Gå till innehåll

Stillbilder i timeline, flimmer och annat fanstyg.


gorse

Recommended Posts

Lägger man till en stillbild i sin film finns det mycket som kan krångla och är en hel vetenskap tydligen. Nu har jag läst mig till att man skall;

 

1. Inte göra bilden onödigt stor för då tar det 100 år att rendera. PAL är 786x576 så en 800x600 är skaplig kompromiss om inte bilden skall röra på sig i filmen. Man skall räkna med en rätt skaplig kantbekärning när man tittar på filmen på teven sen. Det verkar inte vara så konstigt.

 

2. Om färgerna är mycket mättade kan bilden flimra på teven eller blöda över. Jag har läst mig till att man skall klicka på NTCS-color-filtret i tex photoshop för att komma tillrätta med detta. Men, jag redigerar ju i PAL. Spelar det nån roll eller är det bara så att filtret borde heta "tevefärger" istället?

 

3. Även om man klickar sig förtvivlad på deintelaceknapparna i redigeringsprogrammet så flimmrar stillbilderna pga horisontella linjer i bilderna som tevens interlace interfererar med. Lite lite blurr kan hjälpa. Lite mjukare kontrast kan hjälpa. Vad mer kan man hitta på? Jag tycker bilderna i bland inte bara flimmrar, vissa färger och partier kan ju hoppa värre än varningsblinkers. Jag erinrar mig faktiskt spelprogrammeringen på Commodore64 där till och med manualen skrev att man skulle unvika vissa färgkombinationer nära varandra.

 

 

(egentligen är det fullständigt livsfarligt för forumet nu när jag har egna prylar att leka med. Tusen frågor och upptäckter, och jag som inte hade skrivit så många inlägg sen förut)

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Tänk på att video inte har kvadratiska pixlar. Det har däremot digitalfotona. Om du får problem med ihoptryckta bilder skall du trycka ihop bilden på bredden i fotoshop. Den skall vara 720pixlar bred. (Det går att öppna ett nytt dokument i Photoshop som kompenserar för ihoptryckningen om behöver se hur den ser ut när du mixtrar med den.) (Nytt/Förinställning/PAL D1_DV720x576)

 

2. Det går rätt bra att använda NTSC-filtret även om NTSC kanske tar i mer än vad som behövs för PAL. MAn skulle ju kunna konvertera till PAL/SECAMprofil som finns under Bild/Läge/Konvertera till profil/Målfärgrymd Profil/PAL/SECAM. Redigerar inte själv och har inte kunnat testa detta. Eller manuellt dra ner mättnaden på de kritiska färgerna med Nyans/mättnad.

 

Det du ser i redigeringsfönstret är en överskannad bild, dvs du ser ALLT. TV-apparaterna skär bort mer eller mindre som du själv konstaterat. Man kan ladda ner mallar där både "safe area" (det som säkert syns i de flesta tv, och "safe title area" (lämpligt område att hålla text och titlar inom) -finns inlagda.

 

3. Linjer med en bredd på 1 eller 2 pixel funkar helt enkelt inte. Oskärpa är nog rätt väg, med Gausisk oskärpa kan du reglera oskärpenivån steglöst. Färger som ligger på motsatt sida i den sk färgcirkeln skall man undvika. Gäller för resten av livet också. (Röd och grön t ex).

 

Kan detta vara användbart? Möjligen kan funktioner ligga på annat ställe i PC än vad jag angivit.

Länk till kommentar
Share on other sites

(egentligen är det fullständigt livsfarligt för forumet nu när jag har egna prylar att leka med. Tusen frågor och upptäckter, och jag som inte hade skrivit så många inlägg sen förut)

 

Jo, forumet tar ju tid men är man pensionär så har man gott om tid - ibland.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...