Gå till innehåll

Hur gör man skapligt ljud till film?


gorse

Recommended Posts

Att få saker att låta på film var ju bra mycket svårare än jag föreställde mig. Lite naivt stoppade jag en mic i datorn mic-ingång och satte igång att tala, skramla, knarra och andra ljud som jag trodde hörde hemma på film, animerad sådan var det tänkt. Så galet blev det kanske inte, men gämfört med min Wallace and Gromit-DVD blev mitt ljud rena katatrofen.

 

Ena sekunden styrde det över, för att nästa sekund vara för tyst. En vanlig mening var ju nästan helt omöjligt att tala in med någolunda gämn signalnivå. Andra ljudeffekter var nästan ännu mer omöjligt att få lagom ljudnivå, antingen för lågt eller för högt. Droppen var när jag utan svårighet kunde identifiera familjens telefon-ring-signaler, dörrklockan, diskmaskinen, barnens rop och lek, kattens jamande etc i bakgrunden. Jag kroknade och satte på teven istället. Rymdfärder i Vetenskapens värld blev mycket mer spännande än film. Men, vänta!! De på teve har ju gämn och fin ljudnivå över hela programet. Alla talar lika högt utan att jag behöver mickla med fjärrkontrollen. Och de hade en massa folk i bakgrunden som jammar runt.

 

Att det inte skulle bli så bra med en mick i datorn var kanske inte helt en överaskning för mig, men det måste vara något mer fundamentalt jag har missat. Det kan inte bara vara micken, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Svaret på varför dialogen i filmer håller jämn ljudnivå är kompression. Man kör alltså ljudet genom en kompressor. (det finns förmodligen enkla kompressorer i redigeringen eller i ljudprogrammet du använder)

Läs mer om kompression på musiksajter på nätet.

 

Ljudläggning är en konst. Det är minst lika komplicerat som att skapa musik. (Det är ju egentligen vad man gör - tonlös musik)

 

Jag antar att du gjorde ljud "live" till bilderna då, eller? Det sättet används faktiskt än i filmer - t.ex så finns det en hel del foleyarbeten i Sagan om Ringen. (Att göra ljudeffekter "live" medan man tittar på de rörliga bilderna kallas för "foley")

 

Hemma är det nog enklare att spela in en ljudeffekt i taget (eller använda ljud från ett ljudbibliotek - t.ex http://www.ljudo.com) och lägga in var för sig i redigeringsprogrammet. Se till så att ljudmätarna inte går upp i rött - då distar det ju.

 

Detta är inte lätt så du får nog "plugga" på lite. Det går att hitta info på nätet. Jag vet att det finns ljudskolor på svenska, ungefär som voodoofilms filmskola. Jag kommer just nu inte på var bara. Sök... på t.ex kompressor, skola, mastring, osv.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver nog en bättre mikrofon, och sen måste ju du som sagt lägga kompressor så du får jämn och fin nivå (detta gör man även på musik innan den ska på CD eller Vinyl.

Sen får du nog testa dig fram lite också tills du hittar ett sätt som funkar för dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, det finns viss orsak att folk specialliserar sig på ljudteknik :-)

Måste säga att jag tycker ljudet är nåt av det mest underskattade man kan hitta oftast i filmer. Inte sällan tycker jag när man är ute & ska ta ljud att man förväntas ställa sig nånstans & sen bara finnas där med boomen.

Att ta ljud är en konst i sig, & tar man det inte på allvar så blir det skit.

Detta givetvis inte riktat till dig Gorse, utan mer till folk som förväntas veta bättre.

Jäjä.

 

Om man återgår till volym & sånt, kompressor är trevligt att använda, men svårt om man inte vet vad man gör.

Bästa sättet att få ljudet att låta som man vill ha det är faktiskt att börja med att ställa om så mycket man kan manuellt. Är ett helt parti lågt, vilket inte är ovanligt, så höjer man det till referensnivån. jag brukar ha mellan -10 till -12 inledningsvis för den kontinuerliga nivån (kontra snabba peakar som inte påverkar overall-volymen alls).

Vice verca så får man givetvis sänka dom partier som går över gränsen.

Även enstaka ord & ljud som går för högt respektive lågt måste tas manuellt, men det kan man ta allteftersom man kommer dit.

Sen kan man ta itu med kompressorn, men man måste vara VÄLDIGT försiktig, till skilnad från i musik så får inte kompressorn under några omständigheter höras normalt sett. Givetvis går effekten av pumpande kompar att använda för att illustrera exempelvis undervattensljud & hörselskador exempelvis, men det är en annan sak :-)

Som jag sa så ska man ta det VÄLDIGT tranquile med kompressorn, vilket ofrånkomligen betyder att det kommer finnas en hel del peakar, så kallade transienter, kvar när man är klar. Dom kniper du med en bra limiter.

Med limitern är det inte lika kritiskt, till skilnad från kompressorn så är det jämförelsevis lätt att upptäcka när man gjort nåt fel utan att villa bort öronen.

Kompressorer kan nämligen vara väldigt förrädiska om man inte vet hur man ska handskas med dom.

Det viktiga är bara att inte lägga ribban så att den tar i talet för mycket, bara tar bort elaka ljudspikar som kan ställa till det i mixen.

Sen ska det vara råkkenråll! :-)

 

Men för att kunna få det bra över huvud taget så måste ljudet vara hanterat med respekt hela vägen från ljudkällan fram till den färdiga mixen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, det var ju lösenordet. Så jag behöver lite photoshop för ljud helt enkelt? Finns det någon mycket enkel och gratis mediainspelare med tillhörande editerare som kan rekomenderas? Så jag kan mixtra med nivåer och komprimering, så jag får lite känsla och handlag. Jag kan mycket väl mic:a med datorns mic-ingång tillsvidare, men sen får man kanske hitta på något annat. Det gäller att man lyckas göra en hygglig ljudupptagning redan från början.

Jag erinrar mig ett program i en artikel i elekronikvärlden där man recencerade ljudediteringsprogram för dem som ville sampla in vinylskivor till datorn. Eftersom det är allt annat än produktion utan jag bara känner mig för så behövs inga kvaliteer för ögonblicket, innan jag börjar köpa alla saker jag behöver.

 

 

 

 

Jag inser att det är en hel del jag inte kommer att klara själv utan måste leja bort det, men jag måste ju veta vad jag dillar om i alla fall. Som Cristiab redan nämnt är ju ljudet väldigt viktigt och det hörde jag ju direkt att det inte blev bra. Frågan är om inte ljudet är viktigare att få proffsigt innan man ger sig på färgkorrigering och annan bild-förstöring. Tusen tack igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...