Gå till innehåll

3ccd under 10 000 :-?


Erfa

Recommended Posts

Hej!

 

Jag funderar på att köpa ny DV-kamera.

 

Funktioner jag letar efter:

3CCD (ett måste)

Hyfsad vidvinkel

Äkta 16:9 är ett plus.

DV ut/in

Allt man kan ställa in manuellt är mysigt.

 

Jag har spanat in mig på Panasonis NV-GS***-kameror, men jag är lite osäkra på vilka av dem som kan tänkas ha DV-in. Olika hemsidor påstår olika. Ett alternativ till DV-in skulle vara att använda DV-in på min gamla kamera (Sony DCR-TRV19E) för att föra tillbaka det färdigredigerade till bandet. Skulle det bli någon kvalitetsförsämrning då, eftersom den kameran är... eh... dålig?

 

Jag vill hellst hålla mig under 10 000 :-, men det kanske kan bli svårt. Några tips om Panasonics eller nån annan motsvarande modell?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

hej!

Mitt tips är att köpa en begagnad panasonic nv-gs400. Det är "samma" kamera som nv-gs500, men 400:an har mer manuella inställningar.

400:an har dv-in och dv-ut, anamorfisk widescreen (alltså inte svarta sträck i över- och underkant) då den rekommenderar jag.

 

Mvh Jonas

 

EDIT: jag har själv en nv-gs400 så jag kanske är partisk :P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Svullo]hej!

Mitt tips är att köpa en begagnad panasonic nv-gs400. Det är "samma" kamera som nv-gs500, men 400:an har mer manuella inställningar.

400:an har dv-in och dv-ut, anamorfisk widescreen (alltså inte svarta sträck i över- och underkant) då den rekommenderar jag.

 

Mvh Jonas

 

EDIT: jag har själv en nv-gs400 så jag kanske är partisk :P[/citat]

 

Jag plusar på för Jonas argument =) Mest för att det är Panasonic, och då måste det bara vara bra. Och lite för att jag själv började med en Nv-gs120 (den första 3ccd från panasonic om ja inte minns fel) Å nu leker jag DVX. så plus för att det är en panasonic =) manuella inställningar är ju skitbra för att vara en sån liten kamera

 

Edit: Äkta 16:9.. skulle inte det vara typ väldigt svindyrt i sammanhanget?

Min nv-gs120 har iaf både dv in/ut. då borde alla efter den modellen ha det oxå. däremot har den inte composite in :\.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trezpasser]Edit: Äkta 16:9.. skulle inte det vara typ väldigt svindyrt i sammanhanget?

Min nv-gs120 har iaf både dv in/ut. då borde alla efter den modellen ha det oxå. däremot har den inte composite in :\.[/citat]

 

Av dom nyaste modellerna, gs180, gs280 och gs500 så tror jag att det bara var 500:an som hade DV-in faktiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen][citat=trezpasser]Edit: Äkta 16:9.. skulle inte det vara typ väldigt svindyrt i sammanhanget?

Min nv-gs120 har iaf både dv in/ut. då borde alla efter den modellen ha det oxå. däremot har den inte composite in :\.[/citat]

 

Av dom nyaste modellerna, gs180, gs280 och gs500 så tror jag att det bara var 500:an som hade DV-in faktiskt.[/citat]

 

Så alla modeller har inte det alltså? det låter helt konstigt i mina öron, men jag har absolut inte läst på det så jag vet ju inte..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trezpasser][citat=Djungelsmurfen]Av dom nyaste modellerna, gs180, gs280 och gs500 så tror jag att det bara var 500:an som hade DV-in faktiskt.[/citat]

Så alla modeller har inte det alltså? det låter helt konstigt i mina öron, men jag har absolut inte läst på det så jag vet ju inte..[/citat]

Precis vad jag också tyckte, men det verkar som om Panasonic tyckte att det var onödigt eller nåt. :/

 

Hur som hellst, NV-GS400 låter faktiskt intressant. Jag har kikat på den förut och sett att den är rätt bra, men att den är utdaterad (eller vad det nu heter på svenska). Hittar jag nån begagnad kan det absolut vara ett alternativ.

 

Någon som har en Panasonic NV-GS500 som tycker att den är något att ha? Eller förslag på andra begagnade kameror (eller var man kan hitta dem, blocket & tradera tycks vara rätt tomma på sånt)?

 

Tack för alla svar hittils!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
[citat=trezpasser]Edit: Äkta 16:9.. skulle inte det vara typ väldigt svindyrt i sammanhanget?

Min nv-gs120 har iaf både dv in/ut. då borde alla efter den modellen ha det oxå. däremot har den inte composite in :\.[/citat]

 

Av dom nyaste modellerna, gs180, gs280 och gs500 så tror jag att det bara var 500:an som hade DV-in faktiskt.

300an har det också, stog så i instruktionsboken till min

allafall.. Dv in och ut i samma kontakt, vet inte hur det funkar går

även att använda usb2 vilket jag gör då jag inte har nån dv sladd :P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trezpasser][citat=Djungelsmurfen]Av dom nyaste modellerna, gs180, gs280 och gs500 så tror jag att det bara var 500:an som hade DV-in faktiskt.[/citat]

Så alla modeller har inte det alltså? det låter helt konstigt i mina öron, men jag har absolut inte läst på det så jag vet ju inte..[/citat]

Precis vad jag också tyckte, men det verkar som om Panasonic tyckte att det var onödigt eller nåt. :/

 

Hur som hellst, NV-GS400 låter faktiskt intressant. Jag har kikat på den förut och sett att den är rätt bra, men att den är utdaterad (eller vad det nu heter på svenska). Hittar jag nån begagnad kan det absolut vara ett alternativ.

 

Någon som har en Panasonic NV-GS500 som tycker att den är något att ha? Eller förslag på andra begagnade kameror (eller var man kan hitta dem, blocket & tradera tycks vara rätt tomma på sånt)?

 

Tack för alla svar hittils!

 

Jag har en Panasonic NV-GS 400 som är precis ett år gammal.

 

Jag hade tänkt att sälja den lite senare i höst, men om intresse finns så kan jag göra det nu.

 

Hör av dig om du har lust på "theswede (at) comhem.se"

 

Hans

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...