Gå till innehåll

göra nyinspelad film så det ser gammalt ut (med premiere elements)


gorse

Recommended Posts

I moviemaker finns en färdig effekt som gör att det man spelat in ser gammalt ut. Det blir svartvitt, det blir repor och ett och annat dam- och hårstrå flimmrar förbi och det hoppar lite. Kanske inte helt perfekt, men i värsta fall kan det duga, men helst inte. Det går inte att finjustera parametrarna i MOvieMaker.

 

Jag hade hoppats att Premiere elements hade en likadan "färdig" effekt, men så är det inte. Går att att själv lägga till effekter i premiere elements? Eller finns det någon tutorial jag kan följa?

 

Jag vill göra en snutt lite snarlik detta: http://www.kulturarvostergotland.se/ostgotafilm/movie_view.asp?CategoryID=5364&ArticleID=200290

 

Jag har första bilsekvensen, förvisso med en 1951 volvo PV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad skysst! Jag fattar inte riktigt varför de tar bort saker? Om nu elemets är ett light-proram med förenklade rutiner, då borde det ju också finnas färdiga "skripts" som gör enkla effekter. I tex photoshop elements finns inte "old photo", men i gratisprogrammet gimp finns en "old photo with coffiestains". Ett klick och det är klart.

 

Jag har lite svårt att förklara varför Elements är bättre än MovieMaker för bekanta och familjen. De smäller ihop en halvskaplig video med moviemaker med ett par knapptryckningar medan jag spenderar timmar på mina 50 sekunder B/W state of the art-video. Är jag dum i huvudet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen

ett bra program har jag hittat i mitt gamla premiere 6.5. quicktime effects, filmeffecter,fimbrus där du kan ställa in precis vad du söker. Hundratals effecter som liknar gammal film. Även hårstrån i kameran. Leta på nätet efter detta insticksprogram som följde med Adobe Premiere 6.5 för några år sen. Eller skicka mail till mej för mer info.

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ger upp. I elements verkar det inte gå att trolla in old movie ostraffat. I premiere 6.5 verkar den finnas och fungera. Ser ut som Adobe förlorat licensen för denna finess. Jag har redan frågat i en annan tråd om man kan hoppa mellan redigeringsprogram och fick svaret att det går, men blir inget bra. Suck. Klart att det enklaste startprojekt blev så komplicerat. :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här skrev någon förra veckan på adobes forum:

 

"You can simulate the effect in Premiere Elements by mixing effects but the easiest way to do it is simply to import the file into Windows MovieMaker and use its excellent old movie effect, then export the file from MovieMaker as a DV-AVI. You'll then be able to continue editing the exported, effect file in Premiere Elements if you'd like."

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag såg det. Men det blir inte bra. Jag vet hur vad termerna är, men jag tycker det blir fult. Den mildraste "gammal film" i MoviMaker tycker jag minskar antalet gråskalor alldeles för mycket, så det nästan blir moaré-mönster. Sen har de lagt ett för glest noise som är för starkt. Ser ut som en myggsvärm attackerar fotografen. Nu har min stackars en och halv minut filmsnutt tagit alldeles för mycket tid i anspråk. Det är inte bra för skaparglädjen. Skall det ta så här lång tid att göra film kommer jag hinna tröttna innan jag ens gjort fem minuter.

 

Nu tar jag med mina klipp till jobbet och kör det i Premiere 6.5 där jag kan ställa parametrarna på "gammal film" själv. Dock tycker Premiere 6.5 är lite svår att köra. :-( Quicktimeeffekterna verkar inte riktigt stabila så det är kanske därför de "försvunit"?

 

Frågan är bara om jag skall exporta det jag redan gjort till DV-AVI och ta med till jobbet, eller om jag skall ta med de inlästa rå-klippen och gör om hela rasket och exportera till DV-AVI i 6.5 för att ta hem det igen? Om jag tar med rå-klippen, så blir det en exportering mindre.

 

I dag testade jag lite med premiere 6.5 och en skräpsklipp och tyckte det var lite svårt med exporteringen. Jag gjorde File, export, Movie, men fick ränder utan dess like. Men jag vet inte vilken inställning som passar bäst. Jag valde microsoft DV-AVI (som codec?) som jag trodde var den "vanligaste". Deinterlace hittade jag med men det hjälpte inte, utan när jag satte "den andra" alternativet på deinterlace försvann ränderna.

 

Ett annat problem, som jag aldrig sett förut var när jag valde effekten "gammal film" försvann bilden ur montorfönstret (helsvart) så det var svårt att se hur parametrarna blir. Alla andra effekter utom "gammal film" gav däremot bild. Men om jag exporterade i "blindo" blev det rätt bra ialla fall. Skumt det här med redigering. Frågan är om inte sax och tejp hade varit enklare, i alla fall mindre parametrar att gissa fel på. Och så frestas man inte att göra onödigt krångligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja du

Att hänvisa Adobe-användare att köra moviemakers simpla effecter kan kanske få nytt liv nya redigeringsprogram från dom. Du kanske ska på Adobe-forumet hänsvisa till alla gratisprogram eller nästan gratis som finns att tillgå. Eller är det så att jag gör bort mej nu. Old-movie effekten kanske finns gömd i Premiere någonstans.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett annat problem, som jag aldrig sett förut var när jag valde effekten "gammal film" försvann bilden ur montorfönstret (helsvart) så det var svårt att se hur parametrarna blir. Alla andra effekter utom "gammal film" gav däremot bild. Men om jag exporterade i "blindo" blev det rätt bra ialla fall. Skumt det här med redigering.

 

Hmm...

Prova att hålla inne alt-tangenten när du drar med din timelinemarkör över ditt klipp.

Eller...Just ja...dem där gamla Quicktime-effekterna...Det fanns väl ett litet fönster som dök upp när man la på den effekten? och i det fönstret fanns det ett litet videofönster så man kunde få en uppfattning om hur effekten skulle se ut?

Det var ett tag sedan man använde det filtret. Saknar nästan dess möjlighten som tillexempel elden man kunde göra:p

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tvivlar på att den finns gömd. Jag satt en bra stund i telefonen hos adobesupport. Han hittade väl ungefär samma jag redan hittat. Jag blev lite besviken, men eftersom min premiere elements är bundlat med min dator hade jag inget kundnummer så efter en 20 minuter rann konversationen ut i sanden. Han trodde inte Premiere 6.5 plugin var kompatible med elements heller. Egentligen kändes det väl "som vanligt" när jag ringer kundsupport å mitt yrkes vägnar, dvs jag reder mig bättre själv. Däremot gillar jag HPs och Dells hårdvarusupport. Världsklass om man har avtal eller garanti.

 

Det som stör mig lite är att det inte finns någon tredjeparts oldmovie. Jag kunde lätt köpa FXhome för 300 dollar, men det är ju dyrare än elements och innehåller grejor jag inte behöver. Däremot hittade jag en skaplig sida där nån gjort scratches and hair som en filmstrip. Om jag misslyckas med 6.5 skall jag prova den, men det låter jobbigt att "för hand" göra hoppig film, lagom grå, lagom noise, lagom blurr. Tusan, en hel vetenskap och jag inser att jag började i fel ända i min film.

Länk till kommentar
Share on other sites

simonrahnster ; Jo, det kom ett litet fönster som visade ungefär hur det skulle se ut. Det är bra. Men för litet för att man skall kunna gissa. En annat hyss var att om det blev bild i fönstret så syntes inte effekten, dvs det var färg och allt som "vanligt". Lite dumt det här. Jag jobbar som systemadministrator på skapligt stort ställe och tycker jag har rätt bra klämm på datorer. Men jag har nog aldrig kännt så stor tröskel med program som när det gäller redigering. Hur tusan klarar sig "vanligt folk" med dessa program som är riktigt nyckfulla och stundtals rätt svårbegripliga?

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse

Premiere 6.5 är ett gammalt program

Premiere pro är väl vektorbaserad grafik. Egentligen helt nytt. Elements är väl som pro,eller ?

qiuck-time effekterna i 6.5 skulle jag vilja föra över till Premiere pro.

Går det tro? Eller är det en onödig fråga så här sent ?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Då ska vi se, mitt första inlägg!

Tänkte tillägga att det finns ett plug-in program till Premiere Pro för att få en "gammal film" effekt. Tilläggsprogrammet Misfire som hanterar s.k. 'damage control', finns inkluderat i ett paket som heter Magic Bullet.

 

Har själv använd det och fick helt klart ett lyckat resultat. Finns alltifrån ljusskiftningar, damm & repor och del annat att leka med.

 

Här hittar du den (har för mig att det ska finnas en trial version där nånstans):

http://www.redgiantsoftware.com/magbulsuit.html

 

Sen vet jag inte ifall det tillgodoser dina behov, men alltid ett alternativ!

Lycka till!

 

Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

Nils:Jag har aldrig kört pro men om jag fattat det rätt skall pro och elements likna varandra. Jag hade hoppats du visste hur man kunde trolla över quicktime-effekterna från 6.5 till 2. Jag trodde mig ha lokaliserat quicktimeeffekterna till filerna fl-qt.prm och FX-qt.prm. Men droppar jag dem i effekt-katalogen och startar om premiere ser jag inte ett spår av effekterna. På supporten visste de inte om man kan göra så, men han som varade spekulerade i att effekterna inte är kompatible eftersom det är nya program, men å andra sidan tyckte han inte det riktigt ingick i hans åtagande. Men kommer du på något är jag idel öra.

 

Gyrosstudio: Jo, tack för tipset. $795 för ett hobbyprojekt känns inte riktigt rätt prisläge. FXHome ligger väl lite i samma prisklass och har också gammal film. Skall jag betala mer för en effekt än vad själva redigeringsprogrammet kostar? Demo ger också "outputs with a watermark until a full version is purchased." Inte så kreativt för mig. Nu blev det lite sent för mig igår så jag gjorde ingenting åt min film. Men jag tar nog med mig min sekvens till jobbet. En annan grej jag hittade på nätet var en bildserie (.TGA) med endast repor, grain och hår. I värsta fall kanske jag kan använda dem, men då måste jag lära mig hur man gör.

 

 

Edit: Remsan hittade jag här: http://www.stevengotz.com/filmgrain.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...