Gå till innehåll

10 dödsynder gällande personregi


Recommended Posts

1. -Du ska vara mer farlig

2. -Kan du ta ner det och sen ge mer energi

3. -Betona inte på d utan på s

4. -Kan du ha en förvånad reaktion här

5. -nu antecknar vi ner alla känslorna som för era karaktärer genom manuset

6. -Jag tror karaktären är missnöjd

7. -Kan du spela argt, men snällt

8. -Låt karaktären vara lite mysko

9. -Din roll är en idiot

10. -Jag tror din karaktär är mer en person som gillar mycket sprit

 

mvh

henrik

 

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 3 månader senare...

[citat=monic1]Skulle ni förorda att man sätter sig ner och går igenom karaktärens bakgrund med skådespelarna? Skriver ni backstories? Det gör alltid jag, i alla fall till huvudrollerna.[/citat]

 

Jag skulle tro att det beror på skådespelaren (och regissören). Vissa skådespelare vill veta allt om deras karaktärer, andra funderar ut det själva.

Där finns regissörer som konsekvent vägrar att direkt svara på skådespelarens frågor om varför de ska göra en viss grej och istället hänvisar tillbaka med en fråga ("Vad tror du själv att du skulle göra i den situationen").

 

Att skriva backstories kan vara väldigt vettigt, speciellt från manusförfattarens sida. Sen är det inte säkert att skådespelaren ens vet om detta utan gör sin egen backstory. De flesta tror jag skulle uppskatta att gå igenom bakgrunden med regissören, så det enklaste är nog att fråga under repetitioner/förarbetet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är några exempel på resultatinriktad regi. Jag försöker starta igång processer.

 

Karaktären tycker jag är viktig att ha koll på som regissör om inte vara intresserad av vem det är.

 

Karaktärsbeskrivning kan funka men jag tycker det är mer pedagogiskt att snacka över en fika.

 

Ofta gäller det att vara tydlig så att inte det kan komma en följd fråga varför efterrått.

 

Man kan inte enligt bara se allt i bilder utan måste se till livet varför dom är glada, varför dricker han sprit. VAdå mysko, hur är man då, det är väldigt vida begrepp.

 

Nu är jag naturalist så vill man göra konstfilm så kan man göra lite andra grejer. typ stå där och tänk på bananer i 10 min.

 

ofta är det manusförffatare och fotografer och reklamfolk som använder sig av resultatinriktad regi. Och det enligt min erfarnhet beror på olika saker. Manusförfftaren har en färdig lösning som är den sanna och rätta. och vill has skådespelarna exakt till den visionen det har bestämt sig och är inte öppna för förändringar. Fotografen ser det bara 2-dimionellt och ser inte livet i 3d. Reklamfolk har inte en aning vad det hanlar om och har jävligt ont om tid.

 

jag generaliserar givetvis men jag tror att som regissör är det bra att själv nån gång spelat teater eller film precis som att prövat andra yrkesroller.

 

Kör man resultatinriktat vilket är vanligt så uppstår självregi

 

hoj på ett tag och ursäkta stavfel.

 

mvh

henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Det står "tio fel", men är bara tio-varianter av samma fel.

 

Jag bryr mig inte om vad en skådespelare tänker. Jag bryr mig om vad som kommer ur dom. Allt som kan åstadkomma en önskvärd reaktion är okej.

 

Skådespelarens "tolkning" är inte viktig. Det är regissörens. Det är denna person som skall ena alla lösa trådar, alla spretiga viljor - till en sammanhängande film.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag bryr mig om skådespelaren inte tänker eller inte är närvarande. Då ser jag det som min uppgift att fixa så det blir bra. därför är jag intresserad av tankar. Är spelet äkta eller manerat. Manerat för mig inga tankar eller processer.

 

Jag tycker om att höra skådespelarnas tolkningar av karaktären och hur de ser olika repliker.

 

Jag ser skådespelarna som mina medarbetare inte marionetter (boskap). det finns chefer som ser sina anställda som boskap påp tex mc donalds.

 

Det är jag tillsammans med skådespelarna som skapar liv.

 

men alla är vi olika. Jag sätter moralen högt inom allt även film.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Henrik.Andersson]

Det är jag tillsammans med skådespelarna som skapar liv.

 

men alla är vi olika. Jag sätter moralen högt inom allt även film.[/citat]

 

Hitchcock såg aktörerna som boskap, men lyckades ändå få dom att skapa liv på duken.

 

Det är få skådespelare som vet att tänka aktivt, så att det blir en reaktion på duken. Därför bryr jag mig endast om att de reagerar på ett sätt som jag själv tycker om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så du ser skådespelarna som boskap?

 

tror det finns många regiass i många storafilmer som borde få mer cred. Hitchcook var ibland inte ens på plats.

 

Tycker att det är en rätt vädelös mentor när det gäller att söka efter kunskapen vad som gör en själv till en bättre regissör.

 

Bara för att nån annan är ett svin berättigar det inte alla andra att vara det. Man kan inte gömma sitt handlade bakom citat och sägner.

 

Eller skulle du vilja att producenten såg dig som regissör som ett kreatur?!

 

mvh

Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

"Så du ser skådespelarna som boskap?"

 

- Nej, det gör jag inte, jag bara citerade dig.

 

"tror det finns många regiass i många storafilmer som borde få mer cred. Hitchcook var ibland inte ens på plats."

 

- Ibland använder man ett "second team" - heard about it?

 

"Tycker att det är en rätt vädelös mentor när det gäller att söka efter kunskapen vad som gör en själv till en bättre regissör."

 

- Tycker han är utmärkt. Se bara hur bra alla spelar i hans filmer.

 

"Bara för att nån annan är ett svin berättigar det inte alla andra att vara det. Man kan inte gömma sitt handlade bakom citat och sägner.

 

Eller skulle du vilja att producenten såg dig som regissör som ett kreatur?!"

 

- No comments, du är ju riktigt rolig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta om jag lägger mig i... hoppas det är okey ändå.

 

 

Manusförfattaren MÅSTE veta varför karaktärerna agerar som de gör om man skall få ihop en bra story. Ogenomtänkta repliker ger en platt och "tillgjord" dialog.

 

Om man skall sätta sig in i hur en karaktär fungerar, säger och agerar så bör man ju först veta hur den fungerar. Tidigare nämndes "backstorys"... har man gjort det så har man i vart fall en gnutta möjlighet att få en story som håller. Det finns enormt många felsteg man kan göra bara genom att "bestämma" hur story'n skall vara, vad som sägs och vad som görs.

 

Har man inte underlag för varför karaktären gör som den gör, så kommer alla 10 tittarna... alla 100 åskådarna eller kanske hundratusentals biobesökare att hitta fel på fel. Motsägelser över varför karaktären inte sann. En bra story håller för tusentals personer analyserar filmen sönder och samman.

 

Ta bara skådisarnas känsla för trovärdighet... vad är trovärdigt... att läsa ett manus. Agera som man blir tillsagd, eller att uttrycka det karaktären VERKLIGEN känner. Hur skulle han göra här... tänka här... säga där... göra si eller så... Inte hur JAG skulle göra... men hur skulle min karaktär göra. Beroende på vad karaktären har varit med om tidigare i sitt liv så väljer den sina beslut utifrån det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Henrik.Andersson]Jag tror inte man kan komma undan när man ska söka en regiutbildning. Och så får du regissera scener och så funkar inte det. Och då ha som inställning att man kan ha secondunit team.

 

skit i det nu

 

hur jobbar du med skådesplerna ??[/citat]

 

No more comments. Har man öron att höra med . . . Vill du bara missförstå vartenda ord jag säger så har vi inget att diskutera.

 

Lyhördhet . . .som person . . . i regi . . .jojomensan!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Självklart är vägen fram viktig. Tycker personligen att cred. idag oftast är väldigt felriktad. So what om det har varit så tidigare, måste det vara så jämt?

 

Ingen karaktär kommer till liv utan att skådespelare som spelar den får lov att tolka den ur sina egna erfarenheter och känslor. det är en del av vad skådespeleri går ut på.

Ansvaret ligger i så många instanser för att skapa dymaniskt skådespeleri, både hos skådespelare, regissör, manusförfattare och andra medarbetare. En bra och kreativ stämning skapar ofta en bra och engagerande film.

 

Tänker inte lägga mig i Hitchcook-diskussionen dock. Tycker bara att alla ska ha cred. för vad de gör och inte för vad de inte gör. Hur logiskt kan det bli?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

[citat=Christian van Caine]Sen när målade inte Da Vinci sina egna tavlor?

Låter föga troligt...[/citat]

 

Alla stora renesans målare inklusive da Vinci hade lärlingar, som hjälpte han att måla. Da vinci var själv lärling från början, efter han hade målat två änglar i olja i ett hörn på en målning fick han ett bestälningsjobb från nån förste.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Alla 'vad man ska' och 'vad man inte ska' som regissör skiljer sig från projekt till projekt och ensemble till ensemble.

Det bästa man kan göra som regissör är att skådespela och att själv ta regi. På så vis får man känna på hur tufft det är som skådespelare och så smyger sig ett eget sätt att regissera på fram.

 

Direktregi är nog det bästa man kan ge för att få det resultat man är ute efter som regissör. Gå fram och ta skådespelarens plats och visa vad du är ute efter. Våga säga 'Nej! Det där är helt fel!' men glöm då inte heller att säga 'Ja! Det där är skitbra! Utmärkt!'

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu kanske det inte är den bästa regisören att ta upp när diskuterar vad smo skulle vara det bästa /effektifastye sättet att regisera på. Men kubrick hävdade att om man sa att en skåde spelare gjorde "det bra, men vi måste ta en till" så tänkte skådespelaren mer på det den gjorde bra eller vilket som bra istället för att agera,. Han mende att det försvann en viss knista från skådespelarana.

 

Vad säger ni om det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...