Gå till innehåll

Lista på gratis videoredigeringsprogram


fr0ob

Recommended Posts

Bra initiativ. :) Jag har testat samtliga av programmen i listan. Ungefär en tredjedel av programmen i listan är ickelinjära videoeditorer. Resten är konverteringsverktyg. Och av dom uppräknade programmen skulle jag säga att man med nöd och näppe får ihop film med Windows Movie Maker och iMovie. Resten på listan är sub oanvändbar standard för videoredigering. Linux har idag inte en enda fungerande NLE. Tyvärr. Mest lovande är Kdenlive men den har LÅNGT kvar till användbarhet i någon form. Många av Linuxprogrammen har befunnit sig i betaskick i över tio år. Det finns mycket entusiasm bland många programmerare i Open Source communityn men nästan ingen som helst kunskap om vad som krävs av ett program som ska redigera video. Därför programmeras det ena efter det andra av bizarra redigeringsverktyg som helt har missuppfattat postflöde och funtionalitet. LiVES är nog det mest bizarra jag sett i den vägen. Killen som skriver det har verkligen absolut noll koll på vad han håller på med. Jahshaka får man nog klämma in där också. Det är ett totalt oanvändbart program. Notepad är bättre för videoredigering och visuella effekter än Jahshaka. Sedan snackar alla om att Cinelerra är användbart. Det kanske det skulle vara om det inte craschade för att man råkar hosta, tänder en lampa i rummet där man sitter eller, gud förbjude, rör musen i interfacet. Så här ser användandet ut i Cinelerra; klick - spara - klick - crasch - öppna - spara - klick - spara - crasch...osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Cinepaint har väl samma gränssnitt som GIMP om jag minns rätt.
Jo Cinpaint är iprincip en vidarutveckling av Gimp för att färgkorregera 35mm film vad jag läst. Men det är ju ingen NLE. Men jag har för mig att det var nån som nämnde nått om detta, får söka bättre i detta forum och se om det var här.

Eller så har jag drömt allt :S

"Edit: nej Gimp finns bara som utveckling till CinePaint."

Länk till kommentar
Share on other sites

Linux har idag inte en enda fungerande NLE. Tyvärr. Mest lovande är Kdenlive men den har LÅNGT kvar till användbarhet i någon form.

...

Det finns mycket entusiasm bland många programmerare i Open Source communityn men nästan ingen som helst kunskap om vad som krävs av ett program som ska redigera video.

Vad är det som fattas i t.ex. Kdenlive?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Hej, jag har märkt att det finns många trådar om gratis videoredigerings program..

 

Efter 5 minuters googlande så hittade jag den här sidan med en lista på gratis video redigeringsprogram och tänkte dela med mig av den..

 

http://tv.isg.si/site/?q=node/873

 

gratis 3d program:

http://www.digitalarena.co.uk/3d_software.htm

 

Här finns också: http://www.avs4you.com/AVS-Video-Editor.aspx?type=GoogleAdWordsSearch

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

För Linux finns också OpenShot Video Editor

OpenShot Video Editor | Simple, powerful, and free video editor for Linux!

 

Kungen över alla videoredigeringsprogram är dock avisynth (enligt mig). Gjort för windows, men funkar även på Linux och mac om man kör det med hjälp av wine. Själv kör jag det i huvudsak via wine på Linux.

http://avisynth.org/mediawiki/Main_Page

 

Videoredigeringsprogram används för redigering så den som använder ett sådant blir därmed en redigerare så frågan är lite konstigt ställd tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kungen över alla videoredigeringsprogram är dock avisynth (enligt mig). Gjort för windows, men funkar även på Linux och mac om man kör det med hjälp av wine. Själv kör jag det i huvudsak via wine på Linux.

http://avisynth.org/mediawiki/Main_Page

 

Jag tycker själv att AviSynth är fantastiskt och det är synd att det inte finns på Mac och Linux native men jag skulle faktiskt inte klassa det som ett videoredigeringsprogram, för det första är det inte grafiskt, för det andra så klipper du inte i det. Däremot så är det fantastiskt på filter och konverteringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå man kan visst klippa i avisynth.

 

video1=AviSource("D:\video1.avi")
video2=AviSource("D:\video2.avi")

# Kombinera bildrutorna 2000-8000 från video1.avi med bildrutorna 500-1500 från video2.avi
video1.trim(2000,8000) + video2.trim(500,1500)

 

Man kan också göra toningar, enkla textskyltar och liknande. Men jag kan väl hålla med om att sådan redigering gör man ofta lättare i ett vanligt videoredigeringsprogram. Å andra sidan har jag sällan behov av funktioner som inte finns i avisynth så oftast sker redigeringen i avisynth-scriptet för min del.

 

En anledning till att jag helst håller mig till avisynth är att jag vill undvika onödiga konverteringar mellan YUV-format och RGB. De flesta videoredigeringsprogram använder plugins gjorda för RGB-formatet men sedan när man komprimerar det till h.264 så omvandlas det till YUV igen. Håller man sig enbart inom avisynth kan man slippa sådana konverteringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

HEJ!

 

Hoppas Du inte misstycker och med all respekt för pengar ger jag rådet, köp ett enklare program typ lägre version av Pinnacle mfl.

Kostar under tusen kr.

Du kanske lägger ned en hel del arbete och då är det väldigt frustrerande när programmet kollapsar.

Tom. de enklare versioner av Pinacle mfl. är enligt min mening något ostabila men fungerar i huvudsak.

 

Mvh

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...