Gå till innehåll

Hur har ni gjort miljöer och rum för lerfilm?


joli91

Recommended Posts

Anhool: Sorry hade glömt bort detta...By The way här är lite bilder.

 

Husen:

Gör jag av ganska stora kartonger (sko, makaroner, cornflakes, vinkartonger etc.)

Balsaträ använder jag till dörrar samt lister runt fönster. Nätet som är på balkongerna har jag köpt i en hobbyaffär i Majorna i GBG. Ett hett tips där jag hittade en jäkla massa användbara saker.

 

Detaljer på husen: Gjort tak genom att skära ut i hård kartong sedan häftat ihop det och sedan sprayat taket i svart. På taken har jag satt spikar som ser ut som antenner. Små runda vita tavelhängare som ser ut som någon form av fläkt.

Spryat på husen har jag också gjort för att få en mer skitig stil på husen samt smutsat ned utsidan på huset med hjälp av en kolpenna.

 

Gubbarna: Jag gör inte alla gubbar som på bilderna. utan jag kommer att göra 8 stycken med hjälp av mässingtråd och tyg till kläderna. resten av gubbarna är av lera och funkar mer som statister.

Jeans tyget finns på panduro och jag tycker det blev bra.

 

Om det är något ni undrar, så bara skriv så ska jag försöka att förklara.

Jag kan posta fler bilder på olika saker jag gjort som t.ex. olika saker som är utanför affärerna.

 

Vilken lera har du använt till gubbarna?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Jag håller på att inreda ett rum som jag ska ha i en lerfilm och jag tänkte att ni kunde visa något rum/miljö ni har gjort och berätta lite hur ni gick till väga.

Det beror på hur stor skala man arbetar i. Men om du använder dockskala så är det lätt att fixa möbler till sina filmer.

Själv så har jag en studio hemma där jag för tillfället gör en film mellan 10-30 min. Men jag gick till väga genom att ha ett stort bord med mindre skala och ett kulissbord med stor skala som mina figurer är i. Sen har jag ett annat bord där jag tillverkar mina figurer, min rekvisita etc etc. Men jag tycker du ska börja med 2st bord. Ett där du tillverkar allt, och ett där du animerar dina figurer!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror på hur stor skala man arbetar i. Men om du använder dockskala så är det lätt att fixa möbler till sina filmer.

Själv så har jag en studio hemma där jag för tillfället gör en film mellan 10-30 min. Men jag gick till väga genom att ha ett stort bord med mindre skala och ett kulissbord med stor skala som mina figurer är i. Sen har jag ett annat bord där jag tillverkar mina figurer, min rekvisita etc etc. Men jag tycker du ska börja med 2st bord. Ett där du tillverkar allt, och ett där du animerar dina figurer!

Kan du utveckla det där med borden lite?
Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är lite sugen på att veta vad ni använder för program till datorn för att smidigast animera.

Animation DV nämndes.

Jag antar att man har sin firewire kopplad till kameran å sköter alla grabs ifrån datorn? lite offtopic kanske, men är nyfiken. Riktigt fina arbeten ni ligger inne med! väldigt imponerad och numera något inspirerad också :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Min kommande lerfilm kommer att utspela sig lite på kvällen. Hur gör jag det så att det ser ut som kvällstid?

Jag har tänkt att hänga upp ett mörkt blått eller svart skynke och sedan använda mig av smålampor typ ljusslingor. Men jag kan ju inte släcka ned resten av rummet för då blir det kolsvart!

Någon som har en idé på hur man kan göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Min kommande lerfilm kommer att utspela sig lite på kvällen. Hur gör jag det så att det ser ut som kvällstid?

Jag har tänkt att hänga upp ett mörkt blått eller svart skynke och sedan använda mig av smålampor typ ljusslingor. Men jag kan ju inte släcka ned resten av rummet för då blir det kolsvart!

Någon som har en idé på hur man kan göra?

Ha lite svaga ljus på, sen sätter du ett blått filter på kameran och underexponerar alla bilder lite, om det behövs. Vet iofs inte vilken kamera du använder, men det är väl så man brukar fejka natt vid vanlig inspelning, har jag hört. Sen ett svart skynke i bakgrunden kan nog förstärka nattkänslan rätt mycket. En måne är ju inte fel heller, om du kan göra en och få med den i nån scen.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan ge ett exempel på hur vi gjorde på Blomkål & Morötter som jag tidigare lagt upp bilder ifrån. Vi hade ett ganska mjukt och inte för starkt ljus i rummet. Sen hade vi en starkare lampa som "måne" som fick lysa in genom fönstret. Sen exponerade vi efter de ljusaste partierna vilket gjorde omgivningen mörk men ändå så att man kunde få kvar vissa detaljer. (Vi hade ett blåfilter på "månen" och en svart bakgrund)

Natt1.jpg

Natt2.jpg

Nattscen.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, med exponera menas att du låter kameran ta in mer eller mindre ljus. Om du tänker dig en stillbildskamera: alla bilder du sett på långa billjus på vägar är från när man har låtit kameran exponera länge, dvs haft slutaren öppen länge. Eftersom kameran tar in mer ljus så blir bilderna ljusare och allt som rör sig blir suddigt och utdraget. Om man exponerar kortare så blir bilderna mörkare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...