Gå till innehåll

Svenska tutorials till AE


carbe

Recommended Posts

Jag tror inte du är med riktigt på vad vi menar...

Tänk dig en videotutorial där man sitter och jobbar med låt säga Aftereffects, den ENGELSKA versionen. Men med en svensk röst (av förslagsvis nån här på forumet) i bakgrunden där han/hon förklarar hur man ska gå tillväga.

Vad det skulle vara för hopplöst med det även om man i framtiden jobbar med aftereffects 14 kan jag verkligen inte förstå.

Jag tycker det skulle vara hur bra som helst! Och nej, jag är inte under 20.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att sen kunna följa med programmens utveckling med svenska tutorials är ganska hopplöst.

På vilket sätt är det hopplöst?

 

Om någon gör tutorials på svenska i ett engelskspråkigt program så är ju det jättebra. Om den som gör tutorials däremot byter ut namn på funktioner och begrepp, som tex adjustment layer mot justeringslager i AE och därmed försöker "försvenska" programmet är det ju inte bra utan rejält förvirrande eftersom man inte kan hitta något justeringslager i någon meny i AE. Missförstå mig rätt, man hittar ju iaf inte ordet justeringslager i någon meny eller i hjälpfiler och därför skall den som gör tutorialen självklart använda namn på funktioner, begrepp, mm för den språkverion programmet har, tex engelska.

 

Att i en tutorial tex säga "Och nu lägger jag till ett adjustment layer och placerar det över all text jag har på min timeline" ser jag inga som helst problem med. Var ligger det hopplösa i det?

 

Om nu AE skulle finnas på svenska och man tittar på tutorials till en svensk version av AE men har en US version själv så bli det ju genast mycket sämre, men eftersom någon svensk version av AE öht inte finns så förstår jag inte varför du ser det hela som så problematiskt och som ett problem att någon gör tutorials och använder det svenska språket till en US version av AE. Så länge man använder rätt begrepp på rätt språk är det ju bara bra, eller?

 

Om man ser så snävt på det hela som du verkar göra så skall du aldrig se på svenska tv-kanaler eftersom dom ibland (varje dag) har program som är engelskspråkiga med svensk textning och ibland med svensk speakerröst på tex dokumentärer. Nyheterna på SVT1&2 skall vi inte bara prata om. Det är ju bara hoppöpst att se på och inte hänger man med heller, eller hur? ;)

 

Problemet ligger väl snarare i vem som kan tänka sig att göra några tutorials på svenska till AE...

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, det var värst. Ett råd bara från min sida. Med erfarenhet från personer som jobbar med dataspelsdesign och programmering. Då går våra meningar isär. Var och en gör som han vill ju. Tror inte på svenska tutorials överhuvudtaget. Att du blandar ihop Svenska TV-kanaler med avancerad programmering i t.e.x Maya ;) är bra.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Att du blandar ihop Svenska TV-kanaler med avancerad programmering i t.e.x Maya ;) är skoj.

TV-kanalerna var en jämförelse och ingenting jag blandade ihop. Att använda rätt begrepp i AE skrev jag tydligt att man skulle göra. Och avancerad programmering har vi inte öht diskuterat, men samma sak gäller där, använd rätt begrepp så spelar språket man säger det på inte så stor roll faktiskt.

 

Det verkar som du blandar ihop avancerad programmering och Maya med AE nils! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

TV-kanalerna var en jämförelse och ingenting jag blandade ihop. Att använda rätt begrepp i AE skrev jag tydligt att man skulle göra. Och avancerad programmering har vi inte öht diskuterat, men samma sak gäller där, använd rätt begrepp så spelar språket man säger det på inte så stor roll faktiskt.

 

Det verkar som du blandar ihop avancerad programmering och Maya med AE nils! ;)

Nej, vi talade tidigare om 3D och AE? Om svenska språket/engelska.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Whatever... Du tror inte på svenska tutorials helt enkelt och du har egentligen ingen vettig förklaring till varför hittills...

Så frågan återstår ju.

Jag tycker fortfarande att det skulle vara sjukt kul att ha en del där vi här på forumet delar med oss av våra effekter och annat.

Någon annan som håller med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet ligger väl snarare i vem som kan tänka sig att göra några tutorials på svenska till AE...

 

Jag har länge haft tankar på att finansiera det, men med tanke på inställningen till piratkopiering har jag lagt de tankarna på is. Det går liksom inte att få det att gå runt (om det inte sker ideellt förstås).

Länk till kommentar
Share on other sites

Whatever... Du tror inte på svenska tutorials helt enkelt och du har egentligen ingen vettig förklaring till varför hittills...

Så frågan återstår ju.

Jag tycker fortfarande att det skulle vara sjukt kul att ha en del där vi här på forumet delar med oss av våra effekter och annat.

Någon annan som håller med?

Ingen annan håller med. Rogge säger att man ska engelsk tutorials när man ser på SVT nyheterna och tvärt om. Tycker jag inte är bra.

Jag har en massa tomtar på min skärm just nu.;) Var kommer dom från?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

TV-kanalerna var en jämförelse och ingenting jag blandade ihop. Att använda rätt begrepp i AE skrev jag tydligt att man skulle göra. Och avancerad programmering har vi inte öht diskuterat, men samma sak gäller där, använd rätt begrepp så spelar språket man säger det på inte så stor roll faktiskt.

 

Det verkar som du blandar ihop avancerad programmering och Maya med AE nils! ;)

Rättelse: Jag menar när jag sa Maya, helheten med dataspelsproduktionen alltså både design och programmering, ursäkta. Var inne hela tiden på vilket språk svenska/engelska.;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår varför 7åringar och 70åringar och amatörer/semesterfilmare vill ha svenska i sina program. Förståligt och bra. Men inte dom som vill gå vidare som jag tror de flesta i detta forum är inne på. Utvecklingen går snabbt. Då kan man inte sitta och vänta på svenska översättningar. Då jobbar man i forntid och blir ikullsprungen av framtiden ;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså du verkar ju inte fatta ett skit av vad man säger! Jag har ju sagt 1000 gånger nu typ att det skulle vara COOLT att ha en forumdel där vi delar med oss av våra idéer via svenska tutorials! För det måsta man väl inte sitta enbart med svenska tutorials???? PLUS att jag sagt att det ENBART skulle vara genom engelska program. Har en skruv trillat loss från din lilla hjärna eller är det bara jag som inte tjatat tillräckligt många gånger??? Jag försöker tänka lite utanför boxen här. Vem är det som har sagt att man måste fastna för just ett språk?? *suck*

Länk till kommentar
Share on other sites

Då kan man inte sitta och vänta på svenska översättningar.

Men Nils, ingen i den här tråden vill ju ha en ren översättning av AE utan eftersöker tutorials som är presenterade på det svenska språket och som visar hur man gör olika saker i AE, visat i en engelskspråkig version av AE. :)

 

Om vi pratar om att det är en nackdel att använda svenska versioner av dom program vi diskuterar här så håller jag med dig till 100%, men att presentera engelskspråkiga program i tutorials där man pratar svenska ser jag inte något problem med. (Nu finns ju inte AE på svenska så det är det ju inget problem i dagsläget.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men Nils, ingen i den här tråden vill ju ha en ren översättning av AE utan eftersöker tutorials som är presenterade på det svenska språket och som visar hur man gör olika saker i AE, visat i en engelskspråkig version av AE. :)

 

Om vi pratar om att det är en nackdel att använda svenska versioner av dom program vi diskuterar här så håller jag med dig till 100%, men att presentera engelskspråkiga program i tutorials där man pratar svenska ser jag inte något problem med. (Nu finns ju inte AE på svenska så det är det ju inget problem i dagsläget.)

 

Tack, äntligen någon som förstår vad man pratar om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men Nils, ingen i den här tråden vill ju ha en ren översättning av AE utan eftersöker tutorials som är presenterade på det svenska språket och som visar hur man gör olika saker i AE, visat i en engelskspråkig version av AE. :)

 

Om vi pratar om att det är en nackdel att använda svenska versioner av dom program vi diskuterar här så håller jag med dig till 100%, men att presentera engelskspråkiga program i tutorials där man pratar svenska ser jag inte något problem med. (Nu finns ju inte AE på svenska så det är det ju inget problem i dagsläget.)

Ja,ja.....vi ska väl inte behöva bråka om detta. Om efterfrågan på svenska tutorials är så stor får väl marknaden styra. Jag har kallat dom översättningar.

Någon ska ju göra dom. Inte tror jag Adobe är inne på den linjen. (Du kanske kan göra den). Kanske en ligthtversion av AE som i Premiere Elements kommer snart till amatören.;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

whatever... även om man pluggat 10 år engelska och bott 100 år i usa så tror jag i vilket fall som helst att man kan uttrycka sig bättre och förstå bättre om man snackar/hör på sitt modersmål.

Bott 100 år i USA? Då har man inget behov av After effects, snarare färdtjänst.;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jernby; känns lite som att du inte vill ta in det grabbarna försöker säga.

 

1. De håller med dig - engelska versioner av programmen är det som gäller.

2. De skulle vilja se tutorials på dessa engelskspråkiga programmen, fast med en talarröst (för jag antar att de talar om videotutorials) som pratar på svenska. Typ som att polare sitter med dig och förklarar hur du ska göra i just dessa engelska versioner som vi alla älskar.

Och då pratar de inte om att Adobe ska finansiera detta eller så, utan de menar (som jag förstått, och som är grundinlägget i denna tråd) att vi glada amatörer ska hjälpa varandra med gratis tutorials.

 

Och att sonocronic behövt säga detta 5 ggr talar antingen för att jernby har mycket i huvudet, eller att det förklarats dåligt. Tycker dock att Rogges förklaring var ypperlig skriven.

 

Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt mycket off topic hela tiden, men så brukar det ju vara.

Och jag har lagt märke till att ingen har lagt upp någon tutorial alls här, rätta mig om jag har fel. Jag har hittat en http://www.videocopilot.net

Videos i flash, gratis och det går att köpa några dvd skivor tror jag.

 

 

Helt ok tycker jag, har haft AE i några dagar nu och fattar fortfarande ingenting, ok, jag har inte riktigt hunnit med att sitta ner och testa mig fram men jag har kommit fram till några grejer med hjälp av den sidan.

 

Någon som har någon riktigt bra nybörjar genomgång? finns inte på den där sidan bara en halv tafflig genomgång till 6.5, jag har 7.0 dåra...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...