Gå till innehåll

DVD-menyn får 720x480 istället för 720x576


bursmaklarn

Recommended Posts

Hej!

 

Sitter med ett litet problem i mitt DVD-skapande här som förmodligen bara är en liten skitgrej som jag missat. Men när jag skapar min meny blir upplösningen endast 720x480 istället för 720x576 som mitt övriga material är.

 

720x480 har jag för mig är NTSC's standard format. Men projektet, allt material i projektet och samtliga inställningar ska vara för PAL. Jag har letat överallt för hur man kan ändra upplösningen manuellt men har inte hittat något. Finns det något sätt att fixa detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Encore cs4. Men har brännt ut allt nu på det enda sätt det gick - menyn i 720x480 och övriga filmen i 720x576. När man tittar på tvn ser man inte någon större skillnad så det fungerar ju utan någon justering. Men det är ändå irriterande att veta att det inte är helt rätt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Encore cs4. Men har brännt ut allt nu på det enda sätt det gick - menyn i 720x480 och övriga filmen i 720x576. När man tittar på tvn ser man inte någon större skillnad så det fungerar ju utan någon justering. Men det är ändå irriterande att veta att det inte är helt rätt...

Du måste välja PAL när du skapar ditt project. Det går inte att ändra i efterhand. NTSC är 720x480 medans PAL är 720x576.

 

Samt, tar du in PAL i ett NTSC-project så kommer dett att kodas om till NTSC vilket ger kvalitetsförlust.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...