Gå till innehåll

Bygg din egen steadycam


vetgirig

Recommended Posts

Jag har funderat på samma sak. Det gäller att få ut viktfördelningen från centeraxeln för att inte få svaj i sidled. Jag har en vanlig M10 bult i botten av stativet så jag kan leka med olika vikter. Tror att det kommer bli en variant med tre vikter i botten. Formen som ett Y. Sedan kan man lägga småvikter på spetsarna för att balancera.

Dax att plocka fram svetsen, hehe.

Jag vill att modellen ska vara smidig men ändå stabil nog att kunna stå upp på marken utan att trilla. Det lutar nog åt ett Y format viktpaket.

Det är ju bra om man kan byta ut vikten om man behöver en mindre inomhus.

 

Kommer ju förmodligen ha en 35mm adapter och optik o mic när allt blir klart.

Inte snåla med vikterna i botten.

Ska rita en modell

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag har förstått på sidorna som förklarar teorin så skall vikten "där nere" matcha vikten "där uppe" så att jämviktspunkten sitter precis där handtaget är eller handen håller i. Nån som provat om teorin stämmer?

 

Ja, det stämmer. Eller rättare sagt, min kamera väger enbart ett par hundra gram. Jag satte därför vikt både nere och uppe. Men inte utan vidare.

 

Pinnen är ju lång. Med enbart kamera och vikt därnere hamnade handtaget rätt långt ner på pinnen. Fungerar så länge man står still. Det är gämnvikt. Men, det är massa som gör att det blir "trögare" att rubba kameran. Och liten massa på lång pinne ger förvisso bra moment, dvs det går trögt. Men vid hastiga förflyttningar i tex sidled så är det enbart massan som gör det trögt och då vickar hela konstruktionen eftersom det är olika massa på båda sidor om handtaget. Detta blir mycket tydligt om man sätter en kulled i handtaget. Det är då kontruktörerna talar om stabilitet tack vare balans, vilket jag tycker är fel. Balans är ett krav för att få stabilitet med massa. Om man har vanligt handtag är det mindre kritiskt. Handen ger erfordlig dämpning.

 

Jag tycker (säg gärna emot mig) att kamerans vikt skall vara samma som bottenviktens vikt och handtaget skall sitta exakt på mitten av pinnen. Då får man både samma moment och massans tröghet på en och samma gång. Fortfarande saknas tröghet i det lodräta rotationsplanet. Därför sätter de flesta på ett handtag. Det kanske duger.

 

Beta75 är på rätt spår om en y-format vikt. Det går nog bra med en rak vikt med. Men, jag tycker den vikten skall sitta i tyngpunktsplanet (dvs i handtaget) för att få full effekt.

 

Egentligen skall ni bära omkring på nått tungt och fästa kameran på det. Sen tror inte jag att man kan få det helt skakfritt med stabilisator. Under friidrotten har de ju sprungit runt med västar och jag tycker det också hoppar lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har uppgraderat det första bygget enligt ritningen jag postade.

Tanken var att bottenvikten skulle ha större diameter för att öka stabiliteten och de första försöken verkar lovande. Jag har lagt på 1.6 kg vikter på de tre "armarna" i botten. Värt att tillägga är att kameran kan stå själv vilken kan vara användbart och praktiskt.

"Armarna" är spikbleck från Jula á 6 kr styck. Vikterna runda järnbitar från skroten.

Total kostnad blev 35 kr med tejp ;-)

 

Se bifogade bilder

 

p.s. om intresse finns så kan jag lägga upp en filmsnutt på resultatet d.s.

steady1.jpg

steady2.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör med rullstol när jag vill ha steady :P haha, det är fett som fan. MEN jag funderar på nåt form av rör, pinne, whatever och sen vikter i botten och mäta brickan som man sätter vanligtvis i stativet och skruva fast den på toppen med skruvar och resten. Hmm, förstod nån, men grymt och se att det faktiskt går att bygga en steady :) jag har inte haft intresset och göra det än, men för nog försöka. Håller mig till rullstol än så länge :P haha

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
Har gjort en liten kort film för att testa både min hemmagjorda Steadycam och även för att se hur kvaliteten blev med min nya Panasonic Nv-gs 320 bild på steadycam kommer,,

men det krävs liten träning att använda den märkte jag..

 

http://www.stage6.com/user/DanneMan/video/2103995/Farfars-verkstad

 

Lägger upp en bild med.

Inte riktigt klar än, lite lack på sen får det vara bra. som ni ser har jag ingen vikt utan i stället ett fäste för kameran i botten.

kostnad 0:-

 

Kameran verkar vara handhållen.. Nu vet ju jag att den inte är det men det ser ut som om den är det. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så jätte mycket! En jätte bra sak är ju att Rinkaby rör ligger nära där jag bor i Skåne :)

 

Köp dem i en lokal vvs-butik eller något. Jag bor i Hörby och kunde t om skaffa här ;)

Bara att man säger en längd så gängar dem skiten åt en med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var bra kameran syntes i spegeln. Vet ni varför jag tror att det inte blev så stadigt? Handtaget sitter för högt. Det är svårt att hålla kameran stadigt då tyngden lever ett eget liv och påverkar kameran hela tiden. Typ, tyngden gungar. Handtaget på sidan väger säkert en hel del och ger också moment på hela anordningen. Vikten ser i mina ögon liten ut, men det spelar kanske inte så stor roll. Handen klarar inte att dämpa ut momenten och det blir lite svajigt.

 

Föreslagen modifiering: Sätt handtaget i balanspunkten. Jag skulle nog använda större vikt i nerkant, så den väger så lika som kameran och dess fästen som möjligt. Enligt min mening bör en handtagshållen pinne ha handtaget geometriskt på mitten av pinnen. Då försvinner mycket moment och det blir mycket stadigare.

 

Sidohandtaget bör vara mycket lättare eller att man sätter ett till handtag på andra sidan, för att balansera ut sidohandtaget. Jag tycker sidohandtaget ser lite onödigt lång ut. Var gång han sätter handen på handtaget så gungar kameran till.

 

Enligt min mening hade han fått mycket stadigare bild om man klippt en halvmeter järnvägsräls/järnbalk och lagt den på axeln, och skruvat fast kameran på järnvägsrälsen. Det blir lite tungt, men funkar.

 

 

Återigen får jag bekräftat att bara för att man spenderat pengar och arbete på järnkonstruktioner så blir det inte bättre. Tror ni killen kommer kasta sin manick för att göra ny? Nej, det är svårt att döda sina älsklingar. När man bygger prototyper är det bra med rapid prototyping och en konstruktion av ett kvastskaft hade funkat lika bra/dåligt. Och man gråter inte när man köper nya kvastskaft som går blixtsnabbt att kapa med vanlig såg.

Länk till kommentar
Share on other sites

http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs&search_word=r%F6r&geo_area=g%F6teborg

 

Jag har hela garaget fullt av sånna rör. De åker till soptippen nästa gång jag skall dit. Innan ni invaderar min trödgård kan jag säga redan nu att gängorna är paj. De satt i trädgården som staketpinnar, men jag röck upp dem när stängslet rostade sönder.

Jag kan tipsa om att rörmokaren tror att rör är gjorda av guld, särkillt om det är kopparrör. Kolla byggvaruhandeln och ta det du hittar. Det måste inte vara rörmokar-rör.

 

Det som är intressantare är att hitta delar om samanfogar rör med tex top-plattan att sätta kameran i. Kolla båt- biltillbehör på biltema. De har rör också.

Länk till kommentar
Share on other sites

funderade förut på att modifiera en flytväst och använda den..borde funka om man lyckas få tillräckligt med stabilitet i skiten..men det slutade i att jag köpte en flycam 5000 med comfort vest & arm för 4000 kr från indien..fungerar underbart! vill ni lägga en slant på det köp den, som sagt den funkar smidigt..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Hej alla!

förlåt att jag drar upp en relativt gammal tråd men jag har en fråga angående steadicamen. Jag funderar på att bygga en sån men jag förstår inte en sak. hur vet man hur mycket vikt man ska ha där nere. ska man liksom matcha kamerans vikt med vikten där nere eller kan vikten i princip vara hur tung som helst? jag förväntar mig ett svar snarast!

/ReAzoR

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...