Gå till innehåll

Nybörjar program


Hebron

Recommended Posts

Om man vill komma igång i samma stund man ställer frågan kan man ju faktiskt starta Movie Maker. Skitlätt att komma igång med, kostar inte en spänn (mer än man redan betalt) och om man får blodad tand så kan man köpa Elements sen. Dock är programet klassificerat som kasst av flera forummedlemmar, men jag tycker nog det duger för att testa om man gillar redigering eller inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har laddat hem testversionen av Adobe Premiere Elements 3.0 och nu undrar jag om Adobe loggan är kvar på alla filmer eller bara på trial versionen. Jag har redigerat ihop en liten film och när jag ska fixa ut den så finns det inte Mpg har det också nånting att göra med att det är en testversion ?

 

tacksam för alla svaren :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har laddat hem testversionen av Adobe Premiere Elements 3.0 och nu undrar jag om Adobe loggan är kvar på alla filmer eller bara på trial versionen.

Adobeloggan på filmen finns bara i trialversionen. Du kan inte heller rendera ut till mpeg från trialversionen som du märkt, men det fungerar utmärkt i den köpta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skillnaden är väl att om man någon gång i livet ska jobba med att redigera, så gör ca. 90 % av all filmer i Avid. Så varför bry sig om att lära sig ett program, för att sen lära sig ett annat.

 

Skulle hellre rekomendera AVID free, så kan man grunderna..

 

Men har man inga mål att gå vidare, så funkar det nog med Premiere.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skillnaden är väl att om man någon gång i livet ska jobba med att redigera, så gör ca. 90 % av all filmer i Avid. Så varför bry sig om att lära sig ett program, för att sen lära sig ett annat.

 

Skulle hellre rekomendera AVID free, så kan man grunderna..

 

Men har man inga mål att gå vidare, så funkar det nog med Premiere.

Det där var nog det dummaste jag hört, klart som korvspad att man inte förlorar något på att lära sig andra program också. Jag tror snarare att det är en fördel att kunna flera program och inte bara ett. Är ju inget som hindrar att man lär sig Avid senare om man behöver. Stämmer väl att många av de större bolagen använder Avid men det har gjorts endel större produktioner på bland annat FCP också. 90% tror jag är att ta i lite väl mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej

 

jag är helt newbie inom videofilmning och skaffade mig just min första kamera. Min tanke är inte att speola in några större projekt utan mer som att filma särskilda händelser osv. När jag köpte min kamera fick jag med ett program som hettet typ Motion DV Studio, men upptäckte snabbt att det inte ens hade det som en nybörjare som jag krävde.

 

Har arbetat med musikredegeringsprogram tidigare så jag har iaf något humm om vad det handlar om. Jag letar iaf efter ett bra videoredigeringsprogram som inte är "helt omöjligt" för en nybörjare, men gärna innehålla så mycket som möjligt! Hört talas om Adobe Premiere och Pinnacle Studio.

 

Ni har säkert fått frågan 58 gånger tidigare men om åtmionstone en själ ville hjälpa mig så blir jag superglad!=D

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv började jag med Pinnacle som är ett helt okej nybörjarprogram som man lär sig grunderna på ett par timmar.

Men om du vill hoppa på de lite stabilare grejorna tycker jag att Adobe Premiere Elements är 10 gånger bättre än Pinnacle. Samma princip som i Pinnacle fast mycket stabilare, fler effekter och allmänt trevligare att använda. Håller bättre i längden också, du behöver alltså inte uppgradera direkt när du lärt dig det.

 

//Mikael

Länk till kommentar
Share on other sites

Windows Movie Maker är väldigt lätt, men det är nog alldeles för lätt och dessutom gjort för "hemma"-filmer som typ semesterfilmer eller något liknande. Jag började med Adobe Premiere Elements, precis som "Coca Cola och Film" sade. Ett faktiskt ganska lättanvänt program där man kan testa sig fram utan några större problem. Även lätta funktioner som t.ex CTRL + K för klippning o.s.v.

Rekommenderas starkt! Jag använder det dessutom fortfarande.

Länk till kommentar
Share on other sites

vegas är ett bra program för nybörjare. särskilt om du har hållt på med musik/ljud-redigering. men det är ganska annorlunda mot t.ex. premiere, fc och avid. så om du har tänkt att använda nåt av dem i framtiden så är det lika bra att börja med dom för annars kommer du tycka att dom är onödigt krångliga jämfört med vegas och förmodligen fastna för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har undervisat i både pinacla och premiere elements. Som nämts är Premiere Elements ljusår bättre än pinnacle. Låt dig inte luras av att pinnacle är i version 10 och premiere elements i v 2 (eller 3). Pinacle är oehört buggigt och störigt.

 

Sedan finns ju avidDV-free vet inte hur enklet det är. Men det är gratis. Och bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Tips från annan nybörjare inom film:

 

Jag har också jobbat mycket med musikredigering och valde Sony Vegas.

Mycket bra program som - i mitt tycke - var väldigt lätt att lära sig.

Rullar på stadigt och snabbt.

 

Om du använt Sound Forge till musikredigering känner du igen gränssnittet - är ju samma tillverkare :)

 

/ Heston

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är (i korta drag) skillnaden mellan Adobe Premiere Elements och Premiere Pro ?

Dvs förutom en stor prisskillnad...

(Ge gärna några specifika exempel på vad man kan göra i Pro som man inte kan göra i elements)

 

Jag har hittills jobbat med Pinnacle 9.3, men känner nu att "det är dags att gå vidare"... (Det har fungerat hyfsat bra, och har enligt mitt tycke en hel del bra inbyggda effekter mm, -Men med stort M, - det kraschar ofta och är ibland vädigt segt att jobba med, och jag tror inte att detta beror på min dator eller vad tror ni? (Jag har en bärbar HP, med AMD Turion 64 X2 -processor (=dubbla kärnor), Ramminnet är 2GB, Grafikkortet är jag mer osäker på men det är NVidia, Kort sagt en hyfsad PC som jag köpte för några månader sedan. När det gäller hårddiskutrymmet har jag inbyggt i den bärbara 120GB och 2 st externa om 250GB respektive 320GB, så lagringsbrist lider jag inte av i dagsläget...) Så "problemen" måste väl bero på Pinnacle?

 

Nåväl åter till "Adobefrågorna"... -Är det värt att satsa på Pro direkt?, -Och är det isåfall också mycket svårare att lära sig grunderna i det, än i elements?

Tacksam för snabba svar och synpunkter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...