Gå till innehåll

Kamera som klarar kyla?


Adam88

Recommended Posts

Hej!

 

Jag undrar om det är någon som vet om vilka bra kameror det finns som tål att filma i minusgradig vinterkyla...

 

Ska spela in en film i januari (då det brukar vara riktigt kallt) och då krävs en kamera som just tål denna kyla.

 

Var finns de? Vilka är de?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren!

De kan definitivt hjälpa...

Om det är någon mer som har något bra tips eller så, så skriv! :)

 

 

[citat=arvid]Det är väl närmast batteriet som inte klarar kylan så bra.

Alltså - håll batteriet varmt![/citat]

 

Hur säker är du på det Arvid?

Vad jag förstått så är det liksom "substanserna" i linsen som inte klarar kylan eller nåt...

Kanse är både och?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog inte använda kameran om det skulle närma sig 10 minusgrader. Har filmat i 20 minusgrader utan problem. Men har hört av en annan som gjorde det och paja hela kameran.

Enda tillfället jag kan tänka mig filma i sträng kyla är nog i skidbacken med en billig semesterkamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte använda??!!

Hur ska man då göra då om man ska ha en utomhusscen som utspelar sig på vintern och man har bestämmt datum för hela produktionen med de skådespelarna som man ska regissera?

Bara för att det blir lite minus, och aftonbladet skriver att det ska bli ovanligt kallt i januari. Hur gör de i "riktiga" filmer. Jag menar det är ju inte alla som bygger upp en studio eller använder låtsassnö.

Skådespelare kostar mer ju fler olika inspelningstillfällen man har, då ska inte lite kyla hindra mig. ;) :)

Länk till kommentar
Share on other sites

För det mesta använder man ju filmkameror, de tål mer kyla än videokameror. Men 20 minusgrader är i alla fall inget jag rekomenderar att filma i. Sen misstänker jag att de som har större budget och använder video ändå kör i sträng kyla. Då har de nog också råd med en eventuell reparation av kameran eller en ny kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]Varför inte läsa artiklarna jag länkade till? De besvarar ju dina frågor...

 

/Jakob[/citat]

 

 

Jag ska läsa dem, möjligt att alla svar finns där.

Har bara inte hunnit än då jag har mycket att göra, men jag ska ta mig tid till helgen i alla fall...

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har lite svårt att förstå vad som står på länkarna som nämnts eller varför det skulle vara dumt att ta ut kameran i kyla.

 

Det enda matrial jag känner till som skulle ha någon magiskt temperaturgräns vid noll grader celcius att ta hänsyn till är vanligt sötvatten. Det jag skulle se som besvärande faktor med elektronikprylar är att ta ut en rumstemperad kamera ut i -22 grader, är helt enkelt kondenseringen på optik och lite annat. Alla med glasögon vet vad jag pratar om. I min bil sitter avancerad bilelektonik och en kanske inte så dyr stereoanläggning med tillhörande högtalare. Denna elektronik slås hänsynslöst på när jag vrider om nyckeln i minus 27 grader och plötsligt hör jag Mix Megapol ur en bokstavligt djupfryst stereoanläggning. Råkar det sitta en CD i, så hör jag denna musiken istället. När jag leker fågelskådare om vintern sätter jag en bokstavligt talat djupfryst kikare mot ögonen utan större problem än att jag fryser.

 

Batteriers prestanda sjunker med temperaturen är också välkänt. Eventellt kan jag tänka mig att smörjmedel kan vara vattenbaserade, men det verkar ju dumt. Att allt lägre temperaturer gör prylar mindre funktionsdugliga kan jag gå med på, men nästan alla apprater jag äger har temperaturområderna tryckta i manualen, för både arbetstemperatur och för förvaring. Varför inte börja att titta där? Står det att kameran inte skall opereras under -20 så går det utmärkt i -10. Antagligen rekomenderas inte hastiga temperaturväxlingar, tex snabbtining. (att lägga isig kamera nära braskaminen)

 

Edit: Jag kunde inte stilla min eviga nyfikenhet och ringde sony och låtsades vara spekulant på en kamera. Sonys rekomendation är att man skall låta kamerans temperatur växla långsamt. Man skulle unvika extrema temperaturer och den övre gränsen är specificerad till 60 grader celcius. Någon nedre gräns hade de inte på sony, men 25-30 under nollan är inga problem förutom att batterierna tappar prestanda. Däremot är kondensering alltid ett problem och när man kommer in igen skall man inte filma inne föränn kameran nått rumstemperatur. Helst skall kameran nå rumstemperatur i sin väska för minimera kondensering. På Sony var de mer ängsliga över tropiska miljöer, men deras produkter skall klara det med, med viss reservation för just fukten.

 

Själv funderar jag över om artiklarna som hänvisats till är skrivna av amerikaner bosatta i californa eller florida som har noll erfarenhet av snöklimat :-/

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag har lite svårt att förstå vad som står på länkarna som nämnts eller varför det skulle vara dumt att ta ut kameran i kyla. [/citat]

 

Artiklarna säger inte att det är dumt att ta ut kameran i kyla, men att man tjänar på att hålla kameran varm och att undvika snabba temperaturväxlingar. Vad som också nämns är risken att smörjmedlen fungerar sämre vid kyla och att man därför riskerar att ha sönder kameran i värsta fall.

 

Frågan handlar ju egentligen inte om hur väl elektronik klarar kyla, utan hur väl de rörliga delarna gör det, som zoomen.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]...smörjmedlen fungerar sämre vid kyla...[/citat] Smörjmedlen slutar ju inte fungera vid en viss temperatur. Smörjmedel kan bli stelare och stelare vid extremt låga temperaturer, men den temperaturen kan vara väldigt låg. Gränsen ligger inte vid noll grader. Det kan vara vid plus tio grader, det kan också vara minus 35 grader. Vanlig engradig motorolja för sommarbruk är fortfarande flytande när den ligger i glassdisken. Jag envisas med att det är endast vatten som har en "magisk gräns" vid noll grader som då fryser om det inte är tex blandat med glykol. Ren glykol fryser vid -13 medan 60%tig inblandning av glykol i vatten fryser vi minus 47 grader. Blandar man alkohol i vatten så fryser den som kallast vid -24 grader. Vilka temperaturer som gäller för olika smörjmedel kan jag tyvärr inte, men många har bra lägre frystemperaturer än vatten i alla fall. Så 10 minus-grader behöver inte vara så särkillt extremt kallt. Vanligt vaselin tex ser precis likadan ut i burken när det är 10 grader kallt, som när det är nollgradigt. Men ser rätt konstig ut vid plus 60 grader. Jag frågade Sony om mekaniken också och där fans inga problem enligt dem. De var bara oroliga för kondensering, vad det gäller deras egna produkter. Men står det i manualen att en pryl inte tål minusgrader så är det det som gäller.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Gränsen ligger inte vid noll grader. Det kan vara vid plus tio grader, det kan också vara minus 35 grader.[/citat]

 

Jag tror verkligen inte heller att gränsen ligger vid noll grader, men exempelvis mitt vätskedämpade stativ tål inte temperaturer under -20, så någonstans tror jag att även en kamera kan ta skada. Jag påstår inte att detta gäller alla kameror på något sätt, men om man vill undvika att skada sin kamera kan det vara bra att vara försiktig.

 

Jag är inte lika tekniskt bevandrad som du, men jag har läst om flera filminspelningar där man haft problem med filmkamerorna (alltså riktiga filmkameror, inte video) pga kyla, så något elektroniskt problem rör det sig inte om.

 

[citat=gorse]Men står det i manualen att en pryl inte tål minusgrader så är det det som gäller.[/citat]

 

Fast det tror inte jag. Jag tror att nästan alla kameror som enligt manualen inte tål minusgrader gör det ändå. Det är liksom det som är grejen med de där artiklarna jag länkade till. Tydligen skriver flera tillverkare i manualen att kameran inte fungerar vid minusgrader, men enligt artikelförfattarna är det helt enkelt inte sant. Man vinner dock fortfarande på att hålla kameran någorlunda varm.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror jag fattar vad du menar. Ja, du har en poäng där med att det kanske går att tänja på gränserna, men att man skall vara försiktig. Om det finns prylar med vatten i, så är det nog nollgrader som gäller annars går det med kallare väder. Man skickar ju kameror till månen ju.

Länk till kommentar
Share on other sites

men om era kameror är så jätte dyra så har ni förståss även en försäkring på dem?

 

eller?

 

För då är det inget problem, om mot all förmodan det skulle skita sig så projsar Skandia/If/nisses insureance skadan...

 

de som möjligen kan ah problem är super8 kameraanvändare, då det inte har sålts en enda ny kamera med garanti eller försäkring de senaste 20 åren.

 

Chris

 

BTW.

Min astillbilds kameror fungerar utmärkt vid extrem minus, men man ska komma ihåg att alla smörjmerdel inte klarar hur låga temperaturer som helst, de blir segare och segare då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Slink in på NASA:s hemsida http://www.nasa.gov och kolla om de har någon info om att använda kameror i kalla miljöer. För som någon klok sa "Man skickar ju kameror till månen ju" så borde NASA ha en del info om kameror i kalla miljöer.

 

Man kan ju också kolla med dem som jobbar i Arktis och Antarktis. T.ex. Polarforskningsinsitutet http://www.polar.se. Maila dem och hör efter. Kostar ju inget att fråga dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu mailat polarforksarna och hoppas på ett svar...

Mailade också smhi för att kolla om de vet lite närmare hur vädret i januari ska bli redan nu...

 

Tänkte på en sak, hur kallt brukar det egentligen bli i Sverige en vanlig vinter? Kan det bli upp till 20 minusgrader?? hmm.

 

Jag vet inte, jag går väl i ett slags ide i vintertid så jag aldrig kommer ihåg hur kallt det varit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ringde Sony, helt slumpmässigt, och de sa att -15 -20 grader räknar de inte som extremtemperatur för deras produkter så länge man inte utsätter grejorna för häftiga temperaturväxlingar. Vad som gäller för just era kameror vet jag inte.

 

I östergötland kan det vid enstaka tillfällen droppa ner till -22 nånting som värst men oftast håller det sig kring -5 till -8 grader. Om det inte är runt nollan. Förra året var det -21 vid ett enda tillfälle om jag minns rätt och det varade i 5-6 dagar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...