Gå till innehåll

Canon 550D billig DSLR för film


beta75

Recommended Posts

Pana GH1 är utrustad med ett videoobjektiv som standard medan 550D har en standardzoom. Roel Lammers vid Canon AB Sv. kunde inte på en fråga svara på när Canon kan leverera ett sådant. Prisskillnaden minskar nog ordentligt då.

 

heanders / ny medlem

Länk till kommentar
Share on other sites

7D är ett mycket bättre bygge än 550D. Den har dessutom filmläget med separat inspelningsknapp och är vädertätad. 550D kan nog bli snyggt i bild men 7D är fortfarande en bättre kamera om man ser till handhavandet och konstruktionen som sådan.

 

Själv skulle jag inte vilja hålla på med någonting sämre än en 7D.

 

Med tanke på att för att en DSLR ska fungera bra som videokamera så krävs mycket tillbehör så som railsupport, followfocus, sökare till lcd och mic så blie handhavandet väldigt olika det för stillbildsfoto. Och jag hade personligen satsat mina pengar på gluggar istället. Att den spelar in på SD istället för CF är väl ingen nackdel heller. Skulle tro att En 550D med manuella nikongluggar, för riktig bländarring, är en mycker prisvärd kombo.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Pana GH1 är utrustad med ett videoobjektiv som standard medan 550D har en standardzoom.

Vad är skillnaden på ett videoobjektiv som Gh1 har och stillbildsstandardzoom som 550D har? Förutom Gh1:ans möjligheter till (relativt?) bra autofokus under inspelning?

 

Men en sak kom jag att tänka på nu som kanske inte gör valet 550D lika klart mot GH1, om jag inte har fel.

 

Jag hade bestämt mig för 550D nu och köpa en sådan i mars istället för GH1, i första hand för priset då den inte har några egentliga nackdelar. Men så kom jag på att det kommer kosta en del att ha en uppsättning objektiv till min kamera som har EF-s fattning och därmed klarar av EF-s och EF-objektiv. Vet inte vad obketiv skulle gå på och jag kan inte mycket om det heller men ponera att jag behöver ett vidvinkel, ett tele + kit-objektivet.

 

Då kom jag att tänka på att den 5000kr dyrare GH1 har stöd, via adapter, för gamla FD-objektiv. Dessa går väl få relativt billigt och det går även att få tag i bra objektiv. Jag förutsättr att ett väl skött FD-objektiv är betydligt billigare än ett likvärdigt EF-objektiv.

 

När man filmar så kommer man ju ändå dra skärpa manuellt, och vad jag vet har Canon bristande autofokus i videoläge hur som, så då är ju FD-objektiv utan möjlighet till AF inte ett hinder.

 

Så då kanske man i slutändan ändå kommer billigare undan med en:

 

Panasonic GH1 + adapter + 2 FD-objektiv + kit-objektivet

 

än med:

 

Canon 550D + 2 EF-objektiv + kit-objektivet.

 

Finns det några brister i min argumentation? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Länka. Det stämmer inte. På canon Eos kan du med framgång köra

NIKON, Leica, M42 mm. Däremot klarar den INTE canon FD optik utan en adapter med glas i eller en kostsam ombyggnad av bajonetten.

 

Allt har med avståndet mellan onbektivfästet och filmplanet att göra.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Däremot klarar den INTE canon FD optik utan en adapter med glas i eller en kostsam ombyggnad av bajonetten.

/KN

Precis. Det syftar jag på. Dock ska ju GH1 klara FD-objektiv med en simpel/billig adapter, därav möjligheten till billig optik.

 

Eller är övriga typer av optik du nämner i ditt inlägg också "billiga" gammal objektiv för analoga systemkameror?

 

Hade fått för mig att det var just FD-objektiv som var billiga på andrahandasmarknaden, men är väl säkerligen jag som läst på fel. Kanske finns andra, med 550D kompatibla, fattnings-typer som också har billiga begagnade objektiv?

 

Är väl jag som snurrar då kanske, snöat in mig på just FD.

 

Klarar kameran PAL förresten (720x576) eller bara 640x480?

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis. Det syftar jag på. Dock ska ju GH1 klara FD-objektiv med en simpel/billig adapter, därav möjligheten till billig optik.

 

Eller är övriga typer av optik du nämner i ditt inlägg också "billiga" gammal objektiv för analoga systemkameror?

 

Hade fått för mig att det var just FD-objektiv som var billiga på andrahandasmarknaden, men är väl säkerligen jag som läst på fel. Kanske finns andra, med 550D kompatibla, fattnings-typer som också har billiga begagnade objektiv?

 

Är väl jag som snurrar då kanske, snöat in mig på just FD.

 

Klarar kameran PAL förresten (720x576) eller bara 640x480?

 

..påstår nog att det är vanligare (bättre?) att köra Canon med äldre Nikkor optik. De är dessutom vanliga på nätet och billiga.

Någon får rätta mig om jag tror fel där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Av de gamla goda systemkameramärkena som existerade på film-tiden vad det canon FD och EOS som hade kortast avstånd mellan objektivfattningen och filmplanet. Därför finns det utrymme att montera Nikon, leica, M42 osv på canon Eos kamerahus.

Panasonic (four thirds) har ännu kortare avstånd så även där passar en adapter.

Även om det skulle på att konstruera en adapter till nikon för att montera Eos-objektiv så skulle optiken komma för långt från sensorn/filmplanet och det skulle vara omöjligt att focusera ordentligt.

Det finns lösningar där adaptern innehåller glaselement för att korrigera men de är dyra och dåliga.

Därför är Canon ett bra val för att köra gamla gluggar. Nikon ett dåligt.

 

"Systems with short flange-to-film distances include Canon's FD mount (42.00 mm), Canon's EF mount and Sigma's SA mount (Both 44.00 mm), Konica's AR (40.70 mm), and Olympus's Four Thirds System (38.67 mm). These can readily take many other brands of lens.

Systems with larger flange-to-film distances include Nikon's F-mount (46.50 mm), Olympus's OM mount (46.00 mm), and the Pentax K mount/M42 (45.46 mm) universal thread mount. These lenses can be adapted to many camera bodies.

The Leica M mount has a flange-to-film distance 27.80mm; the Micro Four Thirds System has a flange-to-film distance of only 20 mm. This is enabled by the lack of a reflex mirror."

 

Källa Wiki

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Använder mig av en adapter:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7488462

och ett Canon FD 35-105 F/1:3.5 för foto och det ger väldigt bra bilder med min Canon EOS 450D. Objektivet kostade 515:- på tradera. Har även FD 28-85, FD 50, FD 75-200 som jag har använt förut med adaptern men köpte ett EF 70-200 F/4L så de 3 FD objektiven ligger på hyllan numera;) Överväger stark att köpa en 550D och ha att filma med som glad amatör då jag har objektiv som går att använda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Använder mig av en adapter:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7488462

och ett Canon FD 35-105 F/1:3.5 för foto och det ger väldigt bra bilder med min Canon EOS 450D. Objektivet kostade 515:- på tradera. Har även FD 28-85, FD 50, FD 75-200 som jag har använt förut med adaptern men köpte ett EF 70-200 F/4L så de 3 FD objektiven ligger på hyllan numera;) Överväger stark att köpa en 550D och ha att filma med som glad amatör då jag har objektiv som går att använda.

 

Allt är ju relativt, personligen skulle jag aldrig låta bilden från mina objektiv passera genom ett 500 krs förstoringsglas.

De fungerar som små telekonverters så brännvidden blir längre. Vanligen mellan x 1.3 - 1.5.

 

Det innebär att ett 50mm FD med adapter på en 550D/7D motsvarar ca 110 mm. De gamla objektiven är inte gjorde för den upplösningen så det kommer bli mjuka bilder, speciellt på stora bländaröppningar.

Han man en massa FD-gluggar liggande så kan det ju vara ett alt. men ska man köpa beg manuella guggar så är nog nikon det bästa för priset. Speciellt Nikon Serie-E som är billig.

Det svåra är som vanligt att få ordentlig vidvinkel pga canonkamerans x1.6

Panasonic är x2. Värt att tänka på.

 

Bra länk på ämnet.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Det svåra är som vanligt att få ordentlig vidvinkel pga canonkamerans x1.6

Panasonic är x2. Värt att tänka på.

/KN

 

Försöker greppa nu så därför jag ställer dumma frågor :) Är det pga sensorns förstoring på 1.6 som det släpps mycket EF-S gluggar som är vidvinkel, just för att man behöver extra hjälpa med detta? Eftersom allt blir lite mer tele än med en 5D etc.

 

Och, så Canon kameror är bra för de kan ta de flesta objektiv (bortsett från FD om man inte har en adapter med extra glas i, GH1 kan dock ha FD-objektiv med vanlig adapter) medan Nikon är sämre då det är knepigare med objktiven då?

 

Så köper jag en 550D och hoppar GH1, då är inte stora probvlem att leta upp diverse objektiv (inte FD dock) som fungerar till kameran? T.ex Nikon serie-e?

 

 

Ny fråga!

Vilka videofiler är mest lättarbetade (med PC/Premier) - GH1:ans eller Canons? Eller etersom de i grund och botten är samma codec så kanske det inte är så stor skillnad? Utan båda är ungefär lika knepiga att konvertera om etc?

 

 

Det sköna med 550D är ju dock att man kan åka till en butik och känna på den, Gh1 finns ju inte i någon fysisk butik i hela sthlm vad jag vet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Försöker greppa nu så därför jag ställer dumma frågor :) Är det pga sensorns förstoring på 1.6 som det släpps mycket EF-S gluggar som är vidvinkel, just för att man behöver extra hjälpa med detta? Eftersom allt blir lite mer tele än med en 5D etc.

 

Exakt. Ljusstarka vidvinklar var väldigt dyrt förr i världen när allt var "fullformat"

 

Och, så Canon kameror är bra för de kan ta de flesta objektiv (bortsett från FD om man inte har en adapter med extra glas i, GH1 kan dock ha FD-objektiv med vanlig adapter) medan Nikon är sämre då det är knepigare med objktiven då?

Ja, så är det. Det som händer är att du inte kan fokusera på oändligt.

 

Så köper jag en 550D och hoppar GH1, då är inte stora probvlem att leta upp diverse objektiv (inte FD dock) som fungerar till kameran? T.ex Nikon serie-e?

Problem, det är völ en smaksak. Du kan få mycket för pengarna om du köper beg manuell optik. Exempel på adapter för nikon på eos

 

Ny fråga!

Vilka videofiler är mest lättarbetade (med PC/Premier) - GH1:ans eller Canons? Eller etersom de i grund och botten är samma codec så kanske det inte är så stor skillnad? Utan båda är ungefär lika knepiga att konvertera om etc?

 

Den har jag ingen aning om. Men du kan surfa runt lite och leta upp originalfiler från GH1 och 7D på näter som du kan prova med.

 

Det sköna med 550D är ju dock att man kan åka till en butik och känna på den, Gh1 finns ju inte i någon fysisk butik i hela sthlm vad jag vet.

Kolla på Rajala Camera, det ligger på en tvärgata till Drottninggatan. brukar ha allt hemma.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

¨

Har vart där. De hade inte ens hört talas om Panasonic Gh1 :) Fastjag tyckte de borde haft den inne istället för en miljon Canon och Nikon kameror.

 

Rajala säljer bara GF1. Scandinavian Photo har ju den, butiken i Stockholm har en i lager i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Hur troligt är det att min röde ntg2 passar i blixtens fot? Eller hur funkar den biten? Kan inte ett piss om detta.

 

2. Vad är det för filformat/komprimering?

 

3. Finns det en uppsjö prylar utvecklat för EOS-filmentuseaster (passade denna givetvis) såsom matteboxar, skärmar etc? Kan inte ett skvatt om digitalkameror som sagt. Köper jag en sådan här kamera vill jag ju ha samma alternativ som en low-end "riktig" videokamera, bara tekniska specs är ju inte så intressant... ska finnas VIDEO tillbehör också.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Hur troligt är det att min röde ntg2 passar i blixtens fot? Eller hur funkar den biten? Kan inte ett piss om detta.

 

Du behöver en blixtfotsadapter.

 

2. Vad är det för filformat/komprimering?

 

h264 codec

 

3. Finns det en uppsjö prylar utvecklat för EOS-filmentuseaster (passade denna givetvis) såsom matteboxar, skärmar etc? Kan inte ett skvatt om digitalkameror som sagt. Köper jag en sådan här kamera vill jag ju ha samma alternativ som en low-end "riktig" videokamera, bara tekniska specs är ju inte så intressant... ska finnas VIDEO tillbehör också.

 

Ja, allt från follow focus till LCDluppar och matt box, rail support och gaffatejp.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Hur troligt är det att min röde ntg2 passar i blixtens fot? Eller hur funkar den biten? Kan inte ett piss om detta.

 

2. Vad är det för filformat/komprimering?

 

3. Finns det en uppsjö prylar utvecklat för EOS-filmentuseaster (passade denna givetvis) såsom matteboxar, skärmar etc? Kan inte ett skvatt om digitalkameror som sagt. Köper jag en sådan här kamera vill jag ju ha samma alternativ som en low-end "riktig" videokamera, bara tekniska specs är ju inte så intressant... ska finnas VIDEO tillbehör också.

 

Du är med på att du inte har manuell kontroll över ljudet.. skulle ALDRIG lita på att ljudet fungerade att spela in på denna kamera.. bara som tips ;) Är lite som att filma med en filmkamera där du inte kan ställa bländaren manuellt ;) Kommer gå från högt och lågt vid vindbrus, omgivningsljud mm.. Precis samma problem som på ex 7D.. 550F är en fotokamera med en bonus att den kan filma med vissa begränsningar.. inte en filmkamera som kan fota ;)

 

Vad jag försöker säga är skit i micen.. skall du göra en intervju eller inspelning med ljus så ta en riktig kamera eller åtminstone en riktig extern ljudinspelare

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade kört canon 550d och köpt tre billiga fasta optiker på blocket över gh1 om det är till fiktionsprojekt. Om det är till dokumentär kan nog gh1an vara överlägsen med den flexibla optiken och skärmen, men om man skall göra en dokumentär så bör man nog undvika dslr. Autofokus är nog mer en nackdel än en fördel. Man bör tänka på att man behöver åtminstone en sån här: http://dvcity.com/dve/product_info.php?products_id=276 (typ, verkar finnas en miljon bolag som säljer lösningar som den här) om man skall kunna dra skärpa på ett vettigt sätt. Samt en ljudinspelnings enhet av nått slag då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...