Gå till innehåll

3D Grading workflow


Recommended Posts

Hej! Jag gör just nu en reklamfilm som kommer involvera en del 3D och effekter. Råmaterialet som dessa kommer läggas på är i en ganska platt färgprofil och kommer levereras till ett företag som jobbar enbart med just 3D. Jag söker förslag på vad som är bästa sätt att jobba mot dem i det här fallet, själv har jag tre sätt jag kan tänka mig att det är rimligt att jobba på.

 

1. Jag levererar material med platt färgprofil, men uppjämnade så att de matchar varandra. Som är brusreducerade och sedan har sharpening pålagt för att jämna upp detta. Företaget lägger sedan in 3D:n och matchar upp det mot färgprofilen i materialet. Därefter gör jag gradingen och klipp.

 

2. Jag levererar materialet helt "färdigt" och de gör sin grej. Sen skickas det tillbaka till mig för klippning.

 

3. Jag levererar råmaterialet (med eventuella korrigeringar - vilket egentligen är helt irrelevant eftersom det enkelt byts ut), men vid exporten så skickar de endast tillbaka tiff/png-sekvenser (med genomskinlig bakgrund) på det arbete de har gjort. Så att jag kan matcha upp både kanalen med 3D:n och kanalen med råmaterial separat.

 

Sistnämnda alternativ bör ju ge allra största flexibilitet och är ju i min värld det allra bästa, men det kanske blir för omständligt istället. Alternativ nr 2 bygger ju på att 3D-företaget gör ett bra jobb, alternativt så finns risken att priset skenar iväg om man ska behöva bolla fram och tillbaka. Någon som har erfarenhet?

 

Värt att notera: Råmaterialet kommer från en GH3 och är 72 mbps All-I med 8 bit färgdjup.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det du som gör compositing eller är det företaget som ska göra det?

 

Ev kan du ju göra en liten pre-grade om materialet är väldigt platt, och sedan skicka en okomprimerad bildsekvens som de kan compa in 3D:n i. Annars räcker det nog att skicka över bildsekvenser på råmaterialet så kan de göra de justeringar de behöver för att matcha 3D:n.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det du som gör compositing eller är det företaget som ska göra det?

 

Ev kan du ju göra en liten pre-grade om materialet är väldigt platt, och sedan skicka en okomprimerad bildsekvens som de kan compa in 3D:n i. Annars räcker det nog att skicka över bildsekvenser på råmaterialet så kan de göra de justeringar de behöver för att matcha 3D:n.

 

Det är lite gränsfall, då de i vanliga fall inte jobbar med compositing utan endast 3D och animation. Men vi har kommit överens om att jag gör en "färdig" grade nu som de sedan matchar upp mot, sedan kan jag göra lite finjusteringar när 3D:n finns där. Tack hur som helst för din input, som tur är, så är kraven på finishen antagligen inte extremt hög den här vändan, så får se det som en chans att lära mig av eventuella misstag :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...