Gå till innehåll

Hur gör man egna squibs?


Bergman

Recommended Posts

"Jo det är ju just det det är! Hela tiden är den någon som vill att man nästan ska göra allt åt dem. Det är skit störande"

 

Sry, kanske borde understryka det faktum att jag endast talar för mig själv på denna fråga så det inte blir missförstånd. Skriv alltså inte samma fråga fleragånger för det finns folk som tycker det är jobbigt.:)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Bergman]Hej ska göra en Action/Komedi till våren och funderar på hur man kan göra egna squibs eller snygga kroppsträffar. Det är ju svindyrt att köpa riktiga squibs!

Man kanske kan använda lufttryck som de gör i en del filmer, men det verkar ganska avancerat.

 

Tack på förhand![/citat]

 

Hej Bergman!

Här finns lite info samt ett billigt alternatv när man ska filma en skottträff. Sen om det billiga alternativet (med svampen) ser så bra ut är en annan sak. http://www.ur.se/television/261 . Kolla videon :D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Tänkte på en grejj;

Om man har en vanlig kolsyrepistol som man kopplat en tunn slang till, som man sedan har under kläderna p åskådespelaren, till en blodfylld blåsa av något slag. När man avlossar ett skott med kolsyrepistolen borde ett tryck bildas som skjuter ut blodet från blåsan som då borde explodera. Detta är bara en teori som jag inte testat själv. Det går säkert att vidareuteckla den.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

1.Fyll en vattenballong med blod sen blåser du in lite luft i den.

2. Lägg ballongen bakom bröstfickan och fäst en fiskelina i ballongen.

3. Lägg ett häftstift i bröstfickan.

4. Dra i snäret så att ballongen åker på nålen och pang! Så blir det en perfekt skotträf!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte bara påpeka trovärdighet i samband med squibbs...

 

Om du skjuter någon i skallen så ja, då stänker det och blir otrevligt, särskillt med hagelbrakare (typ en SPAS 12 eller MOSSBERG). Men om man blir skjuten med en vanlig pistol, gevär eller automatkarbin så stänker det nite så mycket, då man offtast använder helmantlade eller halvmantlade kulor och inte dumdumkulor (även kallade hollow point) som gör enorm skada. Men det är samma sak här lite hål in lite hål ut fas på flera ställen om en dumdum överhuvudtaget lämnar kroppen och inte bara studsar omkring och gör inälvorna till en sörja.

 

Oftast börjar det bara blöda kraftigt.

En annan sak som inte heller händer är att folk flyger bak fem meter för att dom blivit träffade av en kula. Det är de gammal western filmernas fel. Finns inget i den fysiska världen som ger belägg för att du ska flyga runt som en tras docka.

 

Men om man siktar på mera icke verklighets troligt (typ Evil Dead, resident evil) och inte på att vara som Scott Petersen i CSI - torr roligt korrekt så är squibbar the thing to do.

 

Men squibbar räknas som pyroteknik och man måste vara utbildad pyrotekniker för att använda dem. När riktiga filminspelningar använder squibbs så har skådisarna alltid skottsäkra västar på sig eller så fäster man em metall platta bakom squibben för att inte skada skådisen. Squibbar kan ge riktigt illa brännskadet till svåra köttsår med splitter i, beroende på styrka. Nu förtiden är det mest för att man ska få ett fint litet hål i klädesplagget som man använder squibbar (i de flesta tv serier) men visst förekommer det gammla goda splatter squibbandet fortfarande.

 

 

Vad jag menar är att, tänka efter före så att ni har rätt grej till rätt stil. Behöver man verkligen spränga bort skallen eller göra ett hål i bröstkorgen med storlek på en fotbollsplan?

 

Om det är så extremt kanske ni borde se er om efter standin dummies som kan verkligen bli massakrerade utan att någon ligger i riskzonen för att skadas.

 

Pyroteknik är farliga grejor.

 

Vill ni tvunget använda riktiga grejor men inte vill ha ILM att göra det åt er så hör med ert lokala universitet, där kan finnas en pyrotekniskförening. Lund har en mycket kompetent pyroteknisk förening som antagligen kan hjälpa till vid mindre filminspelningar med nollbudget.

 

Lycka till

 

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Hej ska göra en Action/Komedi till våren och funderar på hur man kan göra egna squibs eller snygga kroppsträffar. Det är ju svindyrt att köpa riktiga squibs!

Man kanske kan använda lufttryck som de gör i en del filmer, men det verkar ganska avancerat.

 

Tack på förhand!

 

 

 

Det bästa är ju, som alla nog sagt, är en tryckspruta som du pumpar upp sen fixar du med slang och så som exsposure-sidan visar.

Länk till kommentar
Share on other sites

hej, det finns många sätt att göra det på... men ett enkelt och billigt sätt är att köpa en tryckspruta, på någon blomsteraffär eller nått.. Men många trycksprutor brukar ha en inbygd mekanism som förhindrar övertryck.. men du kan ju alltid fråga nån som är bra på att mecka eller nå, som kan ta bort den...sen tar du en vanlig vattenslang som du sätter på trycksprutan. sen är det bara att pumpa på. och till sist så tryck bara på avtryckarn:D "KABLASH"

 

OBS!!!, du ska inte fylla själva trycksprutan med "blod" utan vattenslangen.. för om du fyller trycksprutan med "blod" så kommer du inte få nå tryck... du ska bara pumpa in luft i trycksprutan, ca 150ggr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag gjorde nyligigen en film som jag använde mig av en spruta som jag fyllde med fake blod och sedan en slang som jag kopplade in i tröjan och kunde sedan från det spruta blod men resultatet blir små blod sprut som ungefär det skulle se ut i verkligheten men jag skulle behöva göra ett blod sprut som skulle vara stort.

jag har funderat på att använda en vatten pump av något sort men vet ej vart man köper en sådan?

är det nån som vet om det finns något annat sätt och göra realistiska blod sprut?

Länk till kommentar
Share on other sites

beroende på effekten...ska det vara helbild och mycket rörelse är det svårt o knepigt med blod. En film vi gjorde nyligt krävde blod skulle spruta ut bakifrån huvudet på en person som satt, han blev skjuten. Jag låg bakom med slang och blodfylld tratt medans en annan körde kompressor. Kan du gömma dig utan att synas så är kompressor bäst för skottskador. Det var en fast halvbild.

 

Annarsa för bra sprut på typ en vägg om man inte ser personen som blir skadad eller om det ska spruta blod i ansiktet på nån så använde vi oss av en färgspruta som annars anvädes till dekor, man pumpade upp ett tryck sen var det bara att spruta.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Vet någon egentligen vart man kan köpa en sån där pump-spray här i Sverige? Har hållt på att leta i massor efter att ha sett det där tipset (dock inte på detta forumet). Verkar riktigt kul men långsamt att pumpa upp 150 gånger för en riktig smäll! :D

ta en sån man blåser upp badleksaker med ( röd avlång cylinderfromad med grepp uppepå) och förläng slangen med genomskinlig, sen är det bara att pumpa en till 2 ggr, iband mer om man vill ha riktigt rejält splat. det funkar jag har testat, vart dock mycket jobb med att tvätta källarväggen sen :P.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag har kört på varianten med blomspruta med upp-pumpbart tryck. Finns recenserat tidigare i tråden, men jag tänkte bara meddela att det också går att göra i lite mindre varianter.

 

Man kan ta en 11 mm slang, limma fast (med limpistol) på korken på en shampooflaska modell mindre (1 dl). I änden på slangen (d.v.s den som ska spruta) tar man läkartejp, i hudfärg, och drar ett varv runt. Skär ut två eller tre rektangulära hål i slangen och tejpen och vips så syns den inte mot huden.

 

Vid inspelning tejpar man fast slangen på huden/tröjan/blåstället/linnet/toppen/trosan eller vad man ska ha på sig och lägger den nu blodyllda flaskan i en innerficka eller i armhålan på personen som skall bli skjuten. När kameran rullar och personen blir skjuten ger skådespelaren i fråga flaskan ett rejält tryck och bloden "sprutar" ur halsen eller valfri kroppsdel. Resultatet kan faktiskt blir riktigt najs. Lägger upp exempel när jag orkar.

 

Peace

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...