Gå till innehåll

Videokamera för inspelning av intervjuer mm


mansjo

Recommended Posts

Hej!

 

Jobbar som doktorand/lärare på en högskola och har för att kunna utföra mina doktorandstudier fått en budget på 8000kr för att köpa en videokamera.

 

Videokameran skall för nuvarande huvudsakligen användas för att spela in intervjuer men bör vara så allsidig som möjligt så att den kan användas av andra inom organisationen och i andra syften.

 

Eftersom kameran inte kommer användas till något direkt avancerat filmande så är inte en massa manuella inställningsmöjligheter prioriterade. Det som prioriteras är driftsäkerhet, smidighet, ett enkelt gränssnitt för att föra över till och redigera i datormiljö, vidare så måste det finnas möjlighet att koppla in en extern mikrofon.

 

Vad jag har kunnat läsa ut hittills genom att läsa på forumet är att en dv-kamera är det bästa alternativet och att sony eller panasonic är ett bra val för ändamålet.

 

Så, finns det några andra aspekter på filmandet inom detta område som jag inte har uppmärksammat eller är det bara att köpa en standardkamera med mikrofoningång?

 

 

 

Är tacksam för alla tips och åsikter, även på val av mikrofon.

 

(Anledningen till att jag startar en ny tråd är att jag har liten erfarenhet av filmning och ingen erfarenhet av att spela in intervjuer samt vad som krävs för att lyckas med ovanstående. Vidare hittade jag ingen tråd som hanterade det aktuella området.)

Länk till kommentar
Share on other sites

hej!

det viktigaste att kolla är att kameran kan ställa in ljudet manuellt, dvs att du kan koppla bort AGC - automatisk volym kontroll - särskilt om du ska göra intervjuer!

Det är ganska få kameror i den prisnivån som klarar det...

 

/Peter

Länk till kommentar
Share on other sites