Gå till innehåll

7d


Johan1983

Recommended Posts

Beror lite på hur man filmar tycker jag. Men ja, köper du en 7D måste du köpa optik av passande kaliber. Du måste lösa ljudupptagningen. Dör bör med fördel köpa rigg för att kunna filma med den handhållet, focus-puller på det kanske... osv.

 

Det är ett litet annat tänk utrustningmässigt. Sen som jag sa så är det en annan grej att filma med den då allt är mer eller mindre manuellt.

Själv gillar jag ju möjlighet till fullautomatik när omständigheterna kräver det, men det beror lite på vad man filmar som sagt.

Glöm inte arbetsflödet med H264-filer där du bör/måste konvertera till ett lättare filformat för att kunna redigera smidigt.

Behärskar man allt det då kommer det blir kanonresultat.. canonresultat..? ...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är ju det som jag undrar. Om jag kommer att kunna vara nöjd med det dagliga användandet till mina kommande uppdrag.

Jag får fundera vidare, kanske låna kameran någonstans i några dagar och känna på det lite.

 

 

Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror lite på hur man filmar tycker jag. Men ja, köper du en 7D måste du köpa optik av passande kaliber. Du måste lösa ljudupptagningen. Dör bör med fördel köpa rigg för att kunna filma med den handhållet, focus-puller på det kanske... osv.

 

Det är ett litet annat tänk utrustningmässigt. Sen som jag sa så är det en annan grej att filma med den då allt är mer eller mindre manuellt.

Själv gillar jag ju möjlighet till fullautomatik när omständigheterna kräver det, men det beror lite på vad man filmar som sagt.

Glöm inte arbetsflödet med H264-filer där du bör/måste konvertera till ett lättare filformat för att kunna redigera smidigt.

Behärskar man allt det då kommer det blir kanonresultat.. canonresultat..? ...

 

Jag måste säga att jag tog mina 7D videofiler direkt in i vegas och arbetade med dem, stötte inte på några som helst problem. Fast det kanske blir det senare med fler filer, så vilket program kan rekommenderas till fil konvertering?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet att det finns en rad aspekter om varför, kvalitet osv. kring denna fråga...

men av förekommen anledning undrar jag om någon här på forumet vet om det finns adaptrar för att montera objektiv med B4-bajonett på en EOS 7D ?

 

 

Rodge

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det bättre att investera i en canon 7d istället för att köpa en annan kamera och köra 35 mm adapter på den ?

 

Lite den funderingen har jag också. Men nu ska jag iaf köpa en 35mm adapter, då jag redan har en kamera.

 

Sen tycker jag att filma med en D-SLR kamera har sina begränsningar. Dels måste man ju ta ljudet separat om man vill ha bra ljud, det måste man iofs kanske på en billigare videokamera också. Men sen verkar hela kameran kräva att man har ngn rigg att ha den på, för annars blir det för skakigt. Fast det måste man ju å andra sidan ha med en 35mm adapter också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen tycker jag att filma med en D-SLR kamera har sina begränsningar. Dels måste man ju ta ljudet separat om man vill ha bra ljud, det måste man iofs kanske på en billigare videokamera också. Men sen verkar hela kameran kräva att man har ngn rigg att ha den på, för annars blir det för skakigt. Fast det måste man ju å andra sidan ha med en 35mm adapter också.

 

Jaa, fast vi tar jämt ljudet separat så på den punkten så blir det inte så stor skillnad. Men det där med riggen är lite jobbigt. Men vad kommer hålla bäst i längden?

 

Kan tillägga att jag inte har någon kamera vilket innebär att det blir kamera+35 mm adapter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det enbart är för att stabilisera småskakningar som i kombination med den rullande slutaren ser förj*vligt ut så behöver inte "riggen" vara mer avancerad än en bräda som du lägger på axeln och som har handtag längst fram och motvikt längst bak, eller kanske ett vanligt stativ som du håller stadigt upp mot kroppen bara. Allt som stabiliserar går bra.

 

Om du har en ordentlig kamera och planerar köpa en ordentlig, serietillverkad adapter så är det antagligen bättre på många sätt, då du får just en ordentlig videokamera som har det en videokamera ska ha. Ljud (XLR), ND-filter, vinklingsbar display och sökare, m.m. Nackdelen är att den inte klarar sig lika bra i dåliga ljusförhållanden lika bra som en DSLR.

 

Om du jämför en DSLR med exempelvis en Canon HV20/30/40 och en hemmagjord adapter så vinner en DSLR enligt mina erfarenheter. Adaptern behövde ändå en "rigg" som stöd för adaptern så att den inte slet på kamerans gängor. Det jobbigaste med en liten kamera som har ringa inställningsmöjligheter + en adapter är kalibreringen som måste ske varje gång man filmar så att man är säker på att man inte ser mattskivans kanter i bild och att fokusen ligger rätt på mattskivan. Man kan ju ha stött till adaptern, zoomreglaget eller fokushjulet utan att veta om det. På en kamera i HV-serien är det även lite knöligt att få den bländare och slutare man är ute efter varje gång man slår på kameran. På Canon 5D/7D kan dessa sparas tillsammans med alla andra inställningar så att man exempelvis har rätt slutartid direkt när kameran slås på.

 

Det bör även tilläggas att jag är en sån som nu mer föredrar en kamera som består av 1 huvudsaklig del istället för två ihopskruvade. Det känns bara mer stabilt och som om färre saker kan gå fel. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har filmat i ett flertal produktioner med min 7D. Den har varit handhållen, på tripod, monopod, camera slider och steady. Behandlar den som en filmkamera och sköter alltid ljudet med separat recorder. Ett arbetssätt som man snabbt vänjer sig vid.

 

Det är väldigt få saker den inte funkar till. Men jag var b-foto vid en inspelning och a-foto var inte van med att hantera en HDSLR så bilderna blev väldigt skakiga när han höll i kameran.

 

Lär man sig bara de få begränsningarna är det en kanonkamera och minst lika bra som en pro video kamera i de flesta fall. Framförallt är det lite mek med kameran när man väl är igång. Man jobbar extremt snabbt och får många kreativa vinklar.

 

Har hittat en favoritkombination med objektiv.

 

16mm för vida bilder

35-85mm för hel/halv/närbild

100-135mm makro för extrema närbilder

 

Fader-ND på objektivet när jag är utomhus eller har mycket ljussättning och annars bara använda ISO som gain för rätt exponering. Alltid 1/50s och bländare från F1.2-2.8.

ISO väldigt sällan över 800 vilket man kan behöva dra upp till om man har 2.8 objektiv.

 

Brukar spela in ljud både med separat recorder och i kameran för att lättare kunna synka i redigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag pratade med en snubbe som skulle börja hyra ut Canon 7D med tillbehör som rail system, follow focus, shoulder support, LCD, viewfinder, matte box och flera objektiv.

 

Hyra ett sådant paket skulle ligga runt 3000Kr per vecka sa han.

 

Det låter ju väldigt bra. Är det värt de eller tycker ni man ska satsa på något annat för de pengarna i stället? Jag söker utrustning till musikvideo och spelfilms produktioner.

 

Vad hade ni valt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har denna några nackdelar mot GH1?

 

För den ligger ju inte så mycket högre i pris, så varför skulle jag välja en GH1 isället? Om man räknar bort det ekonomiska då. Är det någon som föredrar GH1 som jag var säker på att jag skulle köpa, nu blir jag osäker.

GH1 har vridbar display, användbar autofokus i videoläget och ingen längdbegränsning på inspelning, vilket gör den lite mer lik en videokamera att jobba med. Jag lade pengarna på 7D av andra anledningar: Större sensor (kortare skärpedjup och billigare vidvinklar), bättre stillbildskamera, videoutgång som möjliggör monitorering av bilden samtidigt som kameran spelar in, samt en codec som inte bryter ihop vid medelsnabba rörelser som GH1 kan göra.
Länk till kommentar
Share on other sites

Jo. Det som verkar vara den bästa fördelen med 7D är väl det här med Jelly och liknande + komprimeringen och valbara fps. Är jvligt rädd för det här med Jelly och skit då jag säkert kommer skjuta handhållet + dokumentärt. Men samtidigt kanske det inte märks så mycket som petiga "fantaster" märker det. Dvs Average Joe (jag och min publik) kanske inte uppfattar det så extremt?

 

Dock har GH1 fördelar mot 7D och med tanke på priset så borde ju ändå 7D kunnat ta tll sig dessa. Men som sagt, som "amatör" med viljan att "lära sig" verkar ju ändå GH1 vara mer lättarbetad (Vridbar display t.ex.) Dock hade jag velat köpa bara GH1 huset och kört adapter + egnha objektiv med en gång.

 

En snabb OT fråga också, om ett Canon-objektiv är Xmm och ger ett visst DoF, hur blir det om det objetivet via adapter sätts på Gh1. Blir det dubbelt så långt DoF då eller?

 

Och att koppla in en monitor i 7D gör väl ändå att man måste välja mellan bild i den eller i LCD-displayen va? Dvs fotografen kan inte ha bild i LCD-displayen medan regi/Scripta tittar på monitor. Om så är fallet så är det ju inte alltid optimalt mot att ha en vridbar display på GH1. Men kan ha fel med hur monitoranvändandet funkar till 7D.

 

Men det är fan ett svårt val. 7D har sina fördelar, samtidigt nackdelar och ett högre pris. Samtidigt lägger man hur som ut så mycket pengar att man inte vill göra fel val.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är jvligt rädd för det här med Jelly och skit då jag säkert kommer skjuta handhållet + dokumentärt.
Båda har det. Somliga säger att GH1 är lite bättre. 7D är i alla fall lite bättre än 5D. Var inte rädd. Bara en sån grej som att sätta kameran på ett stativ och hålla i stativet istället för kameran hjälper otroligt mycket då det eliminerar de små ryckiga skakningarna som tillsammans med jello annars har en ful effekt.

 

En snabb OT fråga också, om ett Canon-objektiv är Xmm och ger ett visst DoF, hur blir det om det objetivet via adapter sätts på Gh1. Blir det dubbelt så långt DoF då eller?
Du får en förstoringsfaktor eftersom sensorn är mindre. Delar av bilden hamnar utanför sensorn. Exempelvis blir 50mm som 80mm på en 7D (1,6x förstoringsfaktor) och som 100mm på en GH1 (2x förstoringsfaktor). Jag går ut på djupt vatten här och påstår att DOF blir detsamma, men det blir också mer tele så det är inte så konstigt.

 

Och att koppla in en monitor i 7D gör väl ändå att man måste välja mellan bild i den eller i LCD-displayen va? Dvs fotografen kan inte ha bild i LCD-displayen medan regi/Scripta tittar på monitor. Om så är fallet så är det ju inte alltid optimalt mot att ha en vridbar display på GH1. Men kan ha fel med hur monitoranvändandet funkar till 7D.
Tror det är som du säger, 7D visar bara på en display åt gången. Vill man ha samtidig monitorering på extern display så är inte ens GH1 ett alternativ, om man inte köper eller bygger en videotapp till sökaren vill säga. GH1 kan i alla fall spela upp klippen på en extern monitor efter inspelning.
Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en del klipp filmade med 7D och som vi alla vet så blir det väldigt hackigt i redigeringen. Har provat att installera Avids codec och konvertera med MPEG Streamclip till (mov) 1080p/25 DNXHD 185 10 bitar...

 

Men det är fortfarande lika hackigt i redigeringen!

 

Jag kör Premiere Pro CS4 på PC, dubbla Xeon Quad och 16 GB ram.

 

Någon som har nåt tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...