker helt enkelt att han gör ointressanta filmer som jag inte orkar ta mig tid att förstå.

 

Anyhoo, mitt bidrag till den här tråden blir svenskdubbade versionen av samtliga Spy Kids filmer. My lord, vad får Robert att fortsätta punga ut barnfilmer egentligen? Barnen har många identitetslösa regissörer, Robert kan vi vuxna få för oss själva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Däremot så tycker jag att hur inflytelserik och innovativ grabben än må ha varit, så måste gamla fans respektera att i de yngre generationerna så är det nästan alltid fullständigt ointressant att se en Bergman-film.

 

Sant. Alla generationer har sina egna husgudar. Jag personligen har de flesta favoritfilmer från slutet av 70-talet och hela 80-talet. Det är dessa tider som har influerat mig mest. Bergman har jag upptäckt på senare år.

 

Men är man intresserad av att göra film så bör man studera mästarna, tycker jag. Observera att jag skrev "bör", inte "skall". Mina filmmanus har hittills inte så mycket Bergmansk touch över sig...snarare George A. Romeransk och John Carpenteristisk :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Föredrar hellre filmer med mindre dialog. Där man låter bilderna stå för berättande och dialogen bara är en nödvändighet.

 

Micheal Mann

Sergio Leone

Ridley Scott

 

Sen kan det vara så att den yngre publiken är kräsnare

1. Därför det finns betydligt mer film idag än vad det fanns förr.

2. Filmtekniken blir bättre, Rädda menige ryan gjorde alla andra krigsfilmer lite lama t.ex.

3. Det är ytterst få filmer som klarar tidens gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

2. Filmtekniken blir bättre, Rädda menige ryan gjorde alla andra krigsfilmer lite lama t.ex.

 

Gjorde "Rädda menige Ryan" filmer som "Apocalypse now", "Full metal Jacket", "Deer Hunter" (jag kallar det för krigsfilm :)) och "Das Boot" med flera lama?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...