Gå till innehåll

Starta filmgrupp i Göteborg


Fredrik1234

Recommended Posts

Vi bestämde att köra på The Teddy Bear, med modifierat slut av Fredrik1234, om vi kan få till en greenscreen. Jag har kollat på Gårda Textil och de har klargrönt, enfärgat bomullstyg för 80:- metern, ca 120 brett.

 

Planerade inspelningstillfällen är de två första helgerna i augusti.

 

En av två roller är tillsatta, en man i valfri ålder saknas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har laddat up celtx-filen för manuset till vår dropbox.

 

Farbrorknark, du skulle ju testa att göra storyboards. Det går att göra i Celtx och knyta det direkt till manuset. Jag har inte testat det, men det ska visst finnas en del färdiga modeller och figurer att använda.

Ok, ska testa lite och se om det känns vettigt. :)

 

Jag har för övrigt skapat en privatgrupp här på forumet som bara de som får inbjuden har tillgång till. Så kolla om min inbjudan har kommit fram och om ni kan skriva i tråden "The Teddy Bear". Gruppen heter "Filmgruppen i GBG".

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har också kollat runt på greenscreen-tyger, hittade detta på nätet

Green Screen ikea+Boompole test on Vimeo.

 

Tyget Ditte för 19:-/meter och en bredd på 140 cm

DITTE Metervara - grön - IKEA.

 

Det är slut på alla varuhus men enligt kundtjänst skall det komma in i lager på tisdag nästa vecka.

 

Jag skall sammanfatta vårt senaste möte, dock får det vänta till måndag eller tisdag.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tjena,

 

Jag håller också på att leta efter folk. Skulle vara kul som ni säger att bilda ett tajt team :)

 

Jag är ganska ny i filmområdet men jag har många sjysta ideér och har spelat musik i 15 år, både spelat in egen musik i min hemmastudio och spelat live med band. Gillar att skriva manus, vara lite idé spruta och redigera effekter. Har lite sjyst utrustning så som steadicam och min hemmastudio, sjysta digitala effekter från videocopilot med mera.

 

Så jag är gärna på om jag får

 

Och så har jag tonvis med rekvisita, allt från kilt till västern outfits, 3 st replika lightsabers (inte barnversionerna utan the real deal :) några sjysta replika vapen (moderna och gamla) och även verklighetstrogna airsoft, hölster, mängder med hattar safarihatt, sovjethatt, inbördeskrigshatt, västernhattar, militärhjälm, you name it mm.

 

Kan också stå framför kameran som bakom spelar ingen roll :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena,

 

Jag håller också på att leta efter folk. Skulle vara kul som ni säger att bilda ett tajt team :)

 

Jag är ganska ny i filmområdet men jag har många sjysta ideér och har spelat musik i 15 år, både spelat in egen musik i min hemmastudio och spelat live med band. Gillar att skriva manus, vara lite idé spruta och redigera effekter. Har lite sjyst utrustning så som steadicam och min hemmastudio, sjysta digitala effekter från videocopilot med mera.

 

Så jag är gärna på om jag får

 

Och så har jag tonvis med rekvisita, allt från kilt till västern outfits, 3 st replika lightsabers (inte barnversionerna utan the real deal :) några sjysta replika vapen (moderna och gamla) och även verklighetstrogna airsoft, hölster, mängder med hattar safarihatt, sovjethatt, inbördeskrigshatt, västernhattar, militärhjälm, you name it mm.

 

Kan också stå framför kameran som bakom spelar ingen roll :)

 

Du är välkommen i gänget:-)

 

Ganska låg aktivitet i tråden just nu. Vi har preliminärt sagt inspelning de två första helgerna i augusti. Jag skall nästa vecka köpa green screen-tyg på IKEA (Ditte åter i lager) och testa lite. Men jag har fortfarande problem, två längder måste sys ihop för att få ihop ett tillräckligt stort segel. Kan du eller känner du någon som är sykunnig och som har lust att hjälpa oss?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är välkommen i gänget:-)

 

Ganska låg aktivitet i tråden just nu. Vi har preliminärt sagt inspelning de två första helgerna i augusti. Jag skall nästa vecka köpa green screen-tyg på IKEA (Ditte åter i lager) och testa lite. Men jag har fortfarande problem, två längder måste sys ihop för att få ihop ett tillräckligt stort segel. Kan du eller känner du någon som är sykunnig och som har lust att hjälpa oss?

 

Aktiviteten är i vår privata grupp, Fredrik :-)

 

Jag har symaskin och kan sy ihop, men det förutsätter timing med semestrar. Kan vara lite riskabelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är välkommen i gänget:-)

 

Ganska låg aktivitet i tråden just nu. Vi har preliminärt sagt inspelning de två första helgerna i augusti. Jag skall nästa vecka köpa green screen-tyg på IKEA (Ditte åter i lager) och testa lite. Men jag har fortfarande problem, två längder måste sys ihop för att få ihop ett tillräckligt stort segel. Kan du eller känner du någon som är sykunnig och som har lust att hjälpa oss?

 

Najs, va kul :)

 

Har ni någon privat hub eller liknande där ni lägger upp manus och liknande? Faktiskt så känner jag två personer som syr sina egna kläder och är ganska flink på symaskinen varav den ena är min kära mor (dock bor hon i Örebro) men den andra bor i Göteborg så det skulle kunna funka :)

 

Vad skulle ni vilja att jag gjorde dom två första helgerna i augusti? Har en mikrofon (Røde NTG2) och ett teleskoprör och en inspelningshårddisk och ett par riktigt sjysta lurar :) som kan nyttjas utifall ni behöver sjyst ljud

Länk till kommentar
Share on other sites

Aktiviteten är i vår privata grupp, Fredrik :-)

 

Jag har symaskin och kan sy ihop, men det förutsätter timing med semestrar. Kan vara lite riskabelt.

 

LOL...fan, är det där ni är...jag undrade just vart alla tagit vägen:-D

Kan du kolla om hon i Gbg kan sy ihop 2 st 140x400 cm så att vi får ungefär 275x400 med en skarv i mitten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Najs, va kul :)

 

Har ni någon privat hub eller liknande där ni lägger upp manus och liknande? Faktiskt så känner jag två personer som syr sina egna kläder och är ganska flink på symaskinen varav den ena är min kära mor (dock bor hon i Örebro) men den andra bor i Göteborg så det skulle kunna funka :)

 

Vad skulle ni vilja att jag gjorde dom två första helgerna i augusti? Har en mikrofon (Røde NTG2) och ett teleskoprör och en inspelningshårddisk och ett par riktigt sjysta lurar :) som kan nyttjas utifall ni behöver sjyst ljud

 

Skicka ett pm till mig med din mejladress så skall du få alla uppgifter. Jag tänkte preliminärt ta en promenad på stan nästa vecka för att hitta schyssta kamerapositioner, eventuellt var Farbrorknark på också. Du kan hänga på om du vill. Jävligt bra att du också har en del utrustning. Skumma igenom tråden så får du en ganska bra uppfattning om vad vi har och inte har i utrustningsväg. BTW, Andrew Kramer (videocopilot.net) rockar fett:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Najs, va kul :)

 

Faktiskt så känner jag två personer som syr sina egna kläder och är ganska flink på symaskinen varav den ena är min kära mor (dock bor hon i Örebro) men den andra bor i Göteborg så det skulle kunna funka :)

 

Vad skulle ni vilja att jag gjorde dom två första helgerna i augusti? Har en mikrofon (Røde NTG2) och ett teleskoprör och en inspelningshårddisk och ett par riktigt sjysta lurar :) som kan nyttjas utifall ni behöver sjyst ljud

 

 

LOL...den här frågan var ju till dig:-)

 

Kan du kolla om hon i Gbg kan sy ihop 2 st 140x400 cm så att vi får ungefär 275x400 med en skarv i mitten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Skicka ett pm till mig med din mejladress så skall du få alla uppgifter. Jag tänkte preliminärt ta en promenad på stan nästa vecka för att hitta schyssta kamerapositioner, eventuellt var Farbrorknark på också. Du kan hänga på om du vill. Jävligt bra att du också har en del utrustning. Skumma igenom tråden så får du en ganska bra uppfattning om vad vi har och inte har i utrustningsväg. BTW, Andrew Kramer (videocopilot.net) rockar fett:-)

 

Japps, fixar ett PM och jag hakar gärna på och kollar ställen. Passande nog så är jag ledig tis-fre jobbar 12-20 lördag så den går bort och söndag 9-16 så den är tveksam.

Jag kan kolla med min polare om hon kan sy ihop, det ska nog gå bra tror jag :)

 

Satt igår och skumma igenom allting, fått en liten uppfattning men det blir ju lättare när man träffas IRL att veta vad alla har för något. Ska faktiskt göra en rekvisita inventering.

Länk till kommentar
Share on other sites

LOL...den här frågan var ju till dig:-)

 

Kan du kolla om hon i Gbg kan sy ihop 2 st 140x400 cm så att vi får ungefär 275x400 med en skarv i mitten?

 

Det är fixat, det blev tjejens mormor som också är flink på symaskinen, så fixar hon det direkt när vi lämnar av den, kan ju inte ta mer än 1 timme eller 2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är fixat, det blev tjejens mormor som också är flink på symaskinen, så fixar hon det direkt när vi lämnar av den, kan ju inte ta mer än 1 timme eller 2.

 

Kanon:-)

 

Jag har mejlat dig. Skall du med ut till IKEA nu i veckan eftersom du på något sätt måste få tyget? Har idag varit ute på stan och inhandlat sk öljetter Tillbehr - ljetter - Robert och band som man stryker på för att förstärka kanterna.

 

Nu måste jag bara komma på en billig lösning på vad och hur vi skall spänna upp duken. Tänkte man kunde använda sk buntband genom förborrade hål i någon form av rund trästav.

 

Tänkte dra ut på stan denna veckan för att kolla positioner, meddela här om nån har lust att hänga på och när ni kan. Jag kan i princip närsomhelst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, ska testa lite och se om det känns vettigt. :)

 

Jag har för övrigt skapat en privatgrupp här på forumet som bara de som får inbjuden har tillgång till. Så kolla om min inbjudan har kommit fram och om ni kan skriva i tråden "The Teddy Bear". Gruppen heter "Filmgruppen i GBG".

 

Yo farbror drugdealer;-)

 

Jag kan inte hitta inloggningsuppgifterna till den privata tråden här, jag har skummat igenom min mejl men kan inte hitta något. Skulle du kunna upplysa mig om var jag hittar dom:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Till alla!

 

Kan ni mejla mig med vad ni har i utrustningsväg respektive rekvisita så skall jag sammanställa det till en pdf som jag laddar upp till vår dropbox. Kanhända blir det lättare för våra idésprutor att komma med nya uppslag i framtiden när dom vet vad vi har att röra oss med. Sen är det behändigare än att behöva gå igenom hela tråden för att se vad vi har inte har.

Tack för ordet:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

När vi skall skjuta greenscreen-scenerna kan vi behöva var så många som minimum 8 pers. inkluderat skådisar, dock skulle jag se större bemanning så att inspelningen inte brakar samman.

Beräkning enligt följande:

2 pers. för greenscreen-seglet

2 skådisar

2-3 för säkerhetsarrangemang

2-3 kamera-crew

 

Notera att greenscreen-scenerna kan skjutas på en och samma dag under förutsättning att vi får ihop tillräckligt med folk.

Börja gärna "droppa" helger i augusti och september som ni kan:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Uppdatering:

 

Imorgon drar jag och"sandrower" ut till IKEA och köper grönt tyg. "Sandrower" tar hand om det direkt eftersom en släkting till honom är vänlig nog att hjälpa oss med sömnadsdelen. Det kommer säkert att ta någon dag eller två. När jag väl får tillbaka "seglet" så måste jag komma på ett fiffigt sätt att spänna upp det på, så att vi kan använda det för mobilt bruk.

Efter det måste vi få till stånd en inspelningsdag då vi testar det, så att jag kan ta in det i redigeringen för att se hur bra eller dåligt det blir.

 

På fredag träffas jag och farbrorknark vid centralstationen för en "stadspromenad" för att hitta kamerapositioner.

 

Om någon vill hänga på så är ni välkomna, det är inte nödvändigt för produktionen, men om ni känner för att delta i processen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade en mycket trevlig utflykt till IKEA med "sandrower" igår. Tyget var slut på IKEA Bäckebol så vi fick åka till till Kållered istället, en utflykt som heter duga.

 

Men tiden gick vansinnigt fort för vi hade mycket att prata om. Nu är tyget iallaflall införskaffat och "sandrower" skall fixa sy-biten. Förhoppningsvis har jag fått tillbaka grejorna till i början på nästa vecka så att jag kan lösa det sista problemet, hur man spänner upp "seglet".

 

För information så skall jag och "farbrorknark" träffas klockan 13.00 idag fredag, vid Pressbyrån på Drottningtorget, för en stadspromenad för att hitta lämpliga kamerapositioner.

 

Nu är det också hög tid att besätta den andra skådisrollen. Var det någon av gruppens ursprungliga medlemmar som gjorde anspråk på den? Om inte, så skulle "sandrower" passa alldeles utmärkt, dels för att han vill, kan och är hyfsat i närheten åldersmässigt av "farbrorknark".

Länk till kommentar
Share on other sites

"Farbrorknark" och jag var ute på en stadspromenad igår för att hitta inspelningsplatser till vår trailer. Vi hittade ungefär 4-5 stycken, huvudskaligen i Västra Nordstan och i Göteborgs hamn, gångavstånd alltså. Kan vi sätta dessa på lördagen så är mer än halva produktionen gjord. Tidigare gick ju scenen med Centralstationen bort och efter att igår inspekterat bussterminalen så insåg vi att det inte är helt problemfritt där heller.

 

Men jag tror jag har kommit på en lösning på problemet, briefar er vid nästa möte.

 

Det verkar som jag, "farbrorknark" och "sandrower" kommer att träffas vid stadsbiblioteket sent imorgon eftermiddag, kanske runt 17-tiden.

 

Vill någon vara med så är det bara att trilla dit och då har ni också möjlighet att träffa gruppens senaste galning,"sandrower"...lol

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag måste tyvärr säga att jag inte kan delta i filmgruppen längre pga tidsbrist, skolan och träning börjar snart och jag har många projekt igång just nu, det är också därför jag inte har kunnat skriva i tråden.

Jag antar att det inte är ett jätteproblem eftersom ni redan har kamera + mikrofon osv. Men jag kommer hålla mig uppdaterad om hur det går och så säger jag ha det bra och lycka till. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hakar gärna på!

 

Är 28 till hösten, har pysslat med teater när jag var yngre som skådis och hjälpt till vid kortfilmsproduktioner för filmfestivaler. Har lite grundläggande kunskap i att skriva manus osv.

Kan ta med mig en XF300 med stativ om det är av intresse? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Förbaskat att det skulle vara så långt borta, men jag hakar gärna på ändå. Kan ju bli något sommarprojekt så jag kan ta mig neröver?

 

Min starka sida är ljud. Alltifrån upptagning på plats med bom och dylikt, till tramp och ljudläggning samt inspelning av specialeffekter. Jag jobbar även med AfterEffects och då är det främst colorgrading och även lite setextensions som jag gör. Har även blivit att "måla över" mickdopp och annat i efterhand.

 

Vid eventuellt samarbete skulle ju material kanske kunna skickas via ftp eller också skickas på disk via post/bussgods?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...