Gå till innehåll

Bra videokamera för 10 000?


woskar

Recommended Posts

Nu är det dags att köpa en ny videokamera. Min gamla kamera köpte jag ganska billigt för 5 år sedan och går knappt att filma med längre.

 

Nu har jag lagt undan lite pengar i några månader, och fick ihop 10 000 som jag tänkte lägga på en videokamera. Frågan är vilken kamera jag ska välja. Det finns hur många modeller som helst. Jag gillar Panasonics HDC-TM300 och deras idé med fokusringen. Dock känns kameran för dyr, och det där med touchscreen tycker jag är helt onödigt.

 

Finns det verkligen ingen bra och prisvärd videokamera för ca 10 000?

Känns som att alla videokameror under 20 000 ska vara så små som möjligt och byggda för semesterfilmning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns som att alla videokameror under 20 000 ska vara så små som möjligt och byggda för semesterfilmning.

 

 

Pftja... resonerade lika dant... tills jag insåg att det blir ganska stort och otympligt ändå...

 

Här har du en Hv30 som knappast är fullt kittad t ex. Jag använder inte ens en separat LCD o tycker det blir ganska jobbigt utan stativ... ;P

 

http://photos-b.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v295/184/84/502776220/n502776220_1599321_2598.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, jo för stor kanske den inte ska vara =)

 

Som det ser ut så blir det nog en Canon HV40, vilket kanske är ett väldigt vanligt val. Men det känns bäst så just nu faktiskt. Det som irriterar mig en del är att man inte kan få den för under 9500 kr. Samma sak gäller HV30 som för några månader sedan var ganska mycket billigare.

 

Men ja, jag vet faktiskt inte vad som blir bäst. Är HV40 verkligen värd 10 000 kr?

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, jo för stor kanske den inte ska vara =)

 

Som det ser ut så blir det nog en Canon HV40, vilket kanske är ett väldigt vanligt val. Men det känns bäst så just nu faktiskt. Det som irriterar mig en del är att man inte kan få den för under 9500 kr. Samma sak gäller HV30 som för några månader sedan var ganska mycket billigare.

 

Men ja, jag vet faktiskt inte vad som blir bäst. Är HV40 verkligen värd 10 000 kr?

 

Jag använder en Canon HV20 själv. Det mesta är väldigt bra, dock är den optiska bildstabiliseringen dålig när kameran inte är monterad på stativ. Det verkar som den har Parkinson... Om detta gäller nyare modeller vet jag inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det blev en HV30. Köpte en 2 månader gammal kamera med garanti, för 7000 kr. Tyckte att det var helt ok pris med tanke på att den nästan var ny med ett extra batteri och låda med alla tillbehör. Så nu kan jag lägga lite pengar på kameraväska, extern mikrofon och sånt.

 

Så jag tror att jag är nöjd =).. Det är väl helt ok pris? Han ville först ha 9000 för den eftersom den var näst intill ny.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...