Gå till innehåll

MP3-(in)spelare till mygga


Aeetes

Recommended Posts

Hallå!

 

Jag har en audio-technica ATR3350 lavalier-mygga som jag använder för att komplettera röster med i live-teatersammanhang samt i dokumentärfilm. Jag har en zoom H2 med mic-ingång som de stackars "skådespelarna" får försöka få plats med i fickor etc. Men den är svår att gömma, eftersom den är lite för stor, särskilt med utstickande ljudkabel ipluggad.

 

Jag funderar på att köpa nån LITEN mp3-spelare med inspelningsfunktion och 3,5mm-ingång. Frågan är om det skulle funka? Jag menar - en del små mp3 spelare verkar ha endast line-ingång, eller funkar det med mic i en sån också? Eller blir signalen för svag? Jag vet inte riktigt vad en mic-ingång gör med ljudet, om den bara boostar det redan inkomna ljudet med samma resultat som om man skulle boosta ljudet från en lineingång i efterbearbetning ?

 

Nån som har ett förslag på mp3-spelare som skulle funka?

 

Säg inte trådlöst, för det har jag inte råd med...

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller siffror och spänning tycker jag själv det är en djungel men här är ungefär vad som är skillnaden mellan linjenivå och miknivå :)

(Siffrorna är tagna från första träffen på google så...kan inte garantera att dom stämmer :))

 

Vid linjenivå så finns det två varianter, "proffsprylar" som jobbar på +4dBu och konsumentprodukter som jobbar på -10dBv. Det rör sig om 1,23V och 0,316V. En miknivå ligger på c:a 2 mV, alltså 0.002V, alltså nån hundradel av linjenivå, behöver således förstärkas.

 

Om din mygga levererar miknivå, så kommer du inte höra den om du kopplar in den i nån inspelningspryl som behöver linjenivå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för informationen, vilken folkbildare du är!

 

Så, en mp3-spelare med micförstärkare på ingången är alltså ett måste...

Nån som har nåt tips?

 

Vad är tänkta att göra? spelar du in en skådespelare i taget eller är det till att förstärka upp dem till ett PA-ut till publik. Byter de mikrofonen mellan scener?

Zoom H2 är skysst men är den svår att ha i fickorna prova sätt den med bandage runt midjan eller magen! Är sladden ett problem är du tvungen att ha trådlöst eller sätta mikrofoneri tacket eller liknande. Försök hitta sponsorer till att hyra in grejer till eventuellt föreställningar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är tänkta att göra? spelar du in en skådespelare i taget eller är det till att förstärka upp dem till ett PA-ut till publik. Byter de mikrofonen mellan scener?

Zoom H2 är skysst men är den svår att ha i fickorna prova sätt den med bandage runt midjan eller magen! Är sladden ett problem är du tvungen att ha trådlöst eller sätta mikrofoneri tacket eller liknande. Försök hitta sponsorer till att hyra in grejer till eventuellt föreställningar!

 

Jag täcker främst upp det som är viktigast, fast jag oftast redan har allmänljud, för att inte missa viktigt tal etc. Jag kör alltså myggan på en person i taget, och eftersynkar ljudet OM JAG BEHÖVER. Det har visat sej vara bra...

Det handlar inte om att mica upp till publik, det är inte riktigt min grej! Ibland handlar det om att filma nån på håll utomhus, som talar... då är det svårt med andra micar...

Som dokumentärfilmare med nollbudget är man dessutom oftast själv och det är svårt att hitta sponsring.

Jag har testat att fästa zoomen runt midjan på olika sätt, men när jag ser de skitsmå mp3-spelarna med clip för att enkelt fästa på byxorna t ex, tänker jag bara att de skulle vara så väldigt mycket smidigare. Dessutom är det bra att samtidigt ha zoom-micen till allmänljud med de inbyggda micarna, som jag tycker är skitbra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en billig mygga (200 spänn) på teknikmagasinetsom drivs med ett litet AAA-batteri. Har provat den och den låter inte helt åt h-vete med tanke på prislappen. Den kan du mata direkt till en Line in i en MP3 spelare, t.ex Creative Zen Nano Plus

 

/KN

 

Det sitter faktiskt ett litet knappbatteri i den mygga jag har, så jag tror inte den kräver fantommatning på nåt vis. Så den kanske också funkar till ovanstående Creative?

Frågan är då om signalen blir så svag i en lineingång att det kommer brusa för mycket om man normaliserar det sen?

 

Min grundtanke är att ta så mycket ljud som möjligt, av så mycket som möjligt för att kunna vara mer kreativ i klippningen sen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Min grundtanke är att ta så mycket ljud som möjligt, av så mycket som möjligt för att kunna vara mer kreativ i klippningen sen...

 

Jag förstår hur du menar men oftast handlar det om att plocka upp ett specifikt ljud när man använder en mygga.

 

Du kanske ska prova att gömma zoomen istället nära ljudkällorna.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår hur du menar men oftast handlar det om att plocka upp ett specifikt ljud när man använder en mygga.

 

Du kanske ska prova att gömma zoomen istället nära ljudkällorna.

 

/KN

 

Jo, det är ju specifika ljud jag är ute efter, men ibland är det fler samtidigt, och en liten mygga är så bra att ha på en person man kanske följer genom ett folkvimmel i dokumentärsammanhang. Svårt att gömma zoomen i närheten då.. Men annars är det precis så jag använder den. En av de skitbra grejerna med den är att den kan plocka upp ljud åt 4 håll, så jag kan separera och välja ut delar efteråt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter till mig som du mer behöver en person med en som "boomar" ljudet till dig. Men tror inte heller att det är möjligt att skicka in en mikrofonsignal in till en linjeingång, du behöver en mikrofonförstärkare i mellan dem.

Det du bör göra är att köpa en begagnad sändare och mottagare för att skicka ljudet trådlöst, det kan tyckas mycket för din budget men ljudet kostar tyvärr också pengar. Det finns i sändare + motagare + mikrofon i ny pris för runt 3000 kr med säkert billigare begagnat.

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...