Gå till innehåll

Liten handcam som klarar mycket G


Stingray

Recommended Posts

Ja nog skulle jag tro Sony serie av PC kamerorna funkar bra, massa fallskärmshoppare som använder de och de är en hyffsat bra inbromsning iställe för gas. Sen handlar det ju bara om att kunna ställa slutare, shutter mm manuellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet att de är grymt snabba. Men för att uppnå 1g behöver man accelerera mer än 9 meter per sekundkvadrat. Bara det är mycket.

 

Omslagsbilden på Race Technology AP-22 Manualen säger följande (hitta på google):

 

1/4 mile: 11.02s 186mph 0.96G

 

Hyggliga prestanda ändå även om en riktigt snabb dragster kanske gör sexor? Ändå är inte G-kraften linjär (på långa vägar).

 

Nu har jag glömt rätt mycket hur man räknar på det. Hur som helst, 220 mph är ca 350 km/t, ganska nära.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle vilja säga att det precis är hårddiskar du skall ha. Men inte sådana där med talrikar som snurrar utan flach hårddiskar (utan några röliga delar).

 

Sedan skulle jag nog föreslå ett mekaniskt objektiv. Inte sådana där mordärna med ett elektriskt servo som håller skärpan utan ett mekaniskt som du ställer in i förväg och låser med en bred tejpbit.

 

Likaså skall det nog vara med elektronisk skaknings dämpning (bildstablisering), ej med optisk.

 

Med andra ord en videokamera utan rörliga delar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skaffa en pennkamera. Typ sådan här:

http://www.sports-camera.com/index.htm

Man kopplar den i videoingången till vilken DV kamera som helst och använder kameran som bandspelare (stoppas i ett säkert ställe inne i bilen). Vi hade en pennkamera fasttrejpad i en vinge på ett konstflygplan som körde akrobatflygning upptill 9G, och det var inga problem. Den tog dock störningar från radiotrafiken, men med bättre sladdar hade det kanske kunnat undvikas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet att de är grymt snabba. Men för att uppnå 1g behöver man accelerera mer än 9 meter per sekundkvadrat. Bara det är mycket.

 

Omslagsbilden på Race Technology AP-22 Manualen säger följande (hitta på google):

 

1/4 mile: 11.02s 186mph 0.96G

 

11 sekunder kör ju vilken bil som helst på... vi pratar om 6 sekundersbilar nu som gör 0-100 på 1.2 sek, och sluthastighet på 350 blås i bästa fall... :)

 

Ni kan se en av mina trailers här http://www.stingray.nu/trailer/nitroz06.wmv

 

Tommy

 

PS. Tack för alla funderingar, pennkamera har jag redan testat, tycker inte kvalitéen håller för tv prod.

Länk till kommentar
Share on other sites

G-påverkan är väl logaritmisk? Hm, 0-330 MPH på 4.5 sekunder borde bli en ungefär 44 m/s2 om jag appriximerar lite? Det är ungefär 4.5 G. Skapligt! Det är mer än rymdfärjan. Undrar vad carrierkatapulterna lägger iväg på?

 

Då spricker iden med att ha penkamera och kameran med på resan. G-kraften är ju lika överallt på bilen. Men kanske den kamera som var med på flyget kan vara intressant vad det är för märke?

 

Edit; de flesta av bilarna i trailern gör väl inte sex sekunder? Det lär väl gå en fem-sex tusen hästar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag prtade om top doorslammer, eller Pro Mod... dom du menar är Top Fuel och ligger på 6000 hkr drygt, dom gör 0-100 på under en sek, kör strippen på allt mellan 4.80 till 5-20 i bästa fall och en sluthastighet på 4-500 km/h

 

Världens snabbaste motorsport :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, då är en kamera som klarar 4 G mer än väl. G-påverkan är ju som sagt icke-linjär och omvänt logaritmisk. Allt långsammare än 10 sekundersbilar är normal tyngdkraft.

 

Undrar vad de säger om man skriver till Sony och frågar vilken model de rekomenderar? Du kan väl inte vara den enda som filmar fordon i rörelse. Man har ju sett klipp från folk som tappar medvetandet i flygplan? Förvisso kan man lätt tuppa av redan vid 1.5-2 G.

 

Från det ena till det andra, den här manicken åkte jag i Orlando. http://disneyworld.disney.go.com/wdw/parks/attractionDetail?id=MissionSPACEAttractionPage

Herrejävlar vilket drag. Snacka om ansiktslyftning (även om den blev kortvarig).

 

Edit: Google är kul.

Disney's Big Thunder Mountain Railroad 2.5 G

Disney's Rock-N-Roller Coaster, knappt 4.5 G under 6 sekunder

The Hulk roller coaster at Universal's Islands of Adventure, 4.5 G

Disney's Mission Space ride strax över 2 G i mer än 15 sekunder (två dödsfall so far) Att ansiktet bokstavligt talat smälter ner i nackstödet var alltså inte inbillning.

http://www.local6.com/2005/1129/5425532.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...